Ercros va perdre 11,7 milions d'euros durant l'any passat, xifra que contrasta amb els 27,6 milions de beneficis que va obtenir el 2023. El president de l'empresa, Antonio Zabalza, ha atribuït els resultats, entre d'altres, a la continuació d'una continuació d'una fase cíclica baixa, que ha dit que podria estar tocant fons; a la demanda europea "dèbil" i a les conseqüències del "xoc energètic" que encara s'arrosseguen de l'inici de la guerra d'Ucraïna, fa just tres anys, i que es van traduir en un increment de preus. Els resultats negatius es produeixen en un context de les opa de Bonalti i Esseco i que es troben en la fase 2 de la CNMC. Amb tot, Zabalza calcula l'opa no es resolgui com a mínim fins a l'octubre o novembre.
Al llarg de l'any passat, els ingressos es van situar en els 700,3 milions d'euros, una xifra que és un 7,6% inferior. D'aquests 643,4 milions, un 9% menys, van correspondre a la venda de productes. En aquest sentit, Zabalza ha destacat que durant la primera meitat de l'any les vendes van caure un 17% en comparació al mateix període de l'any anterior, però en la segona meitat del 2024 es va revertir la tendència i van pujar un 2,7%.
La companyia ha detallat que la disminució de vendes per valor de 63,8 milions d'euros també es deu al descens del preu per tona, amb un impacte de 38,64 milions, i el menor volum de tones venudes, amb 26,60 milions.
Pel que fa a l'Ebitda ajustat el 2024, va retrocedir un 40,5%, fins als 48,11 milions d'euros, que en aquest cas la companyia ha atribuït a una major despesa en el capítol de personal (9,3 milions) després que al final del 2023 s'actualitzessin la desviació de l'IPC (10,3%) i un increment del 3% segons conveni i que l'impacte s'hagi comptabilitzat al 2024.
D'altra banda, el flux de caixa lliure generat va ser negatiu, fins als -17,6 milions d'euros i el deute va augmentar fins als 133,6 milions d'euros, ja que també es va veure incrementat per 26,2 milions d'inversió, per la renovació dels lloguers (13,03 milions), la retribució als accionistes (9,10 milions) i per altres conceptes (4,22 milions).
Alta incertesa aquest any
En la roda de premsa de presentació dels resultats corresponents al 2024, Zabalza ha assenyalat que de cara a l'actual exercici espera un escenari d'incertesa alta encara i que podria "empitjorar i augmentar significativament" per la política aranzelària dels Estats Units. Tot i així, ha deixat clar que "una cosa són els anuncis i l'altra les decisions finals que es prenen. Cal anar amb calma, esperar i veure què acaba passant", ha afegit. Segons Zabalza, però, de la mateixa manera que la incertesa pot augmentar també es pot reduir si al final s'acabés la guerra a Ucraïna.
Quant a l'afectació dels aranzels a Ercros, el president de la companyia ha dit que l'exposició al mercat dels Estats Units és "relativament petita", tot i que amb productes d'alt valor afegit, i ha alertat que en podria patir els seus efectes indirectament -concretament en el sector de l'automoció- si l'alumini rep una protecció especial, ja que per a la seva elaboració es necessita molta sosa.
Sense al·legacions als expedients de la CNMC sobre les opa
En relació a les opa presentades per Bondalti i Esseco, Zabalza ha explicat que la companyia no ha presentat al·legacions als expedients de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) en la fase 2 per possibles conflictes de competència. Segons Zabalza, que no hagin presentat cap al·legació denota que la companyia està d'acord amb l'obertura d'aquest expedient per analitzar possibles problemes de competència.
En qualsevol cas, ha recordat que els documents de la CNMC eren merament descriptius i no feien cap valoració. Tampoc es pronunciarà, ha dit, el consell d'administració de l'empresa fins que no hagin transcorregut deu dies des de l'inici del període d'acceptació de l'opa, que en aquest cas determinarà la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
El president de l'empresa ha comentat que Ercros està personat en el procés per poder tenir informació de primera mà i que en tot cas presentarà al·legacions si al llarg de tot el procés considera que es prenen decisions que puguin anar en contra dels interessos de la companyia i els seus accionistes.
Zabalza ha volgut diferenciar aquest procés amb el del BBVA i el Sabadell, ja que es tracta de dos processos de mides molt diferents. En tot cas, sí que ha constatat que mentre el BBVA i el Banc Sabadell han "airejat" l'evolució de l'opa a través de la premsa i amb anuncis, en el cas de Bondalti i Esseco s'han mantingut en silenci.
D'altra banda, després dels resultats presentats aquest dimarts, el president Antonio Zabalza ha comentat que el Pla 3D, que conté projectes per valor de 92 milions d'euros entre 2021 i 2029, continua endavant però es pot dilatar en el temps.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics