Llegir és conèixer. La lectura aporta intel·ligència, saviesa, experiència i, el més important, vida. Precisament en uns mesos tan difícils com els que estan succeint, apostar per la cultura és vital per no caure a la bogeria. El sector del llibre va sobreviure l’any 2020 i s'ha revolucionat durant aquest 2021. La Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters (CEGAL) preveu per a aquest any una pujada de la facturació del 20%. Un dels directors de l’
Editorial Diëresis,
José Ángel Martos, reconeix que "ha estat una sorpresa» i afirma que "el confinament ha tornat a la gent l’interès per la lectura".
Tot i això, el
secretari tècnic del Gremi de Llibreters de Catalunya, Marià Marín, adverteix que "el sector encara s'estava recuperant de la crisi quan va arribar la pandèmia", i per això la remuntada ha estat doble. Però, aquesta millora es percep a les llibreries locals i de proximitat?
Araceli Anguera, de Llibreria Araceli, expressa que, malgrat que el postconfinament ha provocat que es recuperi certa afició a la lectura, "ja no es ven tant com anys enrere".
Detall de l'accés de la Llibreria Araceli Foto: Joel Medina
Des de
Llibreria Domingo, per a
Maria Domingo el problema és que el públic que han tingut a la ciutat mai no ha estat excessivament gran. En contrast, la
Llibreria Galatea sí que ha notat aquest
boom: "La gent s'ha bolcat molt", afirma una de les encarregades,
Judit Aragonès. A
Llibreria Gaudí, Montsant Fonts reconeix que el sector del llibre no ha estat un dels més castigats per la pandèmia, ja que els ciutadans han donat molt suport al comerç local.
Amazon i les llibreries de proximitat
Si hi ha alguna cosa en què els quatre establiments coincideixen és en la
dificultat d'haver d'enfrontar-se a Amazon al terreny de l'empresa nord-americana: el de la venda en línia, una cosa gairebé desconeguda fa alguns anys per al sector. No obstant això, en aquesta lluita hi ha iniciatives que pretenen afavorir les llibreries de proximitat.
L'exterior de la Llibreria Domingo, de Reus Foto: Joel Medina
Un exemple és
Todostuslibros, una web que va néixer el 2011 i que l'octubre de l'any passat va llançar la seva pròpia botiga
online, on s'agrupen diferents comerços de l'estat i Llatinoamèrica. Una proposta encara més antiga és
Libelista, una plataforma amb més de 150 llibreries que va néixer l'any 2011 impulsada pel Gremi de Llibreters de Catalunya. La seva responsable de comunicació,
Raquel Durán, explica que el principal propòsit d'aquest projecte és el de "donar visibilitat a les llibreries independents en un espai en línia". Afegeix que la pandèmia va contribuir de manera positiva al desenvolupament del comerç per Internet, ja que van passar "de 10 a 15 comandes diàries a 200 o 300, i fins i tot 700 per Sant Jordi".
El problema que poden tenir aquestes iniciatives és que el sector s'acabi homogeneïtzant pel fet que algunes llibreries confiïn tant en aquest tipus de portals que acabin oblidant el seu màrqueting personal: "No es pot confiar només en aquests projectes,
cal treballar la marca pròpia i construir la teva comunitat, i això ningú ho farà per tu", diu Martos.
Un detall de l'exterior de l'establiment Llibreria Gaudí Foto: Joel Medina
Per contra, a
Libelista pensen que la prioritat d'una llibreria sempre és la seva pròpia web: "Hi ha vegades que el retard de comandes és perquè la llibreria potser fa dos dies que no entra a la nostra pàgina, cosa que és normal perquè el primer sempre serà el seu propi portal de venda", diuen. La Llibreria Gaudí
es va adherir a Libelista abans de tenir la seva pròpia web: "En el moment ens va semblar una idea molt bona perquè nosaltres encara no ens havíem sumat a la venda digital", comenta Montsant Fonts. Actualment, tant la Llibreria Gaudí com la Llibreria Galatea són presents a
Libelista i a
Todostuslibros a més de tenir la seva pròpia pàgina web, xarxes socials i formulari de consulta.
Una opció incerta en l'àmbit local
Tot i la hiperacceleració que ha experimentat el comerç
online durant els darrers temps, encara es desconeix si aquesta tendència suposarà un canvi molt significatiu per a les llibreries de tota la vida. Araceli Anguera confessa que encara no s'ha plantejat obrir una pàgina web, ja que té una clientela fixa i a qui li agrada la presencialitat: "A mi m'agrada molt el tracte amb la gent", diu.
En la mateixa línia, la Llibreria Domingo disposa de portal web però sense possibilitat de comprar, encara que Maria Domingo confirma que s'ho estan plantejant i creuen que pot tenir-hi cabuda perquè "ja hi ha llibreries a Reus que ofereixen aquest servei". Una és la Llibreria Galatea, que va impulsar la seva web, segons Judit Aragonès, per "millorar com a negoci i facilitar les coses a la gent que no es pot desplaçar". La Llibreria Gaudí també va crear fa mesos la seva pròpia pàgina. A més, van posar a disposició dels clients la possibilitat de fer comandes mitjançant un correu electrònic i també a través d'un número de telèfon: "Hi ha vegades que ens consulten sobre un llibre, aleshores nosaltres li fem unes fotos i els resolem els dubtes. Això també ens ha propiciat un tipus de venda diferent", explica Montsant Fonts.
Tot i això, totes coincideixen que l'àmbit
online no suposa un percentatge molt elevat de la seva facturació total. En paraules d'Aragonès,
una llibreria de proximitat pot sobreviure sense adherir-se al mercat en línia: "És més una facilitat que se li dona al client, una altra via", assenyala. També pensa que el canvi que implicaria tenir un espai a Internet no seria tan important com per a dur a terme la inversió. A més, conclouen que és molt complicat competir contra plataformes com Amazon, ja que la seva rapidesa a l'hora de fer el lliurament és gairebé definitiva: "A mi hi ha vegades que quan em demanen un llibre no el puc tenir fins a la setmana següent, però Amazon te’l porta a casa l'endemà", expressa Domingo.
Segons José Ángel Martos, "Amazon posa el llistó molt alt, i si no es competeix a aquest nivell, al final tindrà el monopoli". Raquel Durán detalla que des de
Libelista s'han dut a terme diverses campanyes amb l'objectiu de fomentar la compra local, tanmateix, admeten que "encara no s'ha trobat la manera ideal de conscienciar la gent, encara que és el moment adequat per fer-ho". La societat actual s'ha acostumat que el temps d'espera sigui mínim per a gairebé qualsevol producte, cosa que també s'ha traslladat al sector llibreter i ha provocat que la multinacional de Jeff Bezos bati rècords, amb un benefici net de 7.222 milions de dòlars el 2020.
Així i tot, Martos afirma que "hi continua havent una
percepció dels clients que
és bàsic que els establiments locals no es perdin". Per aquest motiu, l'objectiu de les llibreries de proximitat no ha de ser competir contra Amazon, sinó combinar el plus que els dona el fet de tenir un trànsit presencial amb els avantatges que aporta una pàgina web.
La importància de l'activitat
Ser present no és suficient perquè la venda en línia funcioni. La rapidesa a l'hora de contestar i lliurar els productes és tan o més important, ja que és amb el que es construeix la fidelitat dels clients. Per a Martos, una bona llibreria digital ha d'estar activa constantment. Per això, argumenta que és crucial crear una
identitat online i mantenir-la en el temps. Una de les propostes que ofereix és l'elaboració de
newsletters periòdiques que s'enviïn per correu electrònic als clients habituals.
En aquest sentit, Durán afirma que cada cop s'estan duent a terme més esdeveniments a través d'Internet: "Es fan presentacions per Zoom, clubs de lectura, o contacontes", explica. A més, un altre dels beneficis que, segons Martos, té el fet d'optar per sumar-se al comerç en línia és la baixa inversió que cal fer: "Pot ser que el pla de màrqueting ni tan sols requereixi una inversió publicitària", diu.
Adeu al comerç presencial?
Un dels dubtes que surten a la llum quan es valora la possibilitat de vendre
online és el fet que la presencialitat acabi per desaparèixer totalment. Es buidaran les llibreries? Maria Domingo es mostra pessimista davant de la possibilitat de perdre la presencialitat, ja que creu que "cada vegada es valora menys el tracte individual i l'atenció".
Montsant Fonts afegeix que "la compravenda en línia pot arribar a convertir-se en una arma de doble tall, i com més n'hi hagi, les botigues no podran aguantar". Per contra, Judit Aragonès pensa que és gairebé impossible que això passi:
"Sempre hi haurà llibreries. No considero que la venda
online arribi a poder substituir una botiga", raona. Si això passés i les botigues físiques acabessin per desaparèixer, es perdria la particularitat de les llibreries presencials, caminar pels passadissos i conversar amb els llibreters i llibreteres.
Per això, n'hi ha algunes que durant els darrers anys
han rebutjat la venda digital per no perdre clientela presencial i aferrar-se al fet que la gent vagi a les botigues. D'altres, segons Martos, han optat per sumar-se a l'
online, però intentant que el seu establiment físic sigui un punt de reunió: "Fer presentacions de llibres, col·loquis o esdeveniments literaris també ajuda a aquestes llibreries, perquè al final aquests actes porten gent a les botigues i es crea una comunitat", diu.
A partir d'aquí, el client s'escapa de la dinàmica de comprar llibres per Internet per fidelitzar-se amb la seva llibreria de confiança. Tot i que la idea ha funcionat en casos com el de
+Bernat a Barcelona, ​​la covid-19 no ha ajudat a poder reunir molta gent als comerços. No obstant això, sembla improbable que les llibreries s'acabin buidant a curt termini, ja que encara hi ha clients que aposten pel contacte físic: "De vegades ens demanen un llibre per WhatsApp i venen aquí a recollir-lo", explica Fonts.
Tanmateix, això marca un cert canvi en la manera com el públic s'informa: "Encara que la gent segueixi comprant presencialment, s'assabenten de les novetats via Internet", asseguren des del Gremi de Llibreters.
Un futur ambigu
El demà és sempre incert, però una cosa sembla segura:
la digitalització del sector llibreter ha arribat per quedar-se. Per a Marià Marín, "el model de negoci ha canviat i continuarà anant a més, si continuéssim fent llibres com fa 500 anys, hauríem desaparegut". Això vol dir que les llibreries físiques corren el risc de volatilitzar-se? Marín creu que no, perquè considera que "l'humà és un ésser social i necessita contacte més enllà d'una pantalla".
En canvi, Martos pensa que "sí que hi ha un risc real", especialment per culpa de gegants com Amazon. En aquesta línia, optar per la digitalització sembla la millor decisió, cosa que no significa que les llibreries que no se sumin a aquest servei no puguin ser viables, ja sigui pel seu entorn més proper, la realitat del mercat o la manera com treballen.
Galatea Llibres, a Reus Foto: Joel Medina
A la Llibreria Gaudí conclouen que, en el seu cas, pel context de la ciutat de Reus, "no hi ha una diferència substancial entre vendre en línia i no fer-ho, almenys ara". Coincideixen amb la Llibreria Galatea, on opinen que "una llibreria pot subsistir sense vendre per Internet". El que és clar és que, en cas de sumar-se a aquest tren en marxa, no s'ha de deixar de banda la promoció de la presencialitat als establiments ni la diferenciació respecte a altres negocis. El sector preveu sobreposar-se definitivament a la crisi durant els anys vinents, i sembla impensable que la via
online no sigui una de les cartes que permetin aquesta recuperació.
[flaix]1513[/flaix]
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics