L'Oficina i el Consell assessor per a la reforma horària proposen "preservar" i "reforçar" els hàbits horaris més saludables que han sorgit amb la pandèmia de la covid-19. En un comunicat, emès dies enrere, coincideixen que les mesures adoptades per les administracions públiques han de ser una oportunitat per "avançar en la distribució dels usos del temps" i "reforçar una activitat social rutinària, cada cop més matutina".
El teletreball s'ha implantat de manera 'precipitada'
Constaten que cal equiparar-se amb els horaris d'altres països europeus "per millorar la qualitat de vida de tots els catalans". Així, asseguren que és possible modificar i adaptar els horaris. En el terreny laboral, posem per cas, afirmen que cal abordar l'avançament perquè hi ha sectors on encara es fan horaris "llargs" i "tardans". "La incorporació del teletreball, cada cop més generalitzada, també ha permès començar a fer un canvi en els sistemes d’organització horària", diuen.
Però també "cal incorporar aquesta nova eina d’una forma coherent i ordenada. És a dir, posar en marxa fórmules combinades com el teletreball amb la presencialitat; la necessària desconnexió tecnològica o el treball per objectius", defensen.
Per això, tant l'Oficina com el Consell assessor argumenten que el teletreball no és un "privilegi" sinó que ha d'esdevenir una forma d'organització del temps laboral i educatiu que ha d'estar "ben dissenyada per evitar inconvenients". Amb la covid-19 alerten que s'ha implantat de forma "indiscriminada" i "precipitada" i que això ha portat a discriminacions, dificultat en la conciliació, excés d'hores treballades i menys accés al món digital. Per tot plegat, conclouen que la crisi de la covid-19 ha posat damunt la taula l'oportunitat per adquirir uns hàbits personals, laborals i socials "més saludables".
La 'dificultat afegida de no poder desconnectar'
Reusdigital.cat ha volgut copsar les opinions de diversos professionals de diferents àrees que s'han adaptat al teletreball durant els mesos del confinament i ara, a posteriori, durant les noves restriccions del mes d'octubre. En línies generals, tots subratllen certes millores en el seu dia a dia, especialment pel que fa als horaris, però alerten de la "dificultat afegida" de "no poder desconnectar fàcilment de la feina quan la tens allà on vius".
És el cas de l'Elizabeth, qui s'encarrega d'impulsar i coordinar esdeveniments per a una entitat. Forma part d'un grup de treball que s'organitza en xarxa, i si bé valora la "comoditat" del teletreball, apunta que "al final, estàs connectada tot el dia i pendent dels correus i de les trucades en qualsevol moment". En una línia similar s'expressa l'Antonio, treballador d'una companyia de logística. "He notat que ara aprofito millor les hores del dia, i que tinc més temps. Només pel fet de teletreballar, ja m'estalvio els desplaçaments i hi surto guanyant", diu. Això sí, "estic acostumat a l'oficina, i de vegades, a casa, em costa concetrar-me", admet.
És per aquest motiu que, en la línia del que s'assenyala des de l'Oficina per la reforma horària, aposta per un "model que combini la feina presencial i la que es faci a casa". Treballadora per compte propi, la Cristina ha trobat en el teletreball una manera d'organitzar-se la feina "millor" que la d'abans de la pandèmia. "Mesos enrere em posava reunions molt tard, i acceptava encàrrecs a qualsevol hora. Ara, faig la meva, treballo de manera més ràpida i, sobretot, de manera més còmoda". A banda, té temps de "desconnectar", al migdia, per sortir a escampar la boira. "En definitiva, tinc uns horaris més disciplinats que fa uns mesos", conclou.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics