Dijous, 21 de Novembre de 2024

'L'estratègia dels mitjans ha de passar per crear continguts de valor per al lector'

Enrique Canovaca analitza debilitats i oportunitats de futur de la premsa digital en un llibre que presenta a la URV

05 de Març de 2020, per Marc Busquets
  • Canovaca signa un exemplar del seu llibre, a la sala de graus de la URV

    Marc Busquets

Un exercici de reflexió sobre el futur del periodisme a Internet en què hi ha lloc per a l'esperança. D'aquesta manera s'ha referit el degà de la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), Jordi Balló, a l'anàlisi que el doctor Enrique Canovaca ha editat per proposar "sortides a l'atzucac on és ara" un sector que, a casa nostra, resta sotmès "als grans anunciants i als partits polítics", tal i com després ha apuntat per part seva la doctora i professora de la Universitat Rovira i Virgili (URV) Marta Montagut. Aquestes i altres qüestions s'han tractat aquest passat dijous a la tarda a la sala de graus del Campus Catalunya en el marc de la presentació del llibre 'El periodisme digital amb valor. Claus per a la sostenibilitat de la premsa' (Aldea global, 2020). 

La diferència, un valor

Balló ha albirat a l'horitzó "tot un seguit d'oportunitats" per als mitjans digitals sempre i quan aquests defugin l'homogeneïtat i "apostin per la diferència", quelcom que ha descrit com "un valor". En aquesta línia, ha defensat els projectes periodístics que "no se sotmeten a l'agenda" marcada pels interessos d'altres i que, en essència, "volen fer quelcom diferent". Si bé ha assenyalat que el dibuix del sector en l'actualitat és "cru" en ocasions i no convida a l'optimisme de segons qui, el cert és que ha indicat que la professió passa actualment "per un procés de regeneració" que pot resultar positiu. 

Al seu torn, Montagut ha recordat que el model periodístic al país (i en altres de caràcter mediterrani) ha estat ostatge de "l'esfera política", però ha subratllat que l'alternativa l'han aportada mitjans digitals nadius que "han experimentat" i que s'han sabut deslligar i mantenir al marge de determinades dependències econòmiques i mediàtiques. La recepta, tal i com ha coincidit amb Balló i Canovaca, passa per recuperar "altres maneres de fer", potser més reposades, potser allunyades de "l'obsessió pel clic" i sens dubte destinades "a tractar els lectors amb respecte". En aquesta línia, la docent ha advertit que el periodisme "ha de recuperar la funció de servei públic" i aportar "context i reflexió" a la comunitat. 

Contra la 'captació de clics'

Pràctiques més properes a l'anomenat 'slow journalism', l'ús de noves narratives i l'oportuna autocrítica (ha carregat contra la figura del periodista 'tuitstar') han estat algunes de les receptes que Montagut ha compartit per tal que el sector "sigui creïble". Finalment, l'autor del llibre ha desmuntat l'estructura del seu treball, en el qual ha analitzat bones i males rutines productives a les redaccions (ha estudiat models com els de 'Vilaweb', 'La Vanguardia' o Reusdigital.cat, mitjà al qual està vinculat) per avançar que, al seu parer, el periodisme "de captació de clics és en vies d'extinció". "No s'acabarà, no desapareixerà, però haurà de conviure amb altres productes molt més responsables", ha argumentat. 

Pel que fa a les vies de finançament dels mitjans digitals, Canovaca ha advertit que "la solució" no passa per "fer pagar perquè sí" als usuaris. "Abans de plantejar-se mètodes de subscripció, que n'hi ha molts, cal determinar quin valor afegit se'ls proporcionarà", ha afegit el periodista. L'estratègia, això sí, "s'ha de centrar en el lector". "S'ha de crear un valor per a aquest", ha reiterat. Tot reivindicant la "lentitud" per poder trobar espais de reflexió compartits amb la comunitat, el doctor ha conclòs la seva intervenció tot advertint que la comunicació ha brindar "continguts rellevants" perquè "el lector ha madurat, en aquests anys, i distingeix entre el periodisme brossa i el de qualitat". 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics