Apassionats de l’educació i la tecnologia. Així es defineixen Aida Ralda, Manuel Zarza i Nil Barrera. Tots tres són graduats en Educació Primària per la URV i l’Aida ho és també en Educació Infantil. Van ampliar els estudis amb el Màster de Tecnologia Educativa de la URV, que els han servit "per obrir la ment a les possibilitats metodològiques i didàctiques de les noves tecnologies". Tot plegat, i animats pel responsable dels graus d’Educació al campus Terres de l’Ebre, Josep Holgado, els ha encoratjat a constituir-se en cooperativa i a oferir serveis educatius d’alta qualitat basats en les Tecnologies de l’Aprenentatge i del Coneixement (TAC).
S’adrecen als centres escolars de primària, als docents de primària i secundària, als pares i mares i a la societat en general. El seu projecte, Learn it! Education Trainers SCCL, gestat al campus Terres de l’Ebre, ha començat a caminar aquest octubre i ja tenen 94 alumnes de P-3 fins a sisè, repartits entre quatre col·legis de primària de les Terres de l’Ebre, als quals imparteixen una hora a la setmana d’activitats extraescolars. Es tracta de l’Escola del Temple, a Tortosa; l’Escola Carles III i l’Escola Horta Vella, a Sant Carles de la Ràpita, i l’Institut Escola Agustí Barberà, a Amposta.
No són extraescolars convencionals ja que ensenyen als xiquets de primària des de com dissenyar videojocs amb Bloxels fins a robòtica amb drons. També fan servir l’Scratch, un llenguatge de programació visual i, entre les activitats extraescolars que ofereixen, hi ha sessions d’anglès espontani, creació de webs, imatge i vídeo i activitats en les que apliquen el mètode científic.
Una metodologia per aprendre experimentant
“És l’educació del futur”, apunta Aida Ralda, que precisa que l’objectiu principal és que els alumnes aprenguin d’una manera vivencial i significativa experimentant els continguts. Així traslladen a l’aula la filosofia de l’STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques). La idea és mesclar diferents disciplines, afavorir el treball en equip i que els alumnes siguin més creatius a l’hora de resoldre els problemes.
Acaben de començar, però veuen que aquestes metodologies funcionen “i aconsegueixen captar moltíssim l’atenció dels alumnes”, argumenten. “Amb la programació dels drons treballem els angles, el pensament computacional, o la diferència entre distància i recorregut, per exemple”, assenyala per la seva banda Manuel Zarza. “Amb la creació dels videojocs, a més de la part més artística i creativa, també treballem la simetria o les matemàtiques”, afegeix Nil Barrera.
El professor Josep Holgado remarca el valor de la iniciativa perquè no només està enfocada a organitzar activitats per als escolars, sinó que també tindrà una línia de formació adreçada a docents de primària i secundària, gent gran o pares i mares d’alumnes interessats en formar-se en la vessant educativa de les noves tecnologies i disminuir d’aquesta manera l’escletxa digital. Una cooperativa pionera vinculada al campus La vinculació de la iniciativa amb el campus Terres de l’Ebre és total.
De fet, la cooperativa naix amb la idea que s’hi puguin afegir altres graduats en Educació Infantil o Primària de la URV i també estudiants del campus. Degut al volum de feina, ja han contractat dos estudiants del campus per impartir alguna de les activitats extraescolars. “Es tracta d’una iniciativa pionera. No coneixem cap altra cooperativa d’estudiants vinculada a un campus universitari”, apunta Holgado, també promotor del projecte, del qual n’és soci col·laborador. El Consell de Govern de la Universitat ha aprovat el reconeixement de la cooperativa com a nova start-up de la URV, amb el suport de la Unitat de Valorització de la Fundació URV.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics