Dijous, 15 d'Agost de 2024

El mercat català: l'assignatura pendent dels vins Priorat i Montsant

Les dues denominacions afirmen que "costa molt que els restaurants catalans ofereixin productes del país"

22 d'Abril de 2008, per Mònica Just
  • Vinyes del Priorat

    Mònica Just

  • Panoràmica de la comarca del Priorat

    Mònica Just

Jaume Domènech, president del Consell Regulador de la Denominació d’Origen (DO) Montsant lamenta aquesta situació, i assegura que cal dedicar més esforços a augmentar la presència en aquest mercat. A més, subratlla que “el problema no es troba en grans restaurants amb sommeliers, sinó en aquells que, sense tenir un especialista, compten amb carta de vins”. Considera que s’han de treballar tots els mercats, però que “costa molt que els restaurants catalans ofereixin productes del país”, així que des del Consell Regulador seguiran treballant per endinsar-s’hi.

A la DOQ Priorat també es percep aquesta problemàtica. El president del Consell Regulador, Sal•lustià Àlvarez, assegura que de bon principi van dedicar-se a vendre a l’estranger perquè el mercat català estava molt conquerit per vins d’altres territoris. “Ara, però, ens estem adonant que això s’ha convertit en un problema, ja que quan la gent de fora, interessada amb els nostres vins, ve fins aquí, no pot entendre que a casa nostra no siguem dels primers en aparèixer a les cartes dels restaurants”, explica. Àlvarez destaca que tenen com a prioritat intentar corregir aquesta qüestió, per poder millorar, així, les vendes que ja tenen a l’estranger.

Tot i aquesta assignatura pendent que suposa la presència al mercat català, el punt en què es troben la comarca i els seus productes es pot considerar excepcional. Fa poc més d’un mes, un vi de la Denominació d’Origen Qualificada (DOQ) Priorat aconseguia la màxima puntuació en el rànquing dels millors vins del món que publica cada any el gurú americà Robert Parker a la revista especialitzada The Wine Advocate. Es tracta del vi Clos Erasmus 2005, que va obtenir una puntuació de 100 punts, compartint posició amb un vi de La Rioja (Contador 2005). Sal•lustià Àlvarez valora aquest factor com a molt positiu, i assegura que “és una satisfacció per la feina ben feta, però també un estímul per a seguir millorant”. A més d’aquest vi, posicionat al capdavant del rànquing, “entre 18 i 20 vins de la DOQ Priorat estan considerats com a excepcionalment bons, amb una puntuació de 96 a 100”, matisa Àlvarez.

Però l’altra Denominació d’Origen de la comarca també ha comptat amb unes valoracions molt positives en aquest llistat de Robert Parker. I és que un dels vins de la DO Montsant (Espectacle 2004) ha aconseguit 99 punts en el rànquing d’aquest expert nord- americà, i altres vins el segueixen de ben a prop amb puntuacions també molt altes. Jaume Domènech considera que un reconeixement com aquest és una satisfacció i un estímul, a més de demostrar que “a Montsant es poden fer vins tant bons com a Priorat, La Rioja o Ribera del Duero”. El president del Consell Regulador mostra satisfacció pel fet que aquesta jove DO s’hagi posicionat entre les millors en tan sols sis anys.

A les portes de la tretzena edició de la Fira del Vi de Falset, les dues Denominacions d’Origen de la comarca treballen per promocionar els seus productes i apropar-los a un mercat popular, però també als experts del sector. Els productors estan a l’expectativa de com els repercutirà la nova ubicació de la Fira, i és que després de molts anys celebrant-se a la via principal de la capital de la comarca, aquest any canviarà de situació per ubicar-se a l’antic castell del municipi. La postura generalitzada és de poc convenciment respecte el nou emplaçament i caldrà esperar-ne els resultats.

Tot i que la situació vinícola de la zona ja està molt consolidada, encara hi ha emprenedors que decideixen iniciar-se en aquest sector i apostar per la cultura del vi al Priorat. Un exemple és el Mas Figueres, una forta aposta per l’enoturisme que fa tan sols quatre mesos va obrir les portes al públic.

La comarca es troba en un moment en què regna l’optimisme i les ganes d’innovar i mirar endavant, tot i que els professionals del sector són plenament conscients de la saturació del mercat i de la forta competència. Per aquest motiu, els productors treballen per a mantenir en els seus vins una identitat pròpia, única i d’un territori privilegiat.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges