Dissabte, 17 de Maig de 2025

Aigües de Reus pretén tenir instal·lats comptadors de telemesura a totes les llars abans d'acabar l'any

Actualment el percentatge és del 80,44%

16 de Maig de 2025, per Reusdigital.cat
  • Imatge d'un dels comptadors electrònics

    Cedida per Aigües de Reus

Un 80,44% dels usuaris de la xarxa d'aigua de Reus ja compten amb un comptador electrònic, amb la qual cosa Aigües de Reus treballa amb l'objectiu de completar la instal·lació de la telemesura a totes les llars de la ciutat a final d'aquest 2025 o principi de 2026.

En números rodons, dels 51.576 comptadors que hi ha al conjunt de Reus, 41.490 ja són de telemesura. Es preveu que al llarg del que resta d'any, els operaris procedeixin a la instal·lació a la zona més cèntrica de Reus, que per raons tècniques serà l'última de tota la ciutat on es farà el desplegament.

D'altra banda, més enllà de la instal·lació física dels comptadors, encara resta pendent de completar la posada en marxa de tots els sistemes de comunicació i gestió que fan possible la telemesura. Uns treballs que, en algunes zones de la ciutat, pot prolongar-se fins a mitjans de l'any 2027.

 

Desplegament progressiu

 

Va ser el 2016 que Aigües de Reus va iniciar el desplegament de la telemesura a la ciutat, que s'ha anat fent de manera progressiva. La pandèmia de Covid-19 i la guerra d'Ucraïna, però, van provocar un alentiment de les instal·lacions per falta de subministraments, principalment pel que fa als mòduls electrònics dels nous comptadors. Aquesta situació va tardar a normalitzar-se, amb la qual cosa la represa de la instal·lació a gran escala no va poder dur-se a terme fins al 2024.

Els nous comptadors incorporen l'última tecnologia pel que fa al sistema de comunicacions, amb la qual cosa són encara més segurs, duradors i fiables pel que fa a la transmissió i lectura de dades. De fet, estan dotats amb tecnologia del que es coneix com a 'Idc', Internet de les Coses, en referència a la interconnexió d'objectes quotidians amb internet, intercomunicats mitjançant sensors, programari i altres tecnologies per tal d'intercanviar dades amb altres dispositius i sistemes.

Un desplegament de la telemesura que, més enllà de la modernització tecnològica, facilita una major interacció amb Aigües de Reus, més informació sobre el seu consum domèstic i un seguit d'eines per evitar el malbaratament d'un recurs escàs com és l'aigua.

 

Control i estalvi del consum

 

Una iniciativa reusenca que, de fet, està en consonància amb el Pla d'Acció Municipal i encaixa plenament amb les polítiques de digitalització de l'aigua que, en aquests moments, fomenta la Unió Europea. L'impuls de la digitalització del cicle de l'aigua és ara mateix una prioritat municipal.

La digitalització és prioritària per diversos motius. Per exemple, el fet de poder gestionar les dades de tots els consumidors de manera automàtica i centralitzada comporta l'eliminació de les lectures dels comptadors per part dels agents, amb la qual cosa s'eviten possibles errors de lectura o de transcripció dels números.

D'altra banda, la digitalització permet als gestors del servei fer un seguit de càlculs i balanços en les diverses zones de la ciutat amb l'objectiu de localitzar possibles fuites en canonades i evitar les pèrdues d'aigua, tot millorant el rendiment hidràulic de la xarxa d'abastament.

 

Avantatges per als usuaris

 

Aquests nous comptadors, mitjançant la telelectura, fan possible que el control del consum per part dels clients entri en una nova dimensió, ja que tot usuari disposa d'accés a una plataforma online on pot accedir al seu perfil de consum i saber quin és el seu consum de cada mes, de cada setmana, de cada dia i, fins i tot, de cada hora.

La telemesura també permet activar un conjunt d'alarmes per saber, per exemple, si se supera un cabal màxim (prèviament configurat), si hi ha un consum continu resultat d'una fuita o si es registra un consum del tot inesperat (després d'haver predefinit els dies i hores en els quals l'usuari espera que no hi hagi cap consum).

En conseqüència, el ciutadà disposa de noves eines per optimitzar el seu consum d'aigua i poder gestionar-lo i adoptar-ne mesures correctives, si cal. El sistema avisa l'usuari quan sorgeixen incidències i l'avisa via sms o correu electrònic.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics