Alumnes de 4t d'ESO de l'institut Josep Tapiró, de Reus, prenen part al programa RCS (Recerca, Creació i Servei), un projecte d’innovació del departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que té com a finalitat la millora i l'aprofundiment en l’aprenentatge competencial de l’alumnat. Per aconseguir-ho, les activitats que es plantegen es conceben per "generar l’interès i el compromís" dels joves amb al seu entorn, a través d'iniciatives d'aprenentatge que "fomenten l’autonomia" i els capaciten per "interpretar i intervenir en el món", segons explica a Reusdigital.cat el docent Carlos Altès.
Aquest apunta que el programa es fonamenta en el plantejament d'una sèrie de reptes proposats per entitats socials, culturals i altres a l’alumnat. A Recerca, Creació i Servei hi participen una desena d'instituts del país. Un dels reptes que l'alumnat està realitzant ara, proposat pel Laboratori de lletres, és escriure i elaborar un llibre de relats, de forma cooperativa i en dos mesos i mig. A banda, fa constar Altès, els joves "passen per totes les etapes" del procés, és a dir, des del foment de la creativitat, l'escriptura, la maquetació i, en acabat, la promoció i difusió de l'obra.
Actualment, indica el docent, el grup de treball ja ha acabat els seus relats, que s'estan revisant i corregint abans de la seva difusió. Entre tots, a més, n'han escollit el títol: No t'escapis de la por. I és que la por és, de fet, el denominador comú de la dotzena de contes que conformen l'obra. Esperen que el llibre sigui una realitat aquest mateix mes de febrer. "Ens va semblar un bon tema. A tots hi ha coses que ens inquieten, i ens va venir de gust escriure sobre això", explica a aquest mitjà una de les estudiants que signa una història, Dounia Rabii.
La jove manifesta que reptes com els que planteja el programa RCS "són estimulants". "M'he sentit molt còmoda. És una altra manera d'aprendre més enllà de les classes, perquè estem en grup i cooperem", assenyala. Rabii revela, a banda, que fins ara no havia sentit un especial interès per l'escriptura, i que "mai m'havia plantejat poder arribar a signar" un llibre. O almenys, un relat. Ara, però, es mostra satisfeta "perquè he descobert una habilitat més que tinc". Val a dir que No t'escapis de la por (el subtítol és "Que els teus somnis siguin més grans que les teves pors") comptarà amb pròleg de l'autora reusenca M. Lluïsa Amorós.
El programa i els reptes corresponents s'estan desenvolupant en un context marcat per la crisi sanitària existent. Això ha fet que algunes de les sessions s'hagin hagut de tirar endavant amb joves confinats a casa. Amb tot, el professor Altès subratlla la "il·lusió" amb la qual l'alumnat entoma els reptes, col·labora i supera els obstacles. "En alguns casos, els relats els han volgut escriure a quatre mans, quelcom que és positiu perquè els permet coordinar-se i organitzar-se la feina a la seva manera", conclou.
Projecte amb una desena d'instituts catalans
Aquest apunta que el programa es fonamenta en el plantejament d'una sèrie de reptes proposats per entitats socials, culturals i altres a l’alumnat. A Recerca, Creació i Servei hi participen una desena d'instituts del país. Un dels reptes que l'alumnat està realitzant ara, proposat pel Laboratori de lletres, és escriure i elaborar un llibre de relats, de forma cooperativa i en dos mesos i mig. A banda, fa constar Altès, els joves "passen per totes les etapes" del procés, és a dir, des del foment de la creativitat, l'escriptura, la maquetació i, en acabat, la promoció i difusió de l'obra.

Disseny de la portada dels llibres que han fet els alumnes de 4t d'ESO de l'INS Josep Tapiró de Reus Foto: Cedida
Actualment, indica el docent, el grup de treball ja ha acabat els seus relats, que s'estan revisant i corregint abans de la seva difusió. Entre tots, a més, n'han escollit el títol: No t'escapis de la por. I és que la por és, de fet, el denominador comú de la dotzena de contes que conformen l'obra. Esperen que el llibre sigui una realitat aquest mateix mes de febrer. "Ens va semblar un bon tema. A tots hi ha coses que ens inquieten, i ens va venir de gust escriure sobre això", explica a aquest mitjà una de les estudiants que signa una història, Dounia Rabii.
"És una altra manera d'aprendre"
La jove manifesta que reptes com els que planteja el programa RCS "són estimulants". "M'he sentit molt còmoda. És una altra manera d'aprendre més enllà de les classes, perquè estem en grup i cooperem", assenyala. Rabii revela, a banda, que fins ara no havia sentit un especial interès per l'escriptura, i que "mai m'havia plantejat poder arribar a signar" un llibre. O almenys, un relat. Ara, però, es mostra satisfeta "perquè he descobert una habilitat més que tinc". Val a dir que No t'escapis de la por (el subtítol és "Que els teus somnis siguin més grans que les teves pors") comptarà amb pròleg de l'autora reusenca M. Lluïsa Amorós.

L'alumnat, a l'aula Foto: Cedida
El programa i els reptes corresponents s'estan desenvolupant en un context marcat per la crisi sanitària existent. Això ha fet que algunes de les sessions s'hagin hagut de tirar endavant amb joves confinats a casa. Amb tot, el professor Altès subratlla la "il·lusió" amb la qual l'alumnat entoma els reptes, col·labora i supera els obstacles. "En alguns casos, els relats els han volgut escriure a quatre mans, quelcom que és positiu perquè els permet coordinar-se i organitzar-se la feina a la seva manera", conclou.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics