El Govern ha impulsat el programa 'Codicrack' per reduir l'escletxa digital entre joves d'entorns vulnerables a través de formacions sobre competències digitals. El projecte, engegat ara fa quatre mesos, compta amb mig miler d'alumnes arreu del país i espera arribar als 30.000 usuaris. La iniciativa es dirigeix a nens i adolescents d'entre 9 i 17 anys, així com tutelats i extutelats de la DGAIA, amb qui tenen una col·laboració per fomentar la participació dels joves. D'altra banda, coincidint amb les dades publicades per Idescat, la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, ha assenyalat la millora de les prestacions socials com "la peça clau" per ser més eficients a l'hora de reduir les taxes de pobresa infantil.
El programa 'Codicrack' s'ha presentat aquest dijous a Altafulla, un dels municipis que s'ha adherit a la iniciativa que preveu dotar d'eines als joves d'entorns vulnerables i així reduir l'escletxa digital que viu aquest col·lectiu. La proposta ja compta amb un centenar de centres que ofereixen aquestes formacions sobre competències digitals arreu del país, posant especial èmfasi en nens i adolescents. Alhora, el projecte té relació directa amb la DGAIA i té vinculació directa amb joves tutelats i extutelats majors d'edat que vulguin participar en aquestes classes.
Al llarg del curs, es treballa a partir de projectes dividits en cinc etapes que tracten qüestions diverses. A Altafulla, el grup que ja ha iniciat el curs s'ha centrat en primer lloc en el bon ús de les tecnologies i continuarà en un altre bloc dedicat a les xarxes socials. Les jornades combinen una part més formativa amb eines interactives i de joc per fomentar la interacció entre els usuaris. La proposta busca posar a l'abast dels alumnes les eines necessàries per desenvolupar-se en l'entorn digital, per ser capaços de detectar 'fake news', sol·licitar cita prèvia al metge o bé buscar feina. Segons la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, la iniciativa proporciona una formació integral per assegurar el seu aprenentatge.
Des de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que també està implicada en aquest projecte, han catalogat l'eliminació de l'escletxa digital com un "repte de país". El vicerector Joan Gispets ha subratllat la importància d'implicar-se des de les universitats per garantir la igualtat d'oportunitats. Més enllà dels recursos que es proporcionin als cursos, la intenció del programa també és despertar el sentit crític i la regulació emocional vinculada als entorns digitals.
De moment, 500 alumnes ja s'estan beneficiant del programa de competències digitals, si bé s'espera que de cara a l'abril es pugui avançar fins als 1.500. Ara per ara, el programa tindrà una durada d'un any i està previst que acabi a finals de 2025 amb la voluntat d'arribar als 30.000 usuaris.
Avançar cap a la millora de prestacions socials
Coincidint amb la publicació aquest dijous de l'Enquesta de condicions de vida 2024 per part de l'Idescat, Martínez Bravo ha indicat que es tracta d'unes dades que "no s'esperarien". En aquest sentit, ha remarcat la voluntat de "redoblar els esforços" i ha afirmat que treballen "des del minut 0" en la millora de les prestacions socials com "la peça clau que ha de fer que les famílies amb menys recursos tinguin més diners a la butxaca". Alhora, ha recordat la feina feta en l'últim mig any sobre la modificació de la llei de la renda garantida de ciutadania i ha apuntat que estan intentant accelerar els processos que implica per al seu desplegament, així com l'assumpció de la gestió de l'ingrés mínim vital.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics