Els estornells apareguts el passat diumenge a la carretera C-31B van morir a conseqüència d’un politraumatisme. Així ho indica la necròpsia practicada per personal tècnic del Centre de fauna de Torreferrussa del departament de Territori i Sostenibilitat. Els exemplars d’'sturnus vulgaris' analitzats presentaven afectació d’òrgans vitals com ara els pulmons, i hemorràgies internes compatibles amb un traumatisme per col·lisió. El passat 16 de febrer, cap a dos quarts de 6 de la tarda, el Control central del cos d’Agents rurals va rebre la trucada derivada del 112 amb l’avís d’un ciutadà que comunicava la presència d’ocells morts a la calçada del punt quilomètric 8,5 de la carretera C-31B.
A les 6, una unitat dels Agents rurals es va personar als llocs dels fets per tal de fer la inspecció ocular de la zona, on van localitzar aproximadament un centenar d’ocells de l’espècie estornell vulgar ('sturnus vulgaris') morts i cinc exemplars vius però en estat d’estaborniment. Els agents van recollir un exemplar viu i el van traslladar a l’Àrea bàsica del Tarragonès per poder-li fer una exploració veterinària. La resta d’exemplars vius van ser alliberats. De la mateixa manera, es van recollir sis exemplars morts que van ser traslladats dilluns al matí al Centre de recuperació de fauna salvatge de Torreferrussa (a Santa Perpètua de la Mogoda) per tal de procedir a la seva necròpsia.
Hipòtesi de les causes
Des d’un inici, i a l’espera dels resultats de la necròpsia, els agents van descartar la hipòtesi de la contaminació atmosfèrica per fuita del complex químic, "atès que la localització dels ocells es concentrava en un punt molt concret d’uns 15 metres de longitud", segons s'ha argumentat des de Territori i Sostenibilitat. A més, l’observació sobre el terreny va descartar que hi hagués més fauna afectada i no es visualitzaven ni columnes de fum ni olors que poguessin indicar un episodi de contaminació.
Els agents van treballar amb dues hipòtesis principals: l’electrocució per contacte amb una línia elèctrica propera o la col·lisió (bé amb el terra o bé amb un vehicle). L’elaboració dels mapes zenitals de situació ubicaven el punt de trobada dels ocells morts a uns 50 metres de l’indret on la línia de mitja tensió travessa la carretera, fet que reduïa la possibilitat de l’electrocució. Posteriorment, es van difondre unes imatges gravades per les càmeres de seguretat del complex petroquímic que mostren com un vehicle que circula en direcció sud impacta contra un estol d’estornells que volava a molt baixa alçada.
La ubicació d'aquestes, segons fonts del departament, "quadra amb el lloc dels fets i l’hora" i és coincident amb el primer avís rebut minuts després per part del 112. Els Agents rurals van fer una actuació el 29 de gener de l’any 2002 per l’aparició d’aproximadament de 100 estornells morts en el mateix indret de la carretera que uneix Salou i Tarragona. En aquella ocasió, però, la zona de mortalitat es va situar en el sentit nord de la via. Després de les investigacions dels exemplars morts l’any 2002 es va confirmar en aquella ocasió que la causa de l’accident havia estat l’electrocució amb la línia de mitja tensió que travessava la carretera AP-1 i que actualment s’anomena C-31B.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics