Dilluns, 02 de Setembre de 2024

La pandèmia augmenta en un 70% les persones ateses per la Creu Roja a la demarcació

Des de l'estat d'alarma, ara fa un any, ha prestat servei a prop de 100.000 persones

12 de Març de 2021, per Redacció
  • Voluntàries de la Creu Roja lliuren aliments a una dona

    Alba Rodríguez/ Creu Roja

Segons les dades de l’informe de l’Observatori de Creu Roja Catalunya ‘L’impacte de la Covid-19 en els col·lectius vulnerables’, el 58,3% de les famílies ateses per l'entitat han disminuït els seus ingressos a causa de la pandèmia, i un 46% de les persones han perdut la feina. Des de l’inici de l’estat d’alarma, ara fa un any, a la demarcació de Tarragona l'ens ha atès directament més de 98.000 persones a través de la seva xarxa territorial. Aquesta xifra suposa un increment del 77% respecte a les dades dels 12 mesos anteriors i, en xifres totals, la incorporació de 39.704 persones que han rebut, per primer cop, el suport de l’entitat.

Només durant les sis primeres setmanes des de la declaració d’estat d’alarma (des de mitjans de març fins finals d’abril) 8.333 nous usuaris van sol·licitar ajuda a la Creu Roja, el doble que en tot el 2019. Les conseqüències socials i econòmiques de la pandèmia han estat, i continuen sent, molt intenses. El desplegament d’ajudes per a la cobertura de necessitats bàsiques (que inclou lots d’alimentació, higiene i targetes moneder per adquisició de productes de primera necessitat) ha arribat a més de 24.400 famílies a la demarcació durant el 2020.

La Covid-19 ha afectat de forma directa un 11% de les llars ateses. No obstant això, a nivell econòmic, social i emocional l’afectació ha estat molt més gran. Un 60% de les usuàries manifesta sentir "por o angoixa" davant la malaltia i les conseqüències que se’n poden derivar. Per aquest motiu, es va posar en funcionament un servei telefònic de suport emocional durant els mesos de confinament i s’han realitzat trucades de seguiment que, per a moltes persones, han esdevingut l’únic mitjà per canalitzar les seves preocupacions.

Gent gran i persones sense llar, els col·lectius més vulnerables

La situació de confinament i les restriccions de mobilitat han evidenciat com mai diverses formes de vulnerabilitat latents a la nostra societat. Una és la manca de xarxa de les persones que viuen soles. Un 70% de les usuàries de més de 65 anys que atén la Creu Roja no comparteixen residència amb ningú, cosa que ha provocat la necessitat d’incrementar l’atenció en aquesta franja d’edat. Per tal de combatre la solitud i l’aïllament s’han realitzat accions d’acompanyament com ara seguiment telefònic, trasllat d’informació sobre la pandèmia, suport en la realització de gestions i visites mèdiques, o distribució de menjar i medicació a domicili, entre altres, segons s'explica des de l'entitat. Més de 55.300 persones han rebut suport en aquestes accions a la demarcació de Tarragona.

A banda, la manca d’un dret bàsic com és el de l’habitatge, s’ha agreujat durant la pandèmia, sobretot durant els primers mesos de confinament. Així doncs, en col·laboració amb les administracions locals, la Creu Roja ha gestionat diversos equipaments per atendre les persones sense sostre i garantir la igualtat de condicions en cas d’haver de realitzar un confinament preventiu. A la demarcació de Tarragona s’han gestionat fins a cinc albergs (dos per a persones sense sostre, a la ciutat de Tarragona, i tres per a contactes estrets, als municipis de Batea, Sant Jaume d’Enveja i Altafulla).

La pandèmia també afecta els joves

Les conseqüències de la pandèmia també s’han fet notar entre els més joves. El desgast emocional es veu molt present en aquesta franja d’edat i la manca de recursos familiars ha agreujat les desigualtats en el col·lectiu. La reducció de la presencialitat en centres educatius ha evidenciat la bretxa digital present a les famílies amb menys recursos, resultant un obstacle insalvable per a moltes. Un 30% de les persones de menys de 65 anys ateses per la Creu Roja manifesten no tenir coneixements informàtics suficients per realitzar tràmits necessaris en la seva vida quotidiana.

Part de la feina de l’entitat durant aquests mesos ha estat, doncs, dotar de recursos informàtics a les famílies i dur a terme un acompanyament en la realització d’aquestes gestions online. Entre els més joves el problema no es situa tant en la manca d’habilitats, sinó en la carència de material i equips adequats. El 50% de les llars ateses no compten amb ordinador i en el 33% no hi ha connectivitat a Internet. Això dificulta, entre d’altres, el seguiment del curs escolar i d’altres estudis, deixant en un pla de desigualtat als joves de les famílies amb menys recursos.

Des de la Creu Roja s’han lliurat tauletes i targetes amb dades mòbils en el marc del projecte d’Èxit Escolar, i l’entitat s’ha establert com a mediadora en el Pla d’Educació Digital engegat pel departament d’Ensenyament de la Generalitat. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics