Amb el beneplàcit de les institucions del territori però amb la indecisió del govern central, Abertis s'ha mostrat disposada a posar els 140 milions d'euros necessaris per enllestir l'autovia A-27 fins a Montblanc. L'objectiu de la concessionària és doble. D'entrada, connectar amb l'AP-2, a l'alçada de Montblanc, una via que segons ha reconegut el director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, "està infrautilitzada".
Per assegurar-se que els vehicles hi passaran, Abertis ha plantejat la possibilitat de bonificar els peatges d'aquesta autopista, des de l'Albornar fins a Soses, amb el 75% en vehicles i el 50% eb camions. Unes bonificacions que entrarien en vigor tan bon punt l'Estat donés el vist-i-plau a l'operació. Com a contrapartida, Abertis confia que les institucions li perllonguin la concessió de les autopistes AP-2 i AP-7, un any i mig.
Calendari d'obres
Un cop Madrid doni el 'sí', Abertis confia que les obres puguin estar enllestides en dos anys. Giménez assegura que el principal escull "no és econòmic", atès que Abertis posarà la inversió, però tampoc ha volgut assenyalar "motius polítics", davant l'immobilisme de l'Estat.
"Aquesta és la incògnita. Perquè aquí a Catalunya hi ha un cert consens, entre el territori, amb la pròpia conselleria… I crec que també els estaments tècnics del Ministeri". No obstant, ha seguit Giménez, "sempre hi ha un estament negociador que és el que ha de lligar els temes". A vegades, ha conclòs, "és una qüestió de temps i prioritats".
Giménez també ha matisat que "part de les obres de l'A-27 ja estan adjudicades, amb la qual cosa, si el Ministeri volgués continuar aquest projecte, l'únic que hauria de fer és arribar a un acord amb nosaltres; i encarregar, de nou, l'inici dels treballs".
Un cop coincidits aquests dos temps –en què el Ministeri desencalla el projecte i s'inicien les obres–, Abertis es compromet a anar pagant l'obra. Un projecte en què el principal punt és la construcció d'un túnel, les obres del qual podrien allargar-se uns 18 mesos, segons els càlculs d'Abertis, "sempre i quan les dificultats de caràcter geològic no ho compliquin".
En segon terme, també caldria reconnectar l'A-27 amb l'AP-2, l'execució de la qual rondaria, també, els 18 mesos. Un període al qual caldria sumar-hi un termini de tramitació del projecte. La proposta, presentada pel director general d'Abertis, aquest divendres a la Cambra de Comerç de Reus, ha convençut els representants del territori, que esperen des de fa anys l'execució d'aquesta via, a mig fer. Falta, però, comptar amb la complaença de les inversions de les institucions.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics