Divendres, 29 de Març de 2024

Sant Jordi s'enfronta al confinament amb iniciatives literàries virtuals i roses a domicili

El Gremi de Llibreters i el de Floristes teixeixen estratègies per maquillar una diada inèdita amb els carrers buits

23 d'Abril de 2020, per ACN
  • Imatge d'arxiu d'una anterior Diada de Sant Jordi

    ACN

Aquest any no es comptaran per milions ni els llibres ni les roses venudes per Sant Jordi. Amb la població confinada i els carrers buits, el Gremi de Llibreters no s'atreveix a fer pronòstics de vendes ni a calibrar l'efecte pal·liatiu de la compra en línia, i el Gremi de Floristes parla de 300.000 roses –un escàs 5% dels 7 milions venuts l'any passat–, a repartir a domicili. Mentre el món del llibre es debatia entre promoure'n l'enviament o recomanar la recollida per més endavant, han proliferat iniciatives per no deixar de celebrar la diada, encara que sigui a casa. Llegir en veu alta a les terrasses, decorar balcons o assistir a trobades virtuals amb autors són algunes alternatives per aquest Sant Jordi sense precedents. Sortir a les finestres, balcons, patis o terrats a llegir en veu alta, primer a les 12 del migdia i després a les 6 de la tarda, és la iniciativa del Gremi de Llibreters durant el dia d'avui.

Sota les etiquetes #senseparadesperosenseparar i #llibresalaire, l'acció culminarà amb un aplaudiment solidari amb els llibreters i el crit del nom de la seva llibreria. Els balcons seran també protagonistes per lluir roses de tot tipus.

La campanya #rosadesantjordiacasa triomfa

El món de la rosa tampoc s'ha escapat de les circumstàncies excepcionals que envolten aquest Sant Jordi. Des del Gremi de Floristes estimen que enguany es vendrà, en el millor dels casos, el 5% del que sol ser habitual en aquesta diada. És a dir, unes 300.000 roses, molt lluny dels 7 milions que es van vendre l'any passat. Per minimitzar la davallada i mirar d'assegurar almenys aquest 5%, el Gremi va impulsar fa 10 dies la campanya #rosadesantjordiacasa, a través de la qual estimular la compra de roses a floristes de proximitat per rebre-les a domicili. La campanya ha estat un èxit, i ja el dimarts el president del Gremi, Joan Guillén, alertava que els 200 establiments que s'hi han adherit estaven al límit del "col·lapse tècnic", desbordats pel nombre de comandes rebudes. En aquest sentit, preveu que la jornada d'avui serà més llarga que mai doncs han d'intentar "arribar a tothom", lliurant roses en condicions precàries. Però com ha passat al món del llibre, també hi ha qui s'oposa a normalitzar la jornada i ha declinat oferir aquest servei.

Editorials i llibreries han quadrat les agendes d'escriptors perquè durant tot el dia presentin les seves obres 'en streaming' i facin recomanacions. Algunes iniciatives ofereixen descarregar-se una dedicatòria de l'autor, com en el cas del Grup 62, i d'altres com l'Abacus promouen que els escriptors signin virtualment el llibre durant el dia i el lector pugui rebre'l dedicat d'aquí uns dies. Per tenir el llibre dedicat en directe, s'haurà d'esperar al Dia del Llibre acordat per al 23 de juliol, tot i que el Gremi d'Editors ha avisat que "serà amb moltes precaucions" i s'hauran de buscar respostes "imaginatives" per adequar la festa.

Compra de llibres

El Gremi de Llibreters no preveia que l'activitat comercial fos "massiva" aquest Sant Jordi, tenint en compte, a més, la nova data alternativa al juliol. El Gremi assegura que els lectors han de comprar llibres "sempre", i defensa qualsevol de les dues opcions que han entrat en debat les últimes setmanes: rebre el llibre a casa o esperar per recollir-lo a la llibreria un cop obri. El Gremi d'Editors, per la seva banda, també ha defensat tota iniciativa mentre "garanteixi la seguretat de tothom" i estigui "dins de la legalitat". Per contra, una cinquantena de llibreries, sota el manifest #SantJordiEtsTu, ha demanat que s'encarreguin llibres però que no es demani rebre'ls a casa la setmana del 23 d'abril.

En aquesta línia, l'associació d'editorials independents Llegir en Català no ha volgut promoure un enviament massiu de llibres que impliqués risc de contagis, però insisteix en què totes les posicions eren "vàlides". En definitiva, el que el sector ha reclamat per aquest Sant Jordi és que "els llibres es comprin a les llibreries", davant les grans plataformes de distribució per internet com Amazon.

La inventiva del sector per promoure la venda online de cara a Sant Jordi s'ha deixat veure les últimes setmanes amb campanyes com #ObrimFinestres -que promou la compra de llibres per Libelista- o la plataforma Llibreries Obertes, que se situa prop de l'objectiu de vendre 30.000 títols. Algunes editorials han combinat el moment de puixança dels llibres electrònics amb l'enyor de les novetats en paper, i ofereixen descarregar en versió digital el títol físic que es compri ara però que es recollirà un cop acabi el confinament. Els carrers buits d'aquest Sant Jordi han obligat el sector del llibre a reinventar-se per mantenir la connexió amb els lectors i poder omplir les llibreries els propers mesos.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics