Aquest diumenge ha finalitzat la 25a edició del Trapezi, la Fira de Circ de Catalunya que ha estat marcada aquest any per el retorn progressiu a la normalitat amb una programació adaptada després dels darrers mesos viscuts amb la pandèmia. La fira, mercat estratègic organitzat per l’Ajuntament de Reus i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, ha tancat aquesta nova edició amb més de 12.000 espectadors. Des de dimecres 12 ha acollit un total de 32 companyies, que han representat 24 espectacles amb 74 funcions durant els cinc dies de fira.
La direcció artística, a càrrec de Leandro Mendoza, ha mantingut l’objectiu plantejat inicialment de realitzar una 25a edició especial i diferent, amb espais nous repartits per la ciutat, una implicació directa amb les escoles portant el circ als seus patis i uns premis que valoren la trajectòria i la creació i que es mantindran les properes edicions. “Hem continuat treballant per fer un Trapezi nou, diferent i més rellevant cada any”, ha afirmat Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus. Recasens també ha expressat la satisfacció de poder programar un Trapezi en viu i ha assegurat que “hem garantit la seguretat de les persones i hem reforçat el caràcter segur de la cultura, convençuts que el Trapezi és imprescindible pel sector, pel públic, per la ciutat, i com a mercat estratègic també és imprescindible pel país”.
Pel que fa a la programació artística, el Trapezi ha ofert una programació formada exclusivament per companyies nacionals i estatals, potenciant el talent local. Amb l’objectiu de generar una xarxa de coproducció que doni suport als artistes i els doni recursos per fer viables grans espectacles, en aquesta edició el Trapezi ha co-produït, de la mà de PSiRC, els episodis ‘Després de tot. Ep.1: De quan Zeus es va fer vegà’ i ‘Després de tot. Ep.4: De quan Alexa es va comprar la seva roba a Humana’, una proposta que s’ha pogut veure divendres i dissabte.
Documental commemoratiu de la 25a edició
La novetat d’aquest any és la preparació d’un documental commemoratiu de la 25a edició del Trapezi, un projecte audiovisual que veurà la llum a la tardor i que vol mostrar l’essència del Trapezi des del seu començament, celebrant aquestes 25 edicions. El documental resol la necessitat de parlar de circ, del sector i de com la ciutat ha contribuït a deixar petjada en aquesta art escènica tan especial com és el circ contemporani.
En aquest sentit, Leandro Mendoza ha explicat que “el circ és un sector amb molt poc arxiu audiovisual, i en aquest sentit, aquest documental esdevé el primer document audiovisual sobre circ contemporani a casa nostra. A partir del documental volem reflectir el que representa el circ i els seus valors a través d’un nou format, i fer arribar el circ a totes les cases i que tothom descobreixi aquesta experiència. Risc col·lectiu, la dedicació, la concentració... volem donar a conèixer els valors intrínsecs del circ que poden aportar a la societat”.
Espectacles per a petits i grans
Una de les xifres importants a destacar és l’èxit dels espectacles celebrats pels carrers de Reus. El 85% de les funcions han exhaurit entrades. Infants i adults s’han congregat als carrers de la ciutat per veure les propostes dels artistes.
En aquesta ocasió, les condicions meteorològiques han afectat a dos espectacles. Un d’aquests s’ha reprogramat per al següent dia. En canvi, l’altre s’ha hagut de cancel·lar per la dificultat tècnica de desplaçar-lo a un altre espai.
A nivell de programació, han tingut molt bona acollida les estrenes d’enguany, com ara ‘Mort de Riure’, de Los Galindos, el ‘Fly me to the moon’ de Leandre Clown o la co-producció del Trapezi amb PSiRC. Altres funcions destacades de gran afluència han estat les estrenes a Catalunya de ‘Calor’, de Jean Philippe Kikolas; ‘Suspensión’, de la companyia Nueveuno Circo; o la re-estrena de ‘Desdèmona’, producció d’Alba Sarraute i Les Ofèlies.
El Cabaret, la producció tradicional de Reus
En aquesta edició tampoc hi ha faltat el Cabaret, la producció del Trapezi que s’ha pogut veure les nits de dijous, divendres i dissabte. Enguany, el Cabaret “ha estat el primer fet en carpa al llarg d’aquests 25 anys. Aquest any hem volgut reflexionar sobre la memòria que hem perdut en els darrers 15 mesos com a sector i també recordar la gent que ha marxat. Alhora, hem incorporat un element pedagògic i hem esbrinat la relació entre Reus i el circ”.
Dirigit per Joan Arqué, i interpretat per Joan Valentí, Celeste Alías, Jessica Arpin, Mabsutins, Eva Szwarcer, La Fem Fatal, Pistacatro, Flying Pikmis i Circonautes el Cabaret ha reunit a més de 1.300 persones entre les tres nits.
Com a dada per destacar, la carpa de la plaça Anton Borrell ha estat l’escenari amb més capacitat de tota la fira Trapezi, amb espai per 460 persones. Es tracta d’una carpa amb aforament per 1.000 espectadors, que ha hagut de reduir l’espai a causa de les mesures de seguretat.
Les Jornades Trapezi Pro Catalan Arts
Com cada any, la Fira Trapezi, com a mercat cultural estratègic, ha organitzat un punt de trobada del sector per tal d’afavorir vincles i complicitats entre professionals i entitats del món del circ, promoure el treball artístic, presentar creacions actuals i proposar possibles col·laboracions. D’aquesta manera, en el marc de l’Àrea Professional s’han organitzat diverses sessions com ara l’espai Fora de pista, que ha acollit converses que es produeixen entorn d’un espectacle, o Més enllà dels límits del cos, un debat sobre el pas del temps i com aquest es reflecteix en el cos de l’artista de circ.
“Hem divulgat el sector català entre els professionals internacionals, i en l’àrea de pensament hem debatut sobre els reptes del sector i el valor irrenunciable de la presencialitat. La conclusió ha estat que volem tornar als carrers. L’espai públic és l’espai natural del circ”, ha destacat el director del Trapezi.
Les jornades professionals s’han desenvolupat en format híbrid durant el 13 i el 14 de maig, amb activitats presencials a Cal Massó. 240 professionals del circ s’han reunit al Trapezi, dels quals 89 han seguit les jornades en línia. Hi ha hagut professionals de Catalunya i de l’Estat espanyol, així com d’Europa, Estats Units i Canadà. A part dels programadors, la resta de professionals han estat distribuïdors, companyies, institucions i agents culturals.
Premis Trapezi Peces Audiovisuals
Una altra de les novetats d’enguany han estat els Premis Trapezi Peces Audiovisuals. El concurs, llançat fa uns mesos conjuntament amb l’Institut Municipal Reus Cultura, ha tingut com a objectiu donar visibilitat al circ i apropar-lo al públic a través de nous formats. En la convocatòria s’han rebut un total de 27 obres: 10 per la categoria Experiències de Circ i 17 per la categoria L’art del circ, amb peces de tot el món (Croàcia, França, Espanya, Equador, Argentina o Brasil). El guanyador de cada categoria s’ha emportat una dotació econòmica de 2.000 euros.
En la categoria Experiències de Circ, el premi ha estat per la peça "Història d’un mur" de Laura Carrau que retrata la vivència del Col·lectiu Mur. En aquesta categoria, també s’ha atorgat un accèssit a ‘Los Excéntricos. Els pallassos de la natura’. D’altra banda, A la categoria L’art del circ el premi ha recaigut a l’obra Entre Aguas de Celso i Frana de la companyia Eia.
Les xifres del Trapezi
Durant cinc dies, Reus ha estat capital del circ i es calcula que han gaudit del Trapezi unes 12.000 persones. Més d’un centenar d’artistes de 32 companyies catalanes i estatals han actuat al Trapezi. Els espectadors han pogut veure un total de 24 espectacles i 74 representacions.
La setmana prèvia al Trapezi també s’ha organitzat el Trapezi a les escoles, un projecte on els més petits de Reus han pogut rebre a les companyies al pati de 24 centres educatius de la ciutat. En total han gaudit de la fira de circ més de 4.100 nens dins d’aquesta iniciativa.
Reus s’ha omplert de circ i ha comptat amb un total de 10 espais d’actuació, dels quals 7 han estat espais al carrer, a l’aire lliure o en carpes, i 3 en sales o espais tancats.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics