Dimarts, 21 de Maig de 2024

La pel·lícula 'La sociedad de la nieve', 'sota l'oïda' del reusenc Oriol Tarragó

El dissenyador de so del film ha donat a conèixer la seva feina i els detalls que hi ha darrere

  • La conferència ha tingut lloc a la Sala Emili Argilaga del Centre de Lectura de Reus

    Raúl Rodríguez

El reusenc Oriol Tarragó, dissenyador i supervisor de so, ha ofert una conferència al Centre de Lectura de Reus sobre el paisatge sonor de la pel·lícula 'La sociedad de la nieve', de J.A. Bayona. Cal recordar que el llargmetratge es va endur el Goya al millor so, feina del reusenc Tarragó, el cap de so en directe, Jorge Adrados i el mesclador, Marc Ots.

Aquest dijous a la tarda, una cinquantena de persones s'han reunit a la Sala Emili Argilaga de l'ateneu reusenc per gaudir de la xerrada de Tarragó i d'una experiència auditiva per conèixer de primera mà el disseny de so del film.

Tarragó ha començat la seva conferència de gairebé dues hores posant en valor les crítiques internacionals de la pel·lícula sobre el so d’aquesta, un fet que "no acostuma a passar", detalla el dissenyador de so.

"La meva feina és pensar 'com sonarà això', imaginar-m'ho i fer-me responsable"

Tarragó coneix de primera mà que perquè una pel·lícula tiri endavant s’ha de tenir clar el missatge que es vol donar. I en el cas de 'La sociedad de la nieve' és: "Els qui van sobreviure ho van fer pels qui van morir". "Què hagués passat si no hagués mort ningú en l’accident?", reflexiona.

Per fer la seva feina, Oriol Tarragó explica que ha d’entendre quin és el sentiment o to de cada moment o escena per tal de generar un paisatge sonor concret. Al darrer film de Bayona, "la violència de la muntanya es reflecteix en el so", tal com apunta Tarragó, qui detalla que després d'una reunió amb els Benegas Brothers -excursionistes d'alt nivell-, va entendre que a 'La sociedad de la nieve' el silenci absolut és la clau perquè quan no hi ha so, el soroll més personal, la respiració o el batec del cor, es torna el protagonista.

Per tal de trobar el so perfecte per a cada instant, durant el rodatge van "jugar" molt. Segons explica Oriol Tarragó, van introduir micròfons dins d'un vehicle i van llançar neu contra ell, també van haver de conèixer l'acústica que generava el fuselatge -de decoració- on succeeix gran part de la història i fins i tot, confessa que hi ha sorolls que estan enregistrats al desert del Sàhara.

La sociedad de la nieve', el film va endur-se dotze premis Goya, entre ells, el de millor pel·lícula, del total de tretze nominacions amb què va arribar a la gala. Es tracta d'un llargmetratge en què el seu desenvolupament o ideació va iniciar-se l'any 2010 i fins al febrer de 2021 no es va encetar la preproducció, una fase en la qual ja es compta amb un guió i un pressupost. La producció o rodatge com a tal es va dur a terme entre l'octubre de 2021 i el desembre de 2022, i la postproducció es va allargar fins a l'agost de 2023.

Fins al moment, el reusenc Oriol Tarragó ha guanyat sis premis Goya per 'Lo imposible', 'El niño', 'Un monstruo viene a verme', 'Tres', 'El orfanato' i 'La sociedad de la nieve', i vuit Gaudí, entre altres guardons i reconeixements.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges