Filmin és un gran, enorme, videoclub digital, l'oferta audiovisual del qual pot ser visualitzada a través de diversos aparells, com a ordenadors, televisors, tauletes o telèfons, amb accés a internet. Té, a més, una versió dels seus continguts en català: FilminCAT.
De la seva sensibilitat cap a la llengua catalana no és aliè el fet d'haver estat fundada pel barceloní Juan Carlos Tous i els mallorquins José Antonio de Lluna i Jaume Ripoll. La seva creació data de 2006 i entre els seus socis fundadors hi havia diverses productores i distribuïdores espanyoles de cinema independent, com a Cameo (la base de tot), Alta Films, Avalon, El Deseo (la d'Almodóvar), Golem, Tornasol, Vértigo Films, Versus Entertaiment i Wanda Visión.
Jaume Ripoll ho explicava així, en una entrevista realitzada per aquest periodista en 2019 i publicada a Catalunya Plural: “Jo treballava amb Juan Carlos Tous, que havia estat el meu cap en la divisió de vídeo i DVD de Manga Films. En 2003, Tous va fundar la distribuïdora de cinema independent Cameo i em va demanar que fora a la seva empresa per a portar la web, el comerç electrònic, la newsletter… Jo vaig entrar en 2005 i en ella vaig anar creixent. Però des del principi vaig tenir molt clar que Cameo havia de ser, a més, una plataforma de cinema ‘en línia’. I la idea de Filmin neix en l'estiu del 2006”.
Era el moment adequat. En efecte, la plataforma més popular en l'actualitat, Netflix, no va iniciar el seu servei de vídeo sota demanda als Estats Units fins a 2007, de la mateixa forma que Amazon va obrir en 2008 un servei similar, que poc té a veure amb l'actual. I la consolidació d'aquestes empreses es va produir en la segona meitat de la dècada passada, on la competència entre Netflix i Amazon es va traslladar també al terreny de la producció de pel·lícules i sèries.
Aquesta àmplia oferta de gran qualitat, que Filmin xifra entre 10.000 i 15.000 títols, s'organitza entorn d'uns 60 canals temàtics, que van des de les pel·lícules guardonades en els Oscar, els Goya o els Bafta, fins als centrats en gèneres diversos: western, cinema negre, policíac, romàntic, d'origen literari, feminista, gai, queer, documentals, curtmetratges, filmis culinaris, concerts de música clàssica, grans directors… I una secció per a nens molt interessant, Filmin Kids, amb films premiats i en la qual han recuperat fins i tot la sèrie Pippi Calzaslargas.
En l'apartat de sèries, prevalen les procedents del Regne Unit i dels països escandinaus, especialment les del gènere policíac, amb títols tan destacables com Endeavour, Grantchester i la recent Shetland o la recuperada Luz de luna, amb Bruce Willis i Cybill Shepherd. Comèdies familiars, com Todas las criaturas grandes y pequeñas, s'uneixen a les trencadores We are Lady Parts i Big Boys o l'enyorada Doctor en Alaska, tot un premiat clàssic, ara remasteritzat.
Un aspecte molt destacable de Filmin és el seu compromís amb els diferents festivals de cinema i sèries, amb la inclusió de títols a concurs en la seva oferta de visionat mentre duren aquests certàmens. També és rellevant la creació, amb Ripoll al capdavant, del primer festival de cinema ‘en línia’, el Atlantida Mallorca Film Fest, les exhibicions en sala del qual física es produeixen a l'illa balear. Així, en la seva última edició, en 2024, la reina Letizia va ser l'encarregada de lliurar el premi Maestro del Cine al actor i productor Michael Douglas, a més de presidir la clausura de la mostra.
Però girem de nou la vista enrere. El progressiu creixement de Filmin, especialment a partir de 2010, quan va obrir la porta del consum per tarifa plana, com l'èxit progressiu de les altres plataformes, es va consolidar i va fer un salt de gegant arran de la pandèmia: amb la població tancada als seus domicilis, la demanda i el consum audiovisual a les cases va créixer de manera exponencial.
En aquests mesos, a la fi de novembre de 2020, la plataforma espanyola, necessitada de fons si volia expandir-se a Espanya i Portugal i créixer de manera internacional, va acceptar l'entrada de capital fresc en l'empresa. Aquesta injecció de capital ve de la mà de Nazca, una signatura espanyola d'inversió i captació de fons creada en 2001 per Carlos Carbó, economista d'ampli recorregut en la banca d'inversió, i Álvaro Mariátegui, un altre veterà assessor financer. D'aquesta manera, Nazca es va convertir en accionista majoritari, rellevant a Metropolitan Filmexport i Vértigo Films.
Quatre anys i mig després, es podria dir que Nazca Capital ha pensat que és el moment de recuperar la seva inversió, posant a la venda el seu paquet accionarial. En el món dels negocis, una operació d'aquest tipus no acostuma a publicitar-se fins que l'operació ha conclòs. Si les coses van bé, sempre hi ha compradors. Si els resultats no han acompanyat la inversió, aquest anunci sembla una operació de buscar al millor postor. Veurem què passa en les pròximes setmanes. És arriscat citar a possibles compradors –s'han citat Movistar+ i Amazon Prevalgui Vídeo– però els responsables de Filmin prefereixen guardar un prudent silenci de moment.
Així i tot, han estat nombrosos els abonats que han mostrat la seva inquietud davant el futur de Filmin. Només el seu director editorial, Jaume Ripoll, ha intentat tranquil·litzar als preocupats usuaris amb diversos tuits en la xarxa social X (antiga Twitter): “Tot en ordre. Res del que preocupar-se”. “Res s'acaba, tot segueix :)”. “No et preocupis, en 18 anys de vida hem anat millorant, ampliant catàleg, millorant la tecnologia i ateses les vostres peticions sempre que hem pogut. Continuarà sent igual”.
Està bé recordar que és l'única plataforma espanyola i europea que ha aconseguit plantar cara en l'oceà digital a les ofertes nord-americanes (Netflix, Prime Vídeo, Disney+, HBO Max, Apple TV+). En aquest sentit, podem recuperar una de les frases de l'entrevista de Jaume Ripoll, en aquest mateix periòdic: “Per a un jove cinèfil actual és una benedicció poder tenir en Filmin des del més nou a clàssics com Pasolini, Visconti, Fellini, Bergman, Rohmer o Haneke”, deia Ripoll.
L'entrada de Nazca va aconseguir fa cinc anys afermar l'oferta de qualitat de Filmin, que en la seva portada afirma: “Existim perquè el cinema ens va canviar la vida”. En la seva entrevista, Ripoll assegurava: “La funció que fem nosaltres és necessària perquè s'ha de lluitar i cultivar la diferència i el risc, i no oferir només pur entreteniment”. Esperem que els nous propietaris mantinguin aquesta aposta.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics