Dimarts, 23 de Juliol de 2024

Lluitar contra les furgonetes

'Amazon no posa llums de Nadal a la seva web i cada cop es veuen més furgonetes repartint paquets per la ciutat, fins i tot en dies festius, una tendència que sembla imparable, i que cap iniciativa del comerç tradicional ha pogut frenar fins ara'

14 de Desembre de 2023, per Francesc Domènech
  • Imatge del carrer de Llovera durant el Pont de la Puríssima

    Cedida

Més enllà dels gustos que pugui tenir cadascú, es pot dir que Reus fa goig per Nadal. No hi hauria tanta gent passejant pel centre i els principals carrers cada vespre, si no existís l’atractiu de la decoració dels carrers. I alguna cosa està passant, que cada cop hi ha més municipis que juguen a veure qui la fa més grossa i procurar que, més que no pas atreure visitants, evitar que els propis veïns marxin a altres ciutats.
 
Les xifres de visitants que aquests dies ha fet públic l’Ajuntament han permès afirmar als responsables del turisme públic que “Reus es confirma com una escapada de referència per al pont de desembre”. El Gaudí Centre ha rebut 706 visitants durant el pont, i la dada potser més significativa és la Casa Navàs, que ha registrat 1200 visitants en quatre dies, un 10 % més que l’any passat, segons les xifres de l’empresa que la gestiona.
 
Aquests números permeten pensar que la ciutat i el seu patrimoni ha entrat en l’imaginari de força gent quan ha de decidir fer una escapada curta i a prop de casa. És cert que l’afirmació municipal sembla agosarada sense contrastar les xifres amb les d’altres ciutats i poder arribar a conclusions a partir de la comparació. En tot cas, però, ja fa temps que es veuen turistes pel centre de la ciutat, en grup, cosa que permet pensar que alguna cosa s’ha fet bé aquests últims anys.
 
La campanya de Nadal, d’altra banda, arriba sense que el comerç tradicional del centre de la ciutat encara s’hagi dotat de l’estructura que els ha de permetre guanyar en eficàcia a l’hora de competir amb altres formats. Fa uns quants anys que parlem de les APEU (Àrees de Promoció Econòmica Urbana), una eina que els botiguers creuen que podria ser molt útil, però que no acaba d’avançar. I, mentrestant, els canvis en els hàbits de consum es van consolidant. Amazon no posa llums de Nadal a la seva web i cada cop es veuen més furgonetes repartint paquets per la ciutat, fins i tot en dies festius, una tendència que sembla imparable, i que cap iniciativa del comerç tradicional ha pogut frenar fins ara.
 
Potser es tracta d’aconseguir que el turista supleixi el client local de les botigues, com a mínim en determinats establiments, perquè les caixes quadrin. I posar-hi imaginació i recursos, com va passar amb els Bons Reus en les campanyes immediatament posteriors a la pandèmia, que eren una mena de subvenció encoberta al consum, i que són difícils de justificar en una situació de normalitat com la que tornem a tenir. El balanç que es faci de l’actual campanya de Nadal haurà de servir de base per poder dissenyar les polítiques comercials públiques, i orientar les campanyes privades per afermar un comerç que és marca de ciutat, malgrat les furgonetes que cada cop reparteixen més paquets per tota la ciutat.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges