Cap a dos quarts d’11 del matí, desenes de pagesos amb més d’una vintena de tractors i vehicles han iniciat una marxa de dues hores amb sortida i arribada a la seu del sindicat Unió de Pagesos a Reus. La protesta ha recorregut el centre de la ciutat i les autovies T-11 i C-14, ocasionant importants problemes de trànsit, en el marc d’una campanya iniciada fa tres anys per reclamar la circulació dels tractors per les noves infraestructures en els mesos de collita.
El sindicat remarca els problemes greus de seguretat que els suposa als professionals agraris passar per determinades vies mal condicionades, com la N-340 que, de Vila-seca a Cambrils, no té vorals d’emergència, i també al seu pas per les Terres de l’Ebre, de l’Ametlla de Mar a l’Aldea obliga la pagesia a fer trajectes molt més llargs; o la N-420 al pas pel Priorat, una via estreta on circulen camions que esquiven l’autopista i que han causat accidents.
Així mateix, Unió de Pagesos ha reclamat la circulació excepcional per l’autovia T-11, atès que no té vies de servei per accedir a les finques i obliga la pagesia a passar pel centre de Reus, i ha denunciat els impediments a la circulació dels tractors amb la verema per carreteres com la T-2442 des de Sant Jaume de Domenys al Pla de Manlleu.
El secretari d’Organització del sindicat, Carles Vicente, ha afirmat que les administracions han “menystingut” el sector a l’hora de planificar les noves infraestructures viàries. En molts casos, ha lamentat, els tractors s’han quedat sense alternatives fiables per circular i, en d’altres, no s’han habilitat vies laterals per als vehicles lents. La maquinària agrícola, els ciclomotors, els ciclistes i els vianants tenen restringida la circulació per les vies ràpides i, ara, els pagesos tarragonins volen que se'ls autoritzi a fer-ho en les èpoques de més feina.
La situació actual és un veritable ‘via crucis’, segons els pagesos. Aquest és el cas de Josep Andreu, un pagès de Vila-seca que denuncia que, per arribar a la seva finca de Cambrils, ha de creuar l’N-340 per l’interior de la població. “Ens han pres les terres, s’han pagat quan han volgut i s’han malpagat, i encara no hi podem anar. M’estic traient el carnet d’aviador per poder anar al tros en avió perquè, sinó, m’he de quedar a casa”, ha ironitzat.
Com ell, en Jordi Virgili, de Tarragona, ha denunciat que per completar el trajecte a la seva finca ha de dedicar una hora d’anada i una altra hora de tornada, mentre que per la carretera antiga tot just en trigava deu. Virgili ha reclamat la construcció de carrils laterals per als vehicles lents i ha lamentat els problemes que té per creuar Tarragona des de la construcció de l’A-7. “Han fet rotondes i carrils estrets i un tractor una mica gros ja no hi passa”, ha lamentat.
El sindicat reclama la implicació de les administracions competents: el govern espanyol, la Generalitat i la Diputació. En aquest sentit, Unió de Pagesos té previst reunir-se amb el subdelegat del Govern estatal a Tarragona, Emilio Ablanedo, dijous de la setmana que ve, per exposar-li aquests problemes de mobilitat i accessibilitat i demanar-li que els traslladi a la Direcció General de Carreteres de l’Estat amb l’objectiu de trobar solucions urgents. El mes passat, el sindicat també va expressar per carta el seu malestar al conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics