Dimarts, 23 d'Abril de 2024

Un estudi de la URV demostra que la convivència amb gossos millora el creixement emocional de la canalla

21 de Març de 2021, per Redacció
  • Una nena i el seu gos

    Cedida

Tenir gos a casa incrementa el desenvolupament social i emocional dels infants. Aquesta és la conclusió extreta d’un estudi realitzat per investigadors del departament de Psicologia de la URV i que s’ha fet amb infants d’entre 3 i 5 anys. Les dades es van obtenir d’un grup de 120 nens d’escoles públiques i concertades de la demarcació de Tarragona amb diversitat de nivells socioeconòmics. Es van excloure els infants que només tenien contacte ocasional amb gossos o que assistien a teràpies amb animals, per tal de no esbiaixar la mostra.

Els infants van respondre oralment uns qüestionaris que avaluaven diferents aspectes com la interacció amb els adults, l’expressió dels sentiments, l’afecte, la imatge pròpia, la interacció entre iguals, la cooperació i el paper social. Es va realitzar una anàlisi dels diferents ítems per identificar les diferències en el desenvolupament socioemocional dels nens en funció del gènere i del seu contacte amb els gossos.

L’estudi es va fer amb dos grups d’infants, uns que tenien un gos en el nucli familiar, és a dir, convivien amb ell sempre a casa i un segon grup que no tenia contacte amb gossos, el qual exclou possibles contactes amb gossos sigui a casa dels avis o d’algun familiar, o extraescolars on hi hagi contacte amb animals o teràpies amb gossos. Així doncs, l’estudi ha conclòs que la presència d’aquests animals en edats primerenques ajuda al desenvolupament social i emocional dels infants, tot i que això no significa que la no presència d’aquests impliqui un desenvolupament lent o un mal desenvolupament.

Aquesta és la part inicial d’un estudi longitudinal, que s’ha vist afectat per la pandèmia, amb la intenció de comprovar com aquesta diferència de desenvolupament evoluciona al llarg del temps. És el primer cop que es realitza un estudi psicològic de la relació dels infants amb els gossos que segueix una metodologia reproduïble i científica.

Altres investigacions en aquest mateix àmbit són dels anys 80 i 90 i s’hi van detectar problemes de metodologia. L’estudi neix d’un treball de final de grau d’una estudiant de Psicologia, Raquel Forcada, la qual va recollir una part de la mostra. L’equip està format per Jorge-Manuel Dueñas, Laia Gonzàlez, Silvia Duran-Bonavila, Gisela Ferre-Rey i la mateixa Raquel Forcada, tots membres del departament de Psicologia de la URV.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics