L’Associació per a la promoció del transport públic (PTP) i la Plataforma per la defensa del ferrocarril del Camp de Tarragona (PDF) han presentat el document 'Objectiu tren 2024', "una proposta de serveis ferroviaris per a Catalunya per doblar la demanda del servei ferroviari a Catalunya (dels actuals 660 milions de viatgers al 2019 a 1.350 milions l’any 2030), i "contribuir a donar resposta a l’emergència climàtica i la contaminació urbana", segons s'ha assenyalat des del col·lectiu en un comunicat.
Peatges a la xarxa viària
'Objectiu tren 2024' "detalla els criteris i les actuacions prioritàries per aprofitar els avantatges del ferrocarril sobre la resta de transports motoritzats: capacitat, estalvi energètic, emissions zero de carboni i de gasos contaminants, seguretat, temps de viatge, millora l'equilibri territorial, estructurador de la xarxa de transport i socialment just", s'ha apuntat des de la PTP i la PDF. "Es vol aconseguir un ferrocarril fiable i competitiu, per a tot el país (no només per “connectar Barcelona“), configurant una xarxa única amb serveis basats en els principis de cadència, correspondència i en la integració de les xarxes, ja que considerem imprescindible descentralitzar les inversions abandonant la màxima 'Metro per a Barcelona, autovies per al país'".
Per assolir aquests objectius, el document de la PTP i la PDF proposa la creació d’un programa únic d'inversions ferroviàries, "global i integrat", per a tot Catalunya, "on es prioritzin les inversions que poden captar més passatgers i generar més connectivitat, al marge de qui sigui l’operador", segons s'ha precisat. Estaria cofinançat al 30% per l'administració de l'estat, el 30% per la Generalitat i el 40% restant procedent de la instauració de peatges i vinyetes a la xarxa viària catalana. El document detalla, a més, les característiques que ha de tenir el servei ferroviari: freqüència, cadència (tota ciutat de més de 100.000 habitants ha de tenir una cadència mínima d’una hora, ha subratllat el grup) i amplitud horària (des de qualsevol estació s’ha de poder arribar a Barcelona abans de les 8 del matí, s'ha demanat), i detalla les actuacions "necessàries prioritàries" per assolir aquest nivell de servei.
Demandes concretes per al nostre territori
Per al Camp, el document proposa la connexió entre la via d’alta velocitat i la convencional al nord de Tarragona, per permetre la circulació passant de trens de llarg recorregut per l’estació urbana de Tarragona; la construcció de la nova estació del Camp sobre el corredor del Mediterrani en el punt d’intresecció amb la via Reus/Tarragona, "conventint-la en un autèntic intercanviador intermodal"; el TramCamp entre Tarragona, Port Aventura, Salou i Cambrils "per recuperar un servei ferroviari que mai s’hauria d’haver perdut"; la nova estació de Reus-Bellisens, "per cobrir l’altra meitat de la ciutat de Reus i donar accessibilitat a l’hospital comarcal i zona universitària"; i l'adequació de l’estació de Vila-seca, amb quatre vies i l’enllaç de bus a Salou.
El document analitza també els serveis actuals i la problemàtica de cadascuna de les línies que dónen servei al Camp de Tarragona, i proposa l’establiment de noves línies i freqüències de pas.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics