Diumenge, 16 de Juny de 2024

Un vincle entre Reus i Castellvell amb 150 anys d'història

28 de Gener de 2022, per Marc Busquets Obré
  • Google Maps

El maig de 1863, i amb la recomanació del governador de la demarcació tarragonina, va començar a prendre forma el projecte per unir les poblacions de Reus i Castellvell del Camp, mitjançant un camí "el més recte possible". L'eficàcia del resultant és, encara avui, del tot manifesta. Centenars de veïns, ja sigui en cotxe, en bicicleta o a peu, enfilen diàriament la carretera que lliga tots dos municipis. La via es va obrir al trànsit l'estiu de 1872, és a dir, aviat farà 150 anys. Castellvell va esdevenir municipi independent l'abril de 1854.

Es va obrir al trànsit el 1872



Fonts del consistori de Castellvell exposen a Reusdigital.cat, a partir de la recerca feta per l'historiador local Esteve Sugranyes, que va ser el 1865 quan a causa de l'elevat atur que hi havia a Reus, l'Ajuntament de la nostra ciutat va instar la Diputació a començar les obres del camí, precisament amb l'objectiu de donar feina als afectats. Els apunts de Sugranyes, amb tot, situen per Nadal de 1862 l'inici de la gestació del projecte. 
 

L'expedient del projecte de la carretera Foto: Cedida


Les obres, segons consta als documents de l'època, es van pressupostar primer en escuts i a posteriori es van pagar en pessetes. Els treballs van començar l'11 d'octubre de 1867 i, més endavant, es van fer altres tasques relacionades (la construcció del pont, o l'aplanament del ferm). En aquest sentit, el Butlletí oficial de la província (BOP) de Tarragona, del maig de 1871, va apuntar a la licitació de l'última fase de la construcció de la carretera. 
 

Una imatge del Butlletí oficial de la província de Tarragona, del maig de 1871 Foto: Cedida


Els apunts de Sugranyes indiquen que el 10 d'agost de 1867 es va subhastar el projecte de construcció de la carretera a favor de Vicente Rey, per 9.849 escuts, i que el contractista va fer un dipòsit de 1.969 escuts per poder engegar les obres. Un any més tard, per cert, es va desestimar la prologanció del camí de Castellvell a l'Aleixar i a Vilaplana "en vista del seu excessiu cost". 

El carro d'Esteve Nolla



A finals d'estiu de l'any 1872 es van completar les feines d'empedrat de la via, i uns dies més tard (el 14 de setembre) aquesta es va obrir al trànsit. El primer en passar-hi, s'assenyala a la recerca de l'historiador Sugranyes, va ser el veí de Castellvell Esteve Nolla, amb el seu carro. 

Actualment, la carretera és la TP-7049. El trajecte, que en cotxe tot s'allarga uns cinc minuts, ens permet passar d'un indret a l'altre en una ascensió subtil però persistent. 
 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Viola Dor  15 de Setembre de 2022

Tan bonica que era la carretera amb plataners a banda i banda!

De fet, l'amplada que tenia la carretera amb arbres a dues bandes no difereix gaire de la que actualment ha quedat pel trànsit a motor. No entenc gaire la necessitat del que s'ha fet ni tampoc crec que estigui ben el pas de bicicletes.

Reportatges