El
maig de 1863, i amb la recomanació del governador de la demarcació tarragonina, va començar a prendre forma el
projecte per unir les poblacions de Reus i Castellvell del Camp, mitjançant
un camí "el més recte possible". L'eficàcia del resultant és, encara avui, del tot manifesta. Centenars de veïns, ja sigui en cotxe, en bicicleta o a peu, enfilen diàriament la carretera que lliga tots dos municipis. La via es va obrir al trànsit l'estiu de 1872, és a dir, aviat farà 150 anys. Castellvell va esdevenir municipi independent l'abril de 1854.
Es va obrir al trànsit el 1872
Fonts del consistori de Castellvell exposen a
Reusdigital.cat, a partir de la recerca feta per l'
historiador local Esteve Sugranyes, que va ser el
1865 quan a causa de l'elevat atur que hi havia a Reus, l'Ajuntament de la nostra ciutat va instar la Diputació a començar les obres del camí, precisament amb l'objectiu de donar feina als afectats. Els apunts de Sugranyes, amb tot, situen per Nadal de 1862 l'inici de la gestació del projecte.
![](https://reusdigital.cat/replaceMe/../../redaccio/arxius/imatges/202201/1200_1643195239expedient_carretera_reus_castellvell.jpg)
L'expedient del projecte de la carretera Foto: Cedida
Les obres, segons consta als documents de l'època, es van pressupostar primer en
escuts i a posteriori es van pagar en pessetes. Els treballs van començar l'11 d'octubre de 1867 i, més endavant, es van fer altres tasques relacionades (la construcció del pont, o l'aplanament del ferm). En aquest sentit, el Butlletí oficial de la província (BOP) de Tarragona, del maig de 1871, va apuntar a la licitació de l'última fase de la construcció de la carretera.
![](https://reusdigital.cat/replaceMe/../../redaccio/arxius/imatges/202201/1200_1643194565BOPT_1871_carretera_reus_castellvell.jpg)
Una imatge del Butlletí oficial de la província de Tarragona, del maig de 1871 Foto: Cedida
Els apunts de Sugranyes indiquen que el 10 d'agost de 1867 es va subhastar el projecte de construcció de la carretera a favor de Vicente Rey, per 9.849 escuts, i que el contractista va fer un dipòsit de 1.969 escuts per poder engegar les obres. Un any més tard, per cert, es va desestimar la prologanció del camí de Castellvell
a l'Aleixar i a Vilaplana "en vista del seu excessiu cost".
El carro d'Esteve Nolla
A finals d'estiu de
l'any 1872 es van completar les feines d'empedrat de la via, i uns dies més tard (el 14 de setembre) aquesta
es va obrir al trànsit. El primer en passar-hi, s'assenyala a la recerca de l'historiador Sugranyes, va ser el veí de Castellvell Esteve Nolla, amb el seu carro.
Actualment, la carretera és la TP-7049. El trajecte, que en cotxe tot s'allarga uns cinc minuts, ens permet passar d'un indret a l'altre en una ascensió subtil però persistent.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics