En un context en què les universitats catalanes han incrementat de manera global el preu de la matrícula per la manca de finançament, el secretari d’Universitats de la Generalitat, Antoni Castellà, entén que no es pot renunciar a cap recurs que permeti impulsar el coneixement. En l’espai L’Entrevista de la Xarxa de Comunicació Local, Castellà ha refermat que el vincle universitat-empresa és un bon model perquè compleix la tercera missió de la universitat: “En aquests debats sobre línies vermelles que no pot creuar la unversitat [pública] hi ha tres missions: la docència, la recerca i la missió i responsabilitat de fer transferència de coneixement al país”.
Aquesta tercera vessant és, per Castellà, “el repte més important, no per la URV, sinó per Catalunya en general”. Una estratègia que es pot concretar amb la participació de la URV en el Clúster Químic de la Mediterrània, ChemMed, o també amb el seu rol al Clúster TIC de Reus.
El responsable d’Universitats ha explicat que En els últims 15 anys Catalunya s’ha situat en uns nivells de recerca molt importants i que l’horitzó pels propers 10 anys és garantir una “transferència massiva de coneixement al teixit econòmic i social”. Es tracta, ha afegit, de tenir un impacte i transformar l’entorn cap a un model d’economia de coneixement.
Israel com a exemple
Una situació que Castellà ha exemplificat amb el cas d’Israel: “Els països més innovadors del món són els que tenen uns nivells de recerca més important i saben transformar-ho amb creació de riquesa, de creixament econòmic i per tant de llocs de treball, com Israel”. Segons les dades facilitades per Castellà, “el 25% del Producte Interior Brut d’Israel prové de start-ups [empreses de nova creació, principalment de l’àmbit TIC]”.
I aquest és l’escenari a seguir pel responsable d’Universitats, que ha acabat la seva intervenció lloant la URV: “En molt pocs temps, la Rovira i Virgili s’ha situat entre les 60 millors universitats de les 3.000 que han nascut en els darrers 50 anys”.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics