La Guàrdia Urbana de Reus compta amb una unitat especialitzada en l'ús del dron, la UDR, la qual està integrada per sis agents formats i titulats per desenvolupar la seva tasca i el sotsinspector de l'Àrea de Serveis Operatius, Seguretat i Trànsit.
Tenir l'aeroport a tocar és un condicionant
Fer volar un dron de la Guàrdia Urbana de Reus no és el mateix que si s'enlaira a Tarragona, per exemple. La capital del Baix Camp es troba, com altres municipis del voltant, dins de la zona de control (CTR) i de la de trànsit d'aeròdroms (APZ), la primera, més àmplia i menys restrictiva, i la segona, més acotada. A més, Reus consta d'una àrea encara més restringida que es troba dins de la zona de seguretat per la proximitat amb l'aeroport reusenc, un espai aeri destinat a l'enlairament i aterratge on no es pot fer volar cap dron, a excepció que es tracti d'un cas d'emergència.
Cal tenir present que, en vertical, a la rotonda d'encreuament entre l'avinguda de Salou i la T-11 neix una línia imaginària, una aerovia, perquè si s'escau, una aeronau pugui fer una maniobra evasiva d'aterratge d'emergència. Aquest carril, en conseqüència, ha d'estar sempre lliure.
Un dron és una aeronau no tripulada que, en cas d'accident, pot causar un greu perill. Per tant, els guàrdies urbans requereixen d'una formació prèvia per fer-ne ús. Segons les característiques dels aparells tecnològics, com ara el pes o la mida, es necessita una llicència o una altra per enlairar-los i iniciar la videovigilància.
Actualment, la policia local de Reus disposa de dos drons, d'1 kg de pes cadascun aproximadament i d'uns 20-30 minuts d'autonomia. El segon ha arribat aquest passat mes d'octubre a comissaria i es tracta d'un exemplar més potent a nivell tècnic i tecnològic. Té la possibilitat de visionar la imatge a través d'una càmera tèrmica, clau per al desmantellament de plantacions de marihuana o per a la recerca de persones, per exemple. La seva adquisició ha suposat una inversió de més de 5.000 euros, que inclou també la seva assegurança.
El primer dron es va comprar per poc més de 3.000 euros a finals de l'any 2020, moment en què la unitat especialitzada estava formada per dues persones. A hores d'ara, ja en són sis, més el sotsinspector, els agents que poden fer volar els aparells. A altres cossos policials, com els Mossos d'Esquadra, hi ha unitats que únicament es dediquen a aquesta tasca, però en canvi, a la Guàrdia Urbana de Reus, els diferents membres estan en diversos departaments, fet que els obliga a mantenir una coordinació constant.
Per a què serveix la UDR de la Guàrdia Urbana de Reus?
La UDR de la Guàrdia Urbana de Reus surt a patrullar com a mínim dues vegades per setmana, i acostuma a coincidir amb actes de ciutat i esdeveniments multitudinaris com Festa Major o Carnaval. Per exemple, per Tots Sants, la vista aèria que facilita un dron ha permès fer un seguiment de l'estat dels pàrquings a l'exterior del cementiri municipal. Els agents que estaven a peu de carrer podien determinar quins sentits tallar, distribuir correctament els fluxos de vehicles que en surten i hi arriben i així, realitzar correccions en l'àmbit de la mobilitat.
A banda de serveis habituals com la vigilància del trànsit a la ciutat o el control a les urbanitzacions i polígons industrials, és de gran ajuda la tasca de la UDR en els accidents de trànsit d'alta complexitat, amb ferits greus o danys materials rellevants, per a la seva reconstrucció. Les imatges a peu de carrer poden resultar insuficients per a la investigació i és que, des de dalt, es plantegen millor les maniobres evasives que es podrien haver fet; les companyies asseguradores són curoses i necessiten un peritatge molt detallat.
Com funciona la unitat?
La Guàrdia Urbana de Reus ha de seguir les pautes que marca el seu manual de vol, un document registrat a AESA-ENAIRE i validat per Aena, que declara com a operadora de vol el cos policial, el qual depèn de l'Ajuntament de Reus.
Amb una antelació de 24 hores, s'ha d'informar a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) del dia i l'hora del vol, la zona d'actuació i els agents que hi intervindran. Tot seguit, per desbloquejar l'àrea, s'ha de solicitar el permís a l'autoritat ENAIRE a través d'un formulari, per la proximitat a l'aeroport i les noves directrius del fabricant de l'aeronau no tripulada, i s'ha d'avisar a la torre de control de l'aeroport de Reus i esperar les seves instruccions per coordinar-se en tot moment. En cas d'urgència i necessitat, pel pas prioritari d'altres aeronaus, el dron, al no ser una nau tripulada, ha de ser el primer en baixar.
Si el vol del dron ha de ser immediat, i no es pot efectuar amb un avís previ, el que sí que s'ha de fer és trucar a la torre de control. Aixó sí, el formulari s'haurà d'enviar igualment.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics