De les 12.000 persones que es van presentar a l'examen MIR, d'aquest 2015, va ser la 286 amb més nota. El seu objectiu era optar per l'especialitat de ginecologia i obstetrícia i ben fàcil que ho tenia: en estar tan ben posicionada, podia escollir entre qualsevol hospital de l'Estat. I l'Hospital de Sant Joan en va resultar el guanyador d'aquesta mena de 'rifa' mèdica. La capacitat intel·lectual i professional de Sara Tameish (25 anys) tot just està en una fase de desenvolupament, però apunta maneres. "És una noia aplicada, amb ganes i interès", indica l'adjunta de ginecologia i obstetrícia i tutora dels residents de primer i segon any, Montserrat Monclús. Les seves primeres experiències a la sala de parts o en les visites a les dones embarassades han estat força positives. "Una cosa és tenir els continguts teòrics i l'altra poder-los desenvolupar", explica amb entusiasme Tameish.
Nascuda a Munich però des dels 8 anys a Palma de Mallorca, Sara Tameish va acabar els estudis de medicina a la Universitat Rovira i Virgili (URV) amb una destacada nota acadèmica. "Sempre he sigut molt aplicada i he tingut constància. La veritat és que no m'imaginava que trauria tan bona nota al MIR", indica Tameish, qui a l'hora d'escollir destí per la residència es va decantar per l'Hospital de Sant Joan "perquè ja havia fet pràctiques durant la carrera i sabia com funcionava el servei. És un hospital molt familiar, on coneixes als de cirurgia... em sembla molt atractiu per desenvolupar els meus coneixements teòrics", assegura la metge resident de primer any.
La doctora Monclús explica quins són els primers passos d'un resident a la seva especialitat: "fem unes reunions sistemàtiques on es presenten la cartera de serveis, la feina a desenvolupar, l'estructuració de les rotacions, per quins departaments passarà el metge... A la vegada també es munten activitats paral·leles a la pròpia formació ginecològica, que s'inclouen en un pla de formació genèric per a tots els residents". En el cas de Sara Tameish, l'objectiu "és que tingui un autoaprenentatge tutoritzat per mi, però també per tots els metges de la unitat docent", continua l'adjunta de ginecologia i obstetrícia.
"Dia a dia et vas adaptant", manifesta Tameish, qui en tenir un company de residència, "que també va treure molt bona nota al MIR, va quedar el 306", es reparteix amb ell les visites a planta, a les dones que han de donar a llum, i a la sala de parts. Cada setmana, es distribueixen per espais diferents. Segons la doctora Monclús, els objectius del primer any són complir l'atenció a l'embaràs normal, l'assistència al part sense complicacions i al postpart i fer un seguiment de les dones ingressades. Per tal d'assolir-los, els residents tenen unes rotacions a la sala de parts, la planta i les consultes d'obstetrícia. A la vegada, han de fer una segona rotació "de ginecologia general".
"El primer any, el resident sempre està supervisat per un altre més gran o un metge adjunt i a mesura que va adquirint les competències, el grau de supervisió baixa. Ho tenen tot molt estructurat, saben fins a on poden fer de forma autònoma i quan tenen assolida la competència", explica la doctora Monclús. "Quan estudies una cosa te la imagines d'una manera i penses que serà fàcil executar la teoria, però després te n'adones que les maniobres són més difícils del que sembla", manifesta Tameish. Com a exemple, la jove metgessa resident se sorprèn, relativament, pel fet que els metges coneguin els centímetres dilatats de la vagina només amb el tacte. "Poc a poc et vas fent amb la tècnica", continua Tameish.
I la relació que s'estableix amb la mare? "De moment tinc poca experiència però intento fer el que m’agradaria que em fessin a mi. A vegades, el part pot ser una mica fred, quan per la mare és el més bonic que hi ha. És important que hi hagi un vincle entre el professional i el pacient, és un moment privat i molt íntim, que també es pot passar malament", contesta la resident de primer any. El seu horari a l'Hospital és de 8 del matí a 5 de la tarda, amb una activitat assistencial més intensiva al matí i una altra més formativa cap a la tarda.
Les 'temudes' guàrdies
Una de les qüestions que més sol angoixar als nous metges que arriben del MIR és la realització de les guàrdies, especialment, si tenen un caràcter genèric. En el cas de Tameish, però, com que es troba a ginecologia i obstetrícia, només atén les urgències relacionades amb aquesta especialitat. De fet, el lloc físic de formació a la guàrdia és la sala de parts i el resident de primer any està acompanyat per un adjunt i un resident de quart any. Cinc cops al mes, Tameish entra en la rotació de les guàrdies.
A partir del primer any, subespecialitats
Una vegada finalitzat el primer any, el resident ja treballa subespecialitats de ginecologia i obstetrícia. "Fan més el diagnòstic prenatal, amb ecografies, consultes de seguiment d'embaràs d'alt risc o d'altres patologies com incontinències urinàries, col·lapses genitals o control del càncer cèrvic". L'Hospital de Sant Joan és referència a la demarcació en tractament oncològic, també en el cas de ginecologia.
Ara per ara, Tameish es troba en un punt "on m'agrada tot, haig de descobrir allò que més m'agrada". "No entres en una especialitat sabent que vols exactament, és quan aprofundeixes quan te n'adones dels teus gustos", remarca la metgessa resident, qui es mostra molt contenta per la rebuda de l'equip mèdic i les seves primeres setmanes de feina.
Els elogis, però, són mutus, ja que la doctora Monclús creu que Sara Tameish "és una noia aplicada, amb ganes i interès", tant pel que fa a la formació a nivell d'estudi com en "l'actitud positiva" del dia a dia. Caldrà estar atents a l'evolució d'aquesta jove promesa mèdica.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics