Divendres, 15 de Gener de 2021

Un projecte educatiu a Reus fa del llatí 'una llengua viva' entre els joves

Els centres Baix Camp i Josep Tiró reben un premi pel seu programa didàctic 'Loqui latine', adreçat als alumnes de 4t d'ESO

28 de Març de 2019, per Marc Busquets
  • Un instant del reconeixement al projectes dels instituts reusencs

    Cedida

Els instituts reusencs Baix Camp i Josep Tapiró van començar, fa quatre cursos, un projecte educatiu per fer del llatí "una llengua viva" entre els alumnes. Tots dos centres treballen de manera coordinada per fer de 'Loqui latine' una iniciativa "atractiva" per als estudiants de 4t d'ESO, als quals s'adreça una proposta que aquesta setmana ha estat distingida amb el Premi Carles Miralles i Solà als Premis Auriga, impulsats per la publicació que vetlla divulgació del món clàssic i del llegat grecoromà a Catalunya. 

Bona acceptació entre els alumnes

El reconeixement és per als treballs, projectes i iniciatives docents realitzats per professors a les aules dels territoris de llengua catalana. La iniciativa dels centres reusencs té diversos objectius, entre els quals fer constar que l'aprenentatge se centra "en les particularitats d’una llengua flexiva usada fa segles", segons han exposat fonts del Baix Camp. Per part de la 'revista Auriga', i en el lliurament dels premis, Montserrat Tudela va posar en valor la tasca feta pels instituts de la ciutat tot apuntant que "l'aprenenatge d'idiomes basteixen una època". 

Descrita per la comunitat educativa responsable de 'Loqui latine' com una proposta didàctica "vivencial, competencial i compartida", la professora Claustre Bofarull, de l'institut Tapiró, assenyala a Reusdigital.cat que els estudiants "estan encantats" amb les activitats que s'hi duen a terme. "Volem que el llatí els arribi de manera amena, i propera. Una part de l'assignatura treballa el diàleg en llatí, i el cant, per usar-lo com una segona llengua", assenyala la docent. "Així ens allunyem una mica de la part teòrica, que de vegades se'ls fa més feixuga", afegeix. 

Una pràctica de 'cohesió social'

A banda, s'organitzen diverses trobades anuals entre els joves de tots dos centres. S'hi duen jocs de taula, posem per cas. "És un èxit. Els agrada, hi anem afegint coses noves i analitzem quines altres no surten tan bé", detalla Bofarull. Des del Baix Camp, la docent Sílvia Bofarull descriu que les activitats que es fan "busquen que es parli el llatí com si d'una llengua moderna es tractés". A través també de lectures, de les cartes que s'intercanvien i de converses a les classes, l'aprenentatge "passa a ser quelcom proper als estudiants, perquè a més es fomenta la cohesió social". De cara a aquest proper final de curs, de fet, s'ha pensat en una activitat teatral. 

'Loqui latine' va néixer el curs 2015/ 2016, "gairebé coincidint amb l’inici d’un grup de treball de llengües clàssiques a l’ICE de la Universitat Rovira i Virgili". Va ser llavors quan "des del professorat de llatí de l’Institut Baix Camp i de l’Institut Josep Tapiró vam decidir innovar de manera comuna i amb un projecte propi, a partir de mètodes inductius i contextuals per apropar el llatí a l’entorn de comunicació oral i la realitat social de l’alumnat", conclouen des del Baix Camp. 

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics