Dimarts, 13 d'Agost de 2024

Una xarxa oberta al món professional

Els joves troben en Instagram i YouTube noves vies per formar-se i viure les seves primeres experiències laborals

30 d'Agost de 2019, per Marina Sáenz de San Vicente
  • Gabriel Arqué té més de 43.000 seguidors a les xarxes socials

    Marina Sáenz de San Vicente

  • Marien Figueras va començar a YouTube amb tutorials de maquillatge

    M.S.

  • Mariona Ferré compagina estudis, xarxes socials i la seva trajectòria com a model

    M.S.

Els més crítics apunten que les xarxes socials són plenes de superficialitat, tot criticant a més la influència que les figures dels 'instagramers' i 'youtubers' poden exercir sobre els adolescents. No obstant això, són una font inesgotable de creativitat en què les noves tecnologies i els últims llenguatges expressius són un mirall dels canvis socials.

Reusdigital.cat ha donat veu a tres joves que usen Internet per fer-hi comunitat, donar-se a conèixer i obrir-se al món professional. 

Dels tutorials de maquillatge a fires i mostres

Nascuda a Montblanc fa 21 anys i establerta a Reus, Marien Figueras és estudiant del doble grau de Comunicació audiovisual i Publicitat i relacions públiques a la URV. Quan era a Batxillerat es va decidir a obrir un compte de YouTube, 'It's Marien', "perquè seguia molta gent que feia videos de tutorials de maquillatge". "Sempre m'havia agradat aquest món i m'interessa l'audiovisual i editar", subratlla. Plataforma més ràpida, però, Instagram ha acabat sent la seva principal via d'expressió. "Va sorgir com a 'hobby' i sense planejar-ho", apunta. En aquesta xarxa, Figueras ha anat variant sobre la marxa la temàtica dels seus continguts. "Ara potser no estic fent tants tutorials editats, sinó que més que res n'ensenyo el resultat" als seus prop de 1.500 de seguidors

Els seus espais a Internet han servit per aprendre nous llenguatges. "N'he après molt. Sobretot pel que fa a l'edició, i en especial de vídeo, perquè no en sabia gens i em vaig haver d'espavilar", destaca. "A partir d'una afició he après a utilitzar eines que després també em serviran en el món professional", manifesta satisfeta. De fet, Instagram ja obre algunes portes a noves experiències laborals. "A una perruqueria van veure les meves fotografies i com maquillava" abans de contactar-la per tal que s'hi unís a la fira Tot Nuvis.

Humorista a Instagram

Des de Sabadell, i als seus 23 anys, Gabriel Arqué té més de 43.000 'followers' a Instagram (el seu compte és @gabriel.chachi). Estudiant de Periodisme a la URV, treballa al programa 'Hoy no se sale' d''U-BEAT'. El jove subratlla que el seu canal "va néixer com una broma". "Em vaig anar introduint en el camp del disseny gràfic. Eren fotomuntatges en quals hi apareixia envoltat d'elements còmics", explica. "Em vaig començar a fer un nom, tot creixent poc a poc, i em vaig decidir a començar a penjar vídeos meus" l'any 2017. Un sol clip, recorda, el va fer passar de 7.000 a 12.000 seguidors. "Va ser un 'boom' i em va fer entendre que a Instagram es pot generar un gran 'feedback'", matisa.

Amb l'humor per bandera, Arqué mira de donar la volta a tot allò que l'envolta. Aclareix, això sí, que "les opinions que expresso als vídeos no s'han d'interpretar al peu de la lletra". "No em passo pas el dia enfadat; opino i faig els vídeos des d'un punt de vista humorístic, per fer riure", manifesta. Les 'stories' (una opció d'Instagram per penjar-hi un contingut de 24 hores de durada) és una altra via de comèdia per al jove. "Hi puc compartir 'mems', que són referències de cultura popular", assenyala, tot i la "censura" que al seu parer apliquen els gestors de la plataforma a segons quins usuaris. "Una ximpleria pot fer que et tanquin el compte sense avisar-te", critica.

Com en el cas de Figueras, el sabadellenc ha trobat en els dispositius mòbils una eina per fer "treballs audiovisuals d'una efectivitat màxima". "Hi ha milers de programes, i sí, permeten aconseguir resultats professionals", assegura.

La 'youtuber' precoç

Reusenca de 18 anys, Mariona Ferré estudia Comunicació audiovisual a Vic. 'Youtuber' i 'instagramer', s'ha format durant quatre anys a Magda Simó Models, escola local d'on "n'he après moltes coses fent passarel·les i sessions de fotos". "Però també es fan classes de protocol o de maquillatge", entre d'altres. Gràcies a aquests cursos, diu, "vaig perdre la vergonya" mentre feia les seves primeres passes a YouTube (on passa dels 5.000 subscriptors) amb tan sols "12 o 13 anys". "Fer vídeos és molt divertit, i n'aprens. A més, hi he pogut aplicar tot el que m'han ensenyat a l'escola de models", celebra. 

A banda, de seguida va començar a fer ús d'Instagram des que aquesta estava disponible, si bé d'entrada "només l'utilitzava per penjar fotos amb amics, com tothom". Més endavant, la reusenca hi va traspassar el contingut de moda de YouTube per assolir els més de 5.000 seguidors. "És tot una mica superficial, de vegades, i la gent pot tenir una imatge de tu que no és la real", lamenta a l'hora d'analitzar els "inconvenients" puntuals de la xarxa.

Com Figueras i Arqué, Ferré ha trobat en Internet una via per explorar possibles feines. "He col·laborat amb algunes marques locals per promocionar productes o fer de model per a aquestes", apunta. Recentment, l'estudiant ha col·laborat amb el Casal de joves de Reus, en una activitat destinada a nois i noies a partir dels 12 anys. "Hi he parlat de YouTube, de les xarxes socials, dels 'influencers'", explica. Una gran experiència. "M'agrada molt el que faig", conclou. 

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

influencers, instagramers, Marien Figueras, reus diari digital
influencers, instagramers, Mariona Ferré, reus diari digital

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges