Rodalies farà "petits ajustos" per millorar el pla de transport alternatiu pel tall ferroviari a Roda de Berà, amb l’objectiu d’encaminar els usuaris més eficientment cap als seus destins o sincronitzar més els trens i els busos per evitar desajustos. Així ho ha indicat el director de Rodalies, Antonio Carmona, en una declaració als mitjans des de Sant Vicenç de Calders. Carmona ha dit que es posaran senyals al terra, i espais per a les files de gent. "Demanem disculpes pel canvi en la mobilitat de les persones, però és una inversió històrica del govern espanyol", ha dit Carmona, que ha demanat als passatgers "capacitat d’adaptació".
"Quan fem obres a casa, ens canvien les rutines per la vida diària, i ens hem d’adaptar", ha afirmat, afegint que entenen "la molèstia" però que és per "donar el millor servei possible". El director de Rodalies ha recordat que s’ha planificat de forma "intensiva i exhaustiva" el pla alternatiu, i que en aquest primer dia s’està analitzant sobre el terreny el seu funcionament en diversos punts. Carmona ha dit que caldrà "millorar la manera d’encaminar la gent, amb senyals al terra", i que hi hagi "files". També estudiaran què cal fer per evitar aglomeracions a la zona del pàrquing on arriben els busos i també hi ha cotxes aparcats, d’usuaris que opten per arribar directament a Sant Vicenç.
"Comentarem amb els ajuntaments les millores que es poden fer", ha dit Carmona, que ha precisat que els canvis que "estiguin a l’abast i siguin ràpids" s’aplicaran de forma immediata però d’altres s’hauran d’implementar amb més temps. Carmona ha admès que pot haver-hi "problemes puntuals" de retards o d’ajustos entre els busos i els trens, però ha recordat que el transport per carretera "és més complicat" i el servei s’intenta adaptar al moment en què arriben els vehicles. "Hem de veure com estan dimensionades unes zones o altres i, a partir d’aquí, reubicar i reajustar", ha apuntat.
"Hi ha oferta ferroviària per una banda, convivència amb els regionals, via única a Valls, i servei alternatiu per carretera, és una barreja de serveis, i hem de treballar per encabir-los el millor possible", ha afegit el director de Rodalies. Carmona ha evitat posar dades sobre el nombre d’usuaris que han optat pel pla alternatiu o els que han preferit agafar altres vies de transport, i ha indicat que es podrà quantificar més endavant. "El client pot provar altres opcions i al final escollir quina és la millor", ha dit.
Per la seva banda, el secretari de Mobilitat del Govern, Manel Nadal, ha destacat que el pla alternatiu de transport està funcionant "de manera positiva". "Les molèsties hem de fer que siguin les mínim possibles. Modificar els hàbits de la gent sempre és difícil, a la gent li costa adaptar-se, i amb raó", ha admès.
"Cada dia farem un anàlisi del que es pugui millorar", ha remarcat. Nadal ha insistit que per ara no tenen dades per determinar si hi ha hagut un augment dels cotxes que entren a Barcelona, però que tot plegat s’estudiarà en els propers dies.
Així mateix, ha recordat que el servei de bus regular entre Tarragona i Barcelona s’ha ampliat passant de tres a nou serveis al dia, i que per ara el pla alternatiu "no s’ha saturat".
Els alcaldes de Tarragona i el Vendrell garanteixen els 'canvis necessaris' per canalitzar els busos de Renfe
Els alcaldes de Tarragona i el Vendrell, Rubén Viñuales i Kenneth Martínez, han destacat aquest dimarts l'organització "impressionant" del dispositiu de busos alternatius desplegat per Renfe però han apuntat que faran els "canvis necessaris" per millorar el fluxe de trànsit de les desenes de combois mobilitzats. "No podem dir que tot hagi anat perfecte, però hem de veure quins canvis són necessaris per a què sigui una maquinària ben coordinada", ha afirmat Viñuales als mitjans, augurant que el nombre d'usuaris anirà a més els propers dies. En el cas del Vendrell, l'alcalde ha assegurat que han redistribuït el trànsit i ha requerit que les obres no s'allarguin més del previst per minimitzar les molèsties als veïns.
Poques hores després de l’inici del dispositiu, Viñuales i Martínez en ressaltaven l’eficàcia. L’alcalde de Tarragona ha assegurat que a la ciutat "tot ha funcionat molt bé", si bé ha apuntat que preveuen resituar uns metres la parada dels busos a l’estació de Renfe per donar prioritat a la línia alternativa de Renfe i endarrerir els busos de les línies urbanes. "Són obres molt necessàries", ha justificat Viñuales davant el malestar dels viatgers pel tall del túnel de Roda de Berà. L’alcalde ha donat per fet que aquest dimarts alguns usuaris han buscat alternatives puntuals per anar cap a Barcelona i ha dit que els propers dies el volum de gent al pla de transport alternatiu anirà a més, "perquè no s’ha d’oblidar que el vehicle privat no és l’opció idònia".
Al seu torn, l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez ha destacat que han retirat les places d’aparcament de bona part dels carrers propers a l’estació de Sant Vicenç per facilitar el trànsit dels autobusos, alhora que han reforçat la presència de Policia Local a la zona. "Volem garantir que els busos circulin en horari correcte per a què no hi hagi molèsties per als viatgers", ha defensat.
Martínez ha recordat que l’estació de Sant Vicenç té un exterior amb limitacions d’espai "perquè no està ideada com a estació d’autobusos" i ha admès que "això és una dificultat afegida". "Però, dins de les dificultats, de moment ens en sortim", ha afegit.
Pel que fa a la proximitat dels habitatges a l’estació i les molèsties que pugui ocasionar l’anar i venir constant de desenes d’autobusos amb les respectives maniobres, Martínez ha precisat que en molts casos es tracta de segones residències que estan deshabitades en aquesta època de l’any. En aquest sentit, ha demanat que les obres no s’allarguin més enllà del març "perquè, si no, si que es generarà un problema amb el veïnat".
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics