Dilluns, 28 d'Octubre de 2024

Saül Garreta s'acomiada del Port de Tarragona amb un balanç centrat en els reptes energètics

Ha destacat els avenços en la descarbonització, la biodiversitat i la innovació energètica

28 d'Octubre de 2024, per Paula Espelt
  • La presentació del balanç ha tingut lloc al Teatret del Serrallo

    Paula Espelt

Saül Garreta deixa d'estar al capdavant de la presidència del Port de Tarragona després de dos anys intensos de lideratge durant els quals ha impulsat diversos projectes de gran impacte en sostenibilitat, transició energètica i modernització de les infraestructures. Garreta ha aprofitat la seva intervenció per fer un balanç de la seva gestió, subratllant el paper del Port de Tarragona com a motor econòmic de la Catalunya Sud i com a peça fonamental en la segona àrea metropolitana del país, després de Barcelona.

El president ha qualificat la seva etapa com a "transformadora", i ha afirmat que el port "ha estat capaç de situar-se en una posició avantatjosa dins la xarxa de ports del Mediterrani" gràcies a una gestió que ha combinat la sostenibilitat amb el compromís territorial​. Un dels seus principals reptes ha estat liderar un canvi significatiu per adaptar el port a les noves necessitats ambientals, especialment en relació amb el canvi climàtic.

La sostenibilitat i la descarbonització han estat els pilars centrals de la seva gestió, amb una orientació clara cap a l'ús de combustibles nets, la protecció de la biodiversitat i el desenvolupament d'infraestructures sostenibles per assegurar que el port compleixi amb els objectius marcats per les institucions europees i s'integri en la seva comunitat amb el menor impacte ambiental possible.

 

El paper del Port dins l'àrea metropolitana de la Catalunya Sud

 

Durant la presentació, Garreta ha insistit en la importància estratègica del Port de Tarragona per a tot la Catalunya Sud i ha destacat que és un dels motors econòmics més potents de la regió. Més enllà de les activitats marítimes i comercials, ha subratllat que el port actua com a eix d’unió entre el sector industrial, l'universitari i els nous projectes tecnològics. Ha explicat: "Hem estat proactius a l’hora de proposar solucions de futur per a l’Àrea Metropolitana de Tarragona"​.

A diferència de la capital catalana, Tarragona compta amb un pol petroquímic que és el més gran del sud d'Europa i amb una economia que depèn de sectors estratègics com el transport, la logística, el sector agroalimentari i la indústria química. Aquesta realitat suposa un gran avantatge però també un repte, ja que el port té l'obligació d'innovar per adaptar-se a les exigències d'una economia més sostenible, tot mantenint el compromís amb els seus socis locals i la cohesió social de la comunitat.

 

Balanç de la seva presidència: sostenibilitat i innovació energètica

 

Garreta ha remarcat els èxits assolits en la descarbonització amb l’objectiu del projecte 'Ecoport 2027', un programa destinat a convertir el port en un referent europeu de sostenibilitat. Segons ha explicat, han orientat el Port de Tarragona per ser "líder en sostenibilitat a la Mediterrània" gràcies a una inversió de 16 MEUR per a l’electrificació dels molls. Aquesta transformació busca reduir emissions, incrementar l'ús de combustibles nets i potenciar la biodiversitat.

L'executiu ha destacat també la creació d'un departament específic d'Acció Climàtica i Territori, una unitat dedicada a la gestió dels impactes ambientals de les activitats portuàries i a la promoció de projectes que contribueixin a la desfossilització de l'economia. Un altre dels aspectes centrals de la seva presidència ha estat la millora en la qualitat de l'aire, gràcies a la promoció d'iniciatives per fomentar l'ús de combustibles alternatius, com l'hidrogen i el metanol, per a l'operativa portuària. Aquesta transició energètica, ha destacat, és vital per mantenir la competitivitat del Port de Tarragona en un context on les empreses i les institucions busquen reduir la seva petjada ambiental.

 

Projectes destacats: moll de Balears i nous espais logístics

 

Un dels projectes d'infraestructura més rellevants impulsats durant la seva presidència ha estat l'ampliació del moll de Balears, un punt estratègic per a l'operativa de càrrega i descàrrega de mercaderies. Aquesta ampliació permetrà incrementar la capacitat del port per rebre vaixells més grans i donar resposta a l'augment de la demanda de trànsit de mercaderies i creuers. A més, el projecte s'alinea amb els objectius de sostenibilitat, ja que l'ampliació incorpora criteris ambientals per minimitzar l'impacte de l'operativa marítima en el medi.

Garreta ha destacat també la creació d'un nou complex industrial a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), dissenyat per atreure inversions en sectors industrials emergents i relacionats amb la transició energètica. Aquest espai, que ja ha captat l'interès d'inversors estrangers, esdevindrà un centre d'activitat que afavorirà el desenvolupament de combustibles verds i la creació de llocs de treball d'alta qualificació per a la comunitat local. Així mateix, es treballa en la consolidació de la infraestructura ferroviària per facilitar el transport de mercaderies cap a l'interior de la península i reduir la dependència del transport per carretera.

 

Reptes pendents i oportunitats futures

 

Malgrat els avenços, Garreta ha reconegut que alguns projectes es troben encara pendents de desenvolupament. Entre els més destacats, es troba l'impuls de la vall de l'hidrogen, una iniciativa clau per a la transició energètica del port que preveu la creació d'un centre per a la producció i distribució d'hidrogen verd a gran escala. Aquest projecte, segons ha explicat, encara no ha assolit tot el seu potencial, però confia que pugui consolidar-se en els pròxims anys. La producció d'hidrogen és essencial per convertir el port en un referent en energia neta i aconseguir els objectius de descarbonització fixats per la Unió Europea.

Un altre repte pendent és l'augment de la capacitat ferroviària del port, una infraestructura necessària per garantir una connexió eficient entre el port i el mercat interior. Garreta ha insistit en la importància de completar aquesta connexió per consolidar el Port de Tarragona com un punt estratègic en la xarxa de transport europea, i ha destacat que aquest projecte és fonamental per reduir les emissions associades al transport de mercaderies i facilitar l'arribada de noves inversions.

Finalment, el president del Port ha volgut destacar les iniciatives de protecció ambiental que encara queden per completar, com la creació d'una planta de descarbonització i la preservació d'espais naturals amb projectes de renaturalització. Entre les mesures més innovadores, Garreta ha esmentat la creació d'un parc del Port, una zona verda de cinc hectàrees que servirà com a refugi climàtic i espai de lleure per a la comunitat. Aquest projecte s'ha dissenyat per combatre l'efecte d'illa de calor i contribuir a la millora de la qualitat de vida dels habitants de la zona.

 

Comiat i agraïment a la comunitat portuària

 

Saül Garreta ha volgut acomiadar-se agraint l'esforç i la dedicació de tot l'equip del port i dels socis locals, que, segons ell, han estat essencials per fer possible la seva visió de sostenibilitat i desenvolupament. En les seves últimes paraules com a president, Garreta ha afirmat que la seva experiència al Port de Tarragona li ha permès aprendre i créixer personalment, i ha destacat la importància de mantenir el compromís amb la comunitat i amb el territori en els futurs projectes del port.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics