Des de les xarxes es pot arribar a qualsevol racó del món. En el món dels negocis, l'entorn virtual no només ha revolucionat la relació entre empreses i consumidors, sinó que ha facilitat la construcció d'un mercat global obert a les oportunitats que sorgeixen a cada instant. Des de les nostres comarques, tres joves ho van veure molt clar dos anys enrere i es van llençar a constituir la societat Freshly cosmetics, que comercialitza productes naturals d'higiene i estètica. Una de les fundadores del projectes, Mireia Trepat, apunta però que els principis no van ser gens senzills. "Quan comences i no tens una trajectòria sòlida al darrere, costa que qui pot finançar-te et faci confiança", lamenta. Per sort, això no els va fer defallir.
L'experiència a la gran empresa
Miquel Antolín i Joan Miralles són els altres dos responsables de Freshly cosmetics al costat de Trepat. Es van conèixer a la universitat (on van cursar-hi estudis d'enginyeria química) i posteriorment "vam emprendre camins diferents en l'empresa privada", recorda ella. Va ser temps després quan van retrobar-se i van poder-se posar al dia. Les experiències, pel que sembla, no havien estat bones. "Ens vam adonar que a les grans empreses hi ha poques possibilitats de créixer i, a més, hi ha una gran jerarquirització", subratlla l'emprenedora. Allò els va fer adonar que potser havia arribat l'hora d'intentar-se fer-se el seu propi camí.
Trepat i Antolín van ampliar les seves competències formatives i van fer l'MBA de la URV. "Teníem clar que d'allà n'havíem de sortir amb una idea de negoci elaborada per poder-la fer realitat", exposa l'empresària. Dos anys després de posar-se en marxa, els números surten. Freshly cosmetics va engegar amb sis referències de producte al mercat, i ara ja en són una trentena. "És evident que hi ha un interès creixent pels cosmètics naturals. No només per salut, sinó perquè està clar que donen un gran rendiment", analitza Trepat. Aquesta apunta a més que els productes que comercialitzen (l'elaboració la tenen externalitzada) "tenen una gran acceptació entre les mares joves".
Empreses amb 'menys jerarquia i més flexibilitat'
El creixement de l'empresa ha estat més que notable. L''startup' va tancar el seu primer any de vida amb un equip humà format per set professionals, el segon amb més del doble i tenen la previsió de cloure l'actual exercici passant de les 30 persones. La facturació que esperen assolir enguany és de 3 milions d'euros. A l'horitzó, a banda, hi ha l'opció d'obrir botigues a Barcelona i a Madrid. A més, ja exporten i tenen presència en mercats com el portuguès o el francès, i des del passat mes de maig han desembarcat al Regne Unit. En total, i segons fonts de l'empresa, ha venut unes 100.000 unitats dels seus productes.
A nivell intern, Trepat assenyala que "la clau" és l'estructura horitzontal. "Ens agrada pensar que tots som companys i que d'aquesta manera tothom se sent més motivat", assegura. De fet, i quan s'imagina el funcionament de les organitzacions empresarials en uns anys, veu que "aquesta és la línia que hi haurà a la feina. Menys jerarquia i més flexibilitat", fa constar. I tot, això sí, en un entorn digital. Com a mínim, a Freshly cosmetics. "El gruix de la nostra activitat seguirà sent a Internet. És una manera ràpida i eficient d'arribar a molts segments de públics. El nostre mercat és el món", conclou l'emprenedora tarragonina.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics