Al novembre farà sis anys que a Reus s'hi va obrir La casa dels clicks. Ara, però, l'establiment és en traspàs i liquida el seu gènere. El seu responsable, Jordi Mariné, exposa a Reusdigital.cat que els ninotets de Playmobil segueixen sent molt populars entre petits i grans, però que les exigències del gran fabricant "són molt difícils de complir" per als petits botiguers com ell. "I és una llàstima, perquè de col·leccionistes en tenim, a la ciutat", fa constar.
El click de Sant Jordi
El problema, segons l'empresari, és l'estratègia de la companyia, "cada cop més centrada únicament en les vendes". D'aquesta manera, es troba que ha de fer comandes a Playmobil i que, a posteriori, negocis humils com el seu i les grans superfícies venen les mateixes peces. "Però clar, jo hi no puc competir a nivell de preus", lamenta. A banda, i quan ha intentat fer quelcom nou i pel seu compte, "m'han castigat".
I doncs? Anys enrere, "per Sant Jordi, vaig treure un click especial i va ser un gran èxit", recorda satisfet. "Va venir fins i tot 'TV3' a veure'm i vaig sortir al 'TN'!", segueix. "El vaig customitzar jo mateix, però això no va agradar a Playmobil", bàsicament perquè es tractava d'un disseny no inclòs en el seu catàleg i, en conseqüència, "no es podia vendre". "Em van tenir tres mesos sense servir-me les novetats, perquè em portés bé", revela.
Què volen, els col·leccionistes?
La casa dels clicks també té la seva botiga en línia. "Mai ha acabat de rutllar, potser en part perquè Playmobil té la seva", opina. A més, hi ha particulars que compren peces a través d'aplicacions mòbils i les revenen després, "quelcom que també ens fa mal, als comerciants". En tot cas, i a finals de novembre, quan el local del carrer d'en Vilar tanqui o es traspassi, la venda a Internet es mantindrà "fins que s'exhaureixin les existències".
Preguntat pel col·leccionista de clicks, al seu parer, aquest "no busca coses noves". No pas. Vol les úniques, les especials, les antigues. "Si Playmobil ens permetés vendre'n, tot seria més fàcil", raona el botiguer, "perquè de mercat n'hi ha". De fet, les fires per exposar-hi, comprar-hi i vendre els ninots han sorgit arreu de la geografia catalana. Més enllà de la popular Clickània de Montblanc, d'altres han aparegut en espais com el Poble espanyol de Barcelona o a Amposta. "Potser n'hi ha massa i tot", assenyala amb un somriure Mariné.
'Els clàssics de tota la vida'
Fill de l'estanquer del raval de Jesús, Mariné va fer de comercial quan el negoci va tancar i "com que sempre he estat botiguer", va arribar un moment en què es va decidir a tirar pel dret i posar-se darrere del taulell. "Vaig preguntar-me de què podia ser, el meu local. I com que m'agraden tant els clicks...", recorda amb nostàlgia. Fruit de l'afició, té una col·lecció que ja voldria més d'un. Una de les joies de la corona és un antic tren de finals dels 80 que "perfectament pot estar valorat en no menys de 500 euros". "Ara els hi posen un munt de piles que no et duren gens", carrega.
Els sobres sorpresa, els ninotets de nuvis que es regalen a les bodes o les nines embarassades, ara per ara, són els dissenys més demandats per la clientela. Mariné, però, s'estima més jugar amb "els clàssics de tota la vida". Locomotores a banda, els castells i els barcos pirates són entre els seus favorits. "I se segueixen venent prou bé, perquè hi ha coses que mai canvien", rebla.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics