"L’avellana està molt arrelada a la nostra vida i potser no li hem sabut donar el valor que li pertoca", opina l’administrativa de la DOP Avellana de Reus, Tina Beiga. El gerent de la Cambra de Comerç, Remigi Cabré, en remarca la importància: "Al món només hi ha tan sols 3 DO i una està precisament aquí". Amb l’objectiu de "valoritzar" aquest producte local sovint oblidat, s’ha posat en marxa la iniciativa 'Temps d’Avellana'. Els 15 dies plens de propostes ja gairebé finalitzen i aquest dissabte s’ha celebrat l’acte central dirigit als consumidors a la Llotja de Reus.
Una vintena d’il·lustracions infantils, seleccionades a partir d’un concurs a les escoles reusenques, acompanyen el visitant i ambienten el recinte amb originals avellanes de diferents mides i colors. El recinte gran i lluminós de la Llotja acull algunes parades: la cooperativa Coselva, l’empresa Rosset o l’aposta Curculio Nucum. Les tres entitats coincideixen en què aquesta iniciativa era molt necessària per donar una empenta a un element tant propi. "Hauria d’haver vingut tota la ciutat" exclama l’emprenedor de Curculio Nucum, Adrià Gomis, i deixa anar: "Si tothom s’estimés una mica més els nostres productes...". Ell va detectar la demanda "d’una alternativa a la Nocilla" i va crear una proposta saludable feta només amb productes locals. "És una crema de xocolata però sense xocolata", explica rialler i desvetlla el secret: "Utilitzo la garrofa, un ingredient molt abundant al Camp de Tarragona amb propietats nutricionals boníssimes i que poca gent coneix".
El Pere Ferré, comercial de Coselva, valora positivament aquesta primera edició i espera tornar a venir l’any que ve: "El més difícil és arrancar, després es tracta d’innovar", indica. En aquesta línia, des de l’empresa de productors Rosset, Ester Gomis espera que el Temps d’Avellana s’implanti i "no sigui només flor d’un estiu". Tant en Pere com l’Ester admeten que el món que envolta l’avellana és un món difícil. Tanmateix, l’Ester apunta que la gent està començant a adonar-se de la importància de recolzar els pagesos, ja que són ells qui poden oferir els productes de màxima qualitat: de temporada i de la zona. En Pere agrega que la feina al camp ja no és tan dura com abans, tenint en compte la mecanització del treball i la modernització dels processos de producció.
La DOP Avellana de Reus engloba tot el territori productor d’aquest fruit sec: l’Alt Camp, el Baix Camp, la Conca de Barberà, el Priorat, el Tarragonès i la Terra Alta. La DOP porta el nom de Reus perquè històricament el preu de l’avellana es fixava a la Llotja d’aquesta ciutat, explica la Tina Beiga. La importància i el renom d’aquesta DOP és una realitat. El Remigi Cabré, creu necessari potenciar l’avellana del territori però seguint el model italià: "És el segon productor mundial però no l’exporten, la gasten ells". Per això, un dels objectius de la iniciativa és conscienciar els propis reusencs de l’exclusiu producte de què disposen.
La mostra ha permès al públic, la gran majoria famílies i parelles grans, degustar diferents productes relacionats amb l’avellana: pa d’avellana, orxata d’avellana, galeta d’avellana, la rosa de reus feta d’avellana, crema d’avellana... Per acompanyar-la, durant el torn de matí la proposta era el vermut i a la tarda, el vi dolç o ranci. "El producte és excepcional: avellana torrada DO de Reus acabada de collir fa tot just un mes", expressa satisfet el Ramigi. "Hi ha molt a fer, perquè durant molts anys no s’ha fet res", confessa, però també es mostra positiu i segur de què en el futur el Temps d’Avellana "pot anar molt bé".
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics