Se'l veu tot agonitzant, al llit, amb una creu que reposa al coixí. Són les últimes hores del geni Gaudí, just després que un tramvia l'atropellés a la Gran Via, el juny de 1926. La galeria d'art Gothsland, a Barcelona, mostra el dibuix al carbonet de Ricard Opisso en què aquest va immortalitzar l'il·lustre reusenc, a més d'una aquarel·la on l'arquitecte, més jove, treballa sense descans amb l'escaire i el cartabó. Totes dues peces formen part d'una retrospectiva dedicada a la ciutat comtal i Els quatre gats, punt de trobada de les ments brillants de l'esplendor dels primers anys del segle XX. Encara podrà visitar-se fins a finals de mes.
El jove Opisso, aprenent a la Sagrada Família
La relació entre el tarragoní Opisso i el reusenc Gaudí va ser estreta. Intensa, segons alguns experts. De fet, el primer va fer d'aprenent a la Sagrada Família, en una experiència que el va marcar profundament i que va relatar en unes memòries que fins ara es desconeixien (fragments de les quals es presentaran la setmana que ve al llibre de l'exposició). Tot i els 30 anys d'edat que els separaven, la col·laboració va fructificar. Les obres inèdites que poden veure's a Gothsland ho evidencien, i assenyalen de passada l'essència del caràcter del geni: humil, auster, sempre centrat en la feina.
Al capdavant de Ghotsland, Gabriel Pinós explica a Reusdigital.cat que la preparació de l'exposició va començar a finals de 2018. D'entrada van contemplar la inclusió d'un centenar de peces, si bé finalment n'han estat 140. "La majoria mai han estat al circuit comercial ni en un museu, és a dir, que han estat en col·leccions privades", fa constar per subratllar per l'excepcionalitat de la mostra.
El 'nucli dur' d'Els quatre gats
La recerca pertinent, en el cas del dibuix de l'arquitecte moribund, ha fet situar-lo a la portada del diari 'La publicitat', l'11 de juny de 1926, l'endemà de la mort d'aquest. La rellevància de l'obra, segons Pinós, pren més força encara si es té en compte que Gaudí mai va ser procliu a deixar-se fotografiar. Que Opisso el dibuixés al llit, precisa, "fa que la peça sigui molt especial". A banda dels metges, va ser dels pocs que va poder compartir amb el geni les seves últimes hores.
Per a Pinós, la mostra revela igualment "la importància" de la figura d'Opisso. Va ser part del "nucli dur" d'Els quatre gats (ja més distanciat del reusenc Gaudí) i va forjar la seva trajectòria "tot observant i tastant" l'art d'altres. "Es va relacionar amb tothom, i això el va enriquir", raona. Amb tot, tal i com apunta Pinós, hi va haver tres homes que, d'alguna manera, van "marcar" Opisso: Antoni Gaudí, Manolo Hugué i Carles Casagemas. "I és curiós, perquè poc tenen en comú", diu.
A menys d'una setmana per a la clausura de l'exposició 'Barcelona i Els quatre gats. Un gir vers la modernitat', Pinós celebra la gran afluència de visitants que ha tingut fins ara. "Som a tocar de les 25.000 persones, i n'estem molt contents. És una mostra de tipus museístic d'entrada gratuïta, amb el valor afegit que qui s'ha enamorat d'una peça se l'ha poguda endur" per tractar-se d'una galeria d'art, conclou.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics