Tal com es destaca a l'informe, el 2012 ha estat el cinquè any consecutiu de caiguda de vendes de la joieria i la rellotgeria a Catalunya. A més, en el cas del comerç detallista, s'ha agreujat respecte el 2011, quan el descens va ser del 14%. La previsió pel 2013 manté la tendència a la baixa però menys pronunciada: és del 8%.
El que també s'assenyala des del col·legi és que durant el 2012 s'ha accentuat la bipolarització entre els grans establiments, els quals mantenen la seva facturació, i el petit i mitjà detallista que perd entre el 19 i el 22% de les vendes.
L'explicació que donen a aquesta situació és el creixent pes de les compres del turisme estranger, mentre que el consumidor local perd pes en tots els establiments fruit de la situació econòmica. A més, els grans establiments es beneficien de la seva ubicació en zones de gran afluència turística.
La previsió pel 2013 també mostra aquesta bipolarització, ja que es preveu un descens del 4% en el cas dels grans establiments, i una caiguda de vendes d'entre el 9 i l'11% en el cas dels petits i mitjans detallistes.
Pel que fa als fabricants i artesans, la manera com ha caigut la facturació també mostra diferències entre els productors, ja que els negocis menors, amb un descens d'entre el 19 i el 22%, també han perdut més que els grans (5%). Per l'any que ve, la previsió de descens s'agreuja, ja que és del 18%.
Nous dissenys i materials
A més d'apostar pel comerç per internet i per l'exportació, el comerç detallista i els fabricants estan apostant per nous dissenys i nous materials com el vidre, la ceràmica o els materials tèxtils, amb peces de gran vistositat que permeti satisfer el gust del client a un preu menor.
Des del Col·legi de Joiers, Orfebres, Rellotgers i Gemmòlegs de Catalunya també destaquen el creixent pes de les compres que aporta el turisme internacional a Catalunya, i que ha permès als grans establiments i als situats en les zones que aquest públic freqüenta mantenir el nombre de vendes.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics