La Fundació Mas Miró ha inaugurat recentment una exposició inèdita amb peces de Joan Miró a l’Església Vella de Mont-roig del Camp. Emmarcada en els actes del centenari de La Masia, la mostra L'ànima de la forma presenta una col·lecció de guixos elaborats originalment per Joan Miró que es podran visitar fins a la segona quinzena d’agost.
Es tracta de motlles que van servir per elaborar posteriors escultures en bronze, però que constitueixen peces artístiques en si mateixos "ja que van ser modelats per les pròpies mans de l’artista", segons apunten els organitzadors de la mostra. Els guixos són la part desconeguda d’una obra que es forja en "l’entorn més íntim i privat de l’artista", la residència de Mont-roig i el seu entorn.
En definitiva, "esdevenen l’essència de Miró". Uns guixos donats per la família Miró que tornen al seu origen La mostra reuneix 10 escultures en guix i una resina de Joan Miró, que l’artista va realitzar com a models per a la seva posterior fosa en bronze, donades per la família Miró a la Fundació Mas Miró l’any 2019.
Una donació que "reconeix la transcendència" de la masia i de Mont-roig en el naixement del procés escultòric de l’artista. De fet, el taller de Mont-roig és el primer que es va fer construir amb el desig de treballar l’escultura. La mostra "s'enfoca en la relació íntima que tenia Miró amb el Mas Miró i el territori de Mont-roig, donant èmfasi sobretot a la importància de l'entorn del mas en la seva maduració com a escultor", indiquen els responsables de l'exposició.
A l’exposició, dissenyada per l’escenògraf Ignasi Cristià, no només hi trobareu exposats models originals en guix de les escultures de Miró, sinó també imatges de la vida i obra de l’artista i d’objectes significatius dels seus processos creatius i d’inspiració. Fotografies de gran format de l'artista al Mas Miró retratat pel fotògraf alemany Ernst Scheidegger, el fotògraf americà Irving Penn, els fotògrafs catalans Català-Roca i Joaquim Gomis. Tots quatre grans fotògrafs del segle XX que han deixat la seva impremta en la història de la fotografia i que al llarg de la seva vida han compartit amistat i vivències íntimes amb l'artista.
El mateix Miró va manifestar en diverses ocasions, de fet, el seu desig que les peces fossin mostrades públicament, quelcom que no va poder veure complert. Conegut universalment per la seva pintura, l'obra escultòrica de Miró "té una força expressiva que va més enllà del seu treball amb el pinzell". Va començar a practicar-la ja en la seva edat madura, durant una temporada de retir i concentració en la masia de Mont-roig.
És llavors quan l'escultura es va tornar per a ell "una activitat decisiva, apassionada, i molt diferent de la seva pintura: igualment poètica, però menys complaent, més furiosa i radical".
Organitzada amb el suport de la Diputació de Tarragona, l’exposició té lloc al Centre Cultural Església Vella de Mont-roig i es podrà veure fins al 14 d’agost.
Motlles per fer escultures de bronze
Es tracta de motlles que van servir per elaborar posteriors escultures en bronze, però que constitueixen peces artístiques en si mateixos "ja que van ser modelats per les pròpies mans de l’artista", segons apunten els organitzadors de la mostra. Els guixos són la part desconeguda d’una obra que es forja en "l’entorn més íntim i privat de l’artista", la residència de Mont-roig i el seu entorn.
En definitiva, "esdevenen l’essència de Miró". Uns guixos donats per la família Miró que tornen al seu origen La mostra reuneix 10 escultures en guix i una resina de Joan Miró, que l’artista va realitzar com a models per a la seva posterior fosa en bronze, donades per la família Miró a la Fundació Mas Miró l’any 2019.
La mostra presenta guixos que l'artista va emprar després per fer escultures Foto: Cedida
Una donació que "reconeix la transcendència" de la masia i de Mont-roig en el naixement del procés escultòric de l’artista. De fet, el taller de Mont-roig és el primer que es va fer construir amb el desig de treballar l’escultura. La mostra "s'enfoca en la relació íntima que tenia Miró amb el Mas Miró i el territori de Mont-roig, donant èmfasi sobretot a la importància de l'entorn del mas en la seva maduració com a escultor", indiquen els responsables de l'exposició.
A l’exposició, dissenyada per l’escenògraf Ignasi Cristià, no només hi trobareu exposats models originals en guix de les escultures de Miró, sinó també imatges de la vida i obra de l’artista i d’objectes significatius dels seus processos creatius i d’inspiració. Fotografies de gran format de l'artista al Mas Miró retratat pel fotògraf alemany Ernst Scheidegger, el fotògraf americà Irving Penn, els fotògrafs catalans Català-Roca i Joaquim Gomis. Tots quatre grans fotògrafs del segle XX que han deixat la seva impremta en la història de la fotografia i que al llarg de la seva vida han compartit amistat i vivències íntimes amb l'artista.
Miró va demanar que els guixos fossin exposats
El mateix Miró va manifestar en diverses ocasions, de fet, el seu desig que les peces fossin mostrades públicament, quelcom que no va poder veure complert. Conegut universalment per la seva pintura, l'obra escultòrica de Miró "té una força expressiva que va més enllà del seu treball amb el pinzell". Va començar a practicar-la ja en la seva edat madura, durant una temporada de retir i concentració en la masia de Mont-roig.
És llavors quan l'escultura es va tornar per a ell "una activitat decisiva, apassionada, i molt diferent de la seva pintura: igualment poètica, però menys complaent, més furiosa i radical".
Organitzada amb el suport de la Diputació de Tarragona, l’exposició té lloc al Centre Cultural Església Vella de Mont-roig i es podrà veure fins al 14 d’agost.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics