Per crear 'Salicòrnia', Montse Castellà es va "autoexigir llibertat" creativa, "deixar-se portar" per les cançons i saltar-se "totes les normes" apreses. "Ja sóc una mica així, però a l'hora de crear no m'ho havia permès tant", ha reconegut. La cantautora va centrifugar el desànim i la tristesa col·lectiva en ple confinament, per crear un disc resilient, alegre i amb temàtiques, estils i arranjaments als quals no s'havia atrevit abans. El treball no s'oblida de l'amor a la natura o les lluites socials que caracteritzen la cantautora, però a 'Salicòrnia' hi mostra per primera vegada el seu vessant "més tendre i romàntic". Lluís Llach l'acompanya en una d'aquestes cançons d'amor ('Vull'), apadrinant així el cinquè treball de Castellà.
El moment de creació de les noves cançons de Montse Castellà li va arribar gairebé "forçat". "Sabia que havia de treure nou disc, no hi havia una intenció, però és cert que ve el confinament, i amb el silenci i el recolliment obligats, em poso a crear", ha explicat la cantautora. D'aquell "moment complex de desànim general" no tenia clar que en sortiria i reconeix el recel que el resultat fos "tan trist" com es trobava la societat en aquell moment. En canvi, 'Salicòrnia' és un disc "vital, alegre, resilient", reflectint un cop més la manera de ser de la cantautora ebrenca. "Encara que el moment fos complicat, és cert que el meu caràcter és lluitador, valent, divertit, amb sentit de l'humor i quan em trobo en una situació complicada, en lloc d'encabir-me, començo a pensar com sortir-me'n".
'Salicòrnia' amaga i ensenya una faceta seva més desconeguda, "la tendra i romàntica". "Mostro una part de mi que no tothom coneix prou a través de les cançons perquè no l'havia mostrat mai. He cantat a la natura i les lluites socials i m'apetia escriure-li als sentiments, a la bondat", ha destacat Castellà. "És un disc de llum, autèntic, el més diferent que he fet fins ara i on m'he permès deixar-me sorprendre més i que espero que a la gent la sorprengui igual". Una d'aquestes cançons d'amor té un padrí de luxe. A 'Vull', el primer single que s'ha presentat del nou treball, Castellà retorna a la primera línia musical a Lluís Llach, retirat dels escenaris des de fa gairebé 15 anys, amb molt poques excepcions. "Ell és una persona molt generosa, i jo sóc molt persuasiva, però sobretot perquè som amics", ha explicat Castellà sobre com va convèncer el cantautor per col·laborar amb ella.
"Per fer un duet necessito que hi hagi ànima i amb en Lluís fa anys que som amics, tenim lluites compartides, hem lliurat moltes batalles i va esdevenir per a mi una persona admirada", ha agraït Castellà. "A ell no li cal tornar a fer una cançó, no té cap necessitat. Ho fa per l'estima i sobretot perquè confia en el meu treball. Em diu 't'estimo molt maca, però si no m'agrada el que fas, no poso el meu nom'", ha afegit. El nou disc també inclou una versió en català d'un tema de Joan Baez. La cantautora ebrenca va acompanyar la nord-americana en tres concerts a Catalunya l'any 2019 i amb 'Rovell i diamants', li agraeix i l'homenatja. "Després d'haver-la conegut, era cita obligada agrair-li els duets, l'amistat, la convivència, i amb el seu permís, versiono un tema seu al català, que no s'havia fet fins ara".
Per a 'Vull' i 'Rovell i diamants', Castellà ha comptat amb la col·laboració del compositor i músic Borja Penalba, a les guitarres, i a 'Vull' també hi fa sonar l'acordió que li va regalar Laura Almerich, companya de vida i escenaris de Lluís Llach. "L'acordió era d'ella, ha acompanyat a Lluís en totes les seves gires. Borja ha vingut a tocar amb ell la cançó que fem amb Lluís i tanquem un cercle bonic on Laura i Lluís tornen a estar junts, en una cançó meva i a les mans de Borja", ha destacat Castellà. La part reivindicativa de la cantautora no ha quedat aparcada, i apareix en temes com 'El Sistema' o 'El mestre que va permetre el mar' (de memòria històrica), però Castellà sí que ha aparcat el riu Ebre i el Delta sense oblidar-se de la natura. "En lloc de mirar la natura amb una mirada bucòlica i complaure-la, aquí ho giro i la terra ens toca el crostó perquè no la cuidem prou", ha explicat en referència al tema 'Carta de la Terra als humans'.
Les 12 cançons del disc s'embolcallen en el nom que ha donat al seu cinquè treball. Les va crear mentre buscava un títol que fos "un paraigua de tot el que hi hauria a dins". La "força i el simbolisme" de la planta Salicòrnia va acabar de tancar-ho tot. Montse Castellà l'ha escollit per espontània i lliure –com s'identifica ella mateixa i per com han sortit les noves cançons-; per resilient i forta –creix en sòls salins-; perquè s'enfronta sola des de les dunes i la sorra als temporals marins –"com la situació tan difícil que ens ha tocat viure"-; i per les seves qualitats medicinals. "Les cançons també curen", ha remarcat Castellà.
El nou treball de la cantautora compta amb una altra col·laboració destacada, la de l'il·lustrador ebrenc Ignasi Blanch que ha fet la portada i el llibret del disc. "Com em coneix i ha tingut la cura i la delicadesa d'escoltar abans les cançons per inspirar-se i fer els dibuixos, es nota que és d'acord amb qui sóc jo i com són les cançons", ha agraït Castellà. 'Salicòrnia' s'ha gravat a Tortosa, a Aire Estudios de Josep Lanau i Jordi Fusté. "És un luxe anar a gravar el disc en bicicleta des de casa amb gent amiga del territori, que treballa bé i fa un producte de qualitat.
No té res a veure amb estudis que et tanquen sota terra, en un búnquer", ha dit la cantautora. El disc (U98 Music) es presenta en un primer concert dilluns vinent, 10 d'abril, al Casinet d'Hostafrancs de Barcelona, en el marc del Festival Barnasants, i amb les entrades gairebé exhaurides. Castellà confia que serà un bon estiu per presentar el treball al públic. "Volem ser optimistes. Ho enyorem els músics i la gent".
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics