Reus se suma a la doble commemoració del pintor cubista Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000), coincidint amb els 20 anys de la seva mort i el centenari del seu naixement, que tenen lloc l’any 2020 i 2021. Ho han acordat aquest dimecres al matí, l’alcalde, Carles Pellicer, i el batlle de la capital de la Conca de Barberà, Josep Andreu, que han visitat les obres de l’artista que s’exposen al Museu de Reus a l'espai de la plaça de la Llibertat. Així, durant la visita, i acompanyats del regidor de Cultura i Política Lingüística, Daniel Recasens, i del director del Museu de Reus, Marc Ferran, així com de familiars del pintor, els dos alcaldes han coincidit en la "necessitat" de posar en valor l’obra i els valors de l’artista plàstic, en el marc de la commemoració que s’està organitzant al conjunt de Catalunya.
Pellicer ha afirmat que “Reus ha estat sempre una ciutat vinculada amb l’art modern i contemporani i cal reconèixer aquells artistes que, com Palau Ferré, n’han tingut relació”. Així mateix, Andreu s’ha mostrat satisfet pel fet que “20 anys després de la mort de Maties Palau Ferré, el record d’aquest montblanquí universal és més viu que mai”. Per la seva banda, l’historiador Francesc Marco-Palau, biògraf i besnebot de l’artista, ha agraït als dos alcaldes “el seu compromís amb la cultura i l’art de les nostres comarques”.
El centenari de Palau Ferré a Reus
A més de diverses activitats culturals, literàries i artístiques que aniran concretant-se en els propers mesos, la primera actuació que s’ha acordat és ampliar l’exposició al públic de les tres obres de l’artista que fins ara havien estat guardades a la sala de reserva del museu. Així, al llarg del 2020 i el 2021, els visitants podran gaudir d’aquests tres olis de grans dimensions, de manera permanent.
Ferran ha fet èmfasi en què “aquesta és una bona oportunitat per veure les obres d’aquest artista lluminós, per al qual el color era bàsic i important”. Aquestes obres tenen un valor especialment destacat pel fet de ser tres dels últims olis que Maties Palau Ferré va pintar abans d’abandonar aquesta tècnica pictòrica per passar a unes renovades tintes xineses de creació pròpia. 'Noia amb síndria', 'Noia amb barret de palla' i 'Noia amb vestit vermell' estan datades el 1974, i són unes obres de grans dimensions, de dos metres d’alçada cadascuna.
'El pintor que cremava els seus quadres'
Palau Ferré és un dels artistes més singulars de l’art català del segle XX. Influït per la Barcelona de les exposicions dels Salons d’Octubre, el cubisme picassià i els anys viscuts a París, a cavall entre la dècada dels 50 i la dels 60, és el pintor dels paisatges primaverals, de les figures femenines d’ulls ametllats i dels quadres mitològics i simbòlics. També va ser escultor i ceramista.
En tornar de París, el contracte que signà amb un marxant l’obliga a pintar a metres quadrats. Després d’una sentència del Tribunal Suprem de 1974, decideix deixar de pintar a l’oli i cremar els seus quadres durant una dècada i mitja. Aquests darrers mesos la figura del pintor torna a estar d’actualitat. Se n’ha publicat un llibre, 'El pintor que cremava els seus quadres' (Editorial Gregal, 2019) i el periodista Màrius Serra ha ideat un joc participatiu a les xarxes socials inspirant-se en els seus quadres. Com el Museu de Reus, també el Museu Comarcal de la Conca de Barberà i el Museu d’Història de Girona n’estan exposant pintures.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics