Dijous, 28 de Març de 2024

Estació Reus-Avinguda o Estació del Nord

26 d'Abril de 2016, per Antoni Zaragoza
  • L'estació Reus-Avinguda

    Arxiu Antoni Zaragoza

  •  

  •  

  •  

Situada a l’actual parc de Sant Jordi, l’estació Reus-Avinguda, avui desapareguda, fou l’estació del primer ferrocarril que va connectar Reus amb Tarragona a través d’una petita línia de poc més de 13 quilòmetres. No és sorprenent, doncs, que desenvolupés una gran activitat. Aquest transport oferia un servei imprescindible a tota una sèrie de pobles veïns, i arribava fins a Picamoixons.

El general Prim va inaugurar el pont que encara es conserva a la línia que segueix fins a Lleida. Qui no recorda l’elefant de l’estació de la Selva del Camp? De petits trèiem el cap per la finestra del ferrocarril només per a contemplar-lo. Molts usuaris anaven cada dia en direcció a Tarragona, o bé cap a Lleida, sobretot els diumenges en què mancaven els cotxes. Caçadors, viatgers habituals, excursionistes i parelles coincidien al mateix tren. Tampoc no s’obliden els taquillers: encara admiro els seus rellotges i la seva puntualitat, a diferència de la de Renfe. L’amic Miquel Serra Gras va ser l’últim cap de l’estació, un home molt servicial i dinàmic, dels que resolen els problemes jugant-se-la.

Màquines de vapor que arrossegaven vagons; carros i camions de tonatge que feien transports; serveis de paqueteria i les desaparegudes felicitacions de Nadal que repartien els empleats dels diferents sectors. No en donaré dades, tampoc detalls. Només deixaré constància de quelcom més representatiu, com la rotonda, aquella paret amb l’objectiu que els trens paressin i que de vegades no va servir. D’altra banda, els frens d’alguna màquina de vapor van fallar i van fer que el ferrocarril traspassés les vies. També seria injust descuidar l’andana i la casella del traspàs de la via (Munta i Baixa), indret on la gent dels veïnats prenia el sol amb la canalla i aprofitava per a donar-los berenar.

L’estació també tenia el sector de facturació, que donava gran importància comercial a Reus. Algunes de les cases de vins, com la Salvat, tenien unes canonades que comunicaven amb els magatzems de l’estació i eren utilitzades per a carregar i descarregar els vagons cisterna de vins. Destacaven, també, les travesses de fusta i un dipòsit d’aigua per a abastir les màquines. Avui ja no en queda res. El darrer «veí» d’aquell entorn va ser l’església de Crist Rei, batejada amb el nom de Mare de Déu de l’Agulla i que formava part de l’equipament ferroviari.

El 1967, ja en els últims dies de l’estació Reus-Avinguda, es va col·locar un cartell amb l’avís següent: «A partir de la primera semana de abril, los trenes con destino Tarragona y Lérida efectuarán su recorrido por la estación de Reus-Paseo Mata». Durant el desmantellament de les instal·lacions, en un dels magatzems es va trobar un carro que portava un dipòsit per a aigua i que es feia servir, molt antigament, com a cotxe-bomba o apagafocs. El van retirar i traslladar a l’estació Reus-Passeig Mata, i el personal de Renfe va col·locar-lo en un petit monument que ja hi havia. Ben curiosa va ser, però, la seva desaparició: Renfe va cedir el carro d’aquella estació, tot i que era patrimoni de Reus. El seu record em ve a la memòria quan enfilo el carrer de Doctor Robert.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital estació avenida antoni zaragoza
reusdigital.cat Reus Diari Digital estació avenida antoni zaragoza

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics