El futur de la via ferroviària de Reus a Móra preocupa la ciutadania. Els lectors de Reusdigital.cat que han respost a l'enquesta no es mostren gaire optimistes respecte al seu futur, ja que tan sols un 7% d'ells creu que s'invertiran diners per millorar-la. Si així fos, caldria veure quina institució faria la inversió necessària.
És una llàstima, però l'eix ferroviari vertebrador de les comarques del Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre ha caigut en desgràcia respecte a les noves i caríssimes infraestructures que només beneficien a les grans ciutats. L'abandó progressiu de la línia es veu agreujat per la reducció de personal a les estacions per les quals passen els pocs combois de viatgers que circulen diàriament entre Reus i Saragossa.
Ja fa anys que la línia va deixar de ser la de referència en els trens directes que comunicaven la capital catalana amb Madrid. Primer es va optar per la via de Lleida i amb l'obertura de l'AVE, ara fa deu anys, la línia va començar a perdre més serveis de passatgers. Així doncs, la línia funciona bàsicament per mercaderies amb l'objectiu de connectar el centre de la península amb Catalunya i Europa. Cal tenir present que dels 80 trens que circulen diàriament per la línia, 68 són de mercaderies i només 12 de passatgers. Per tant no és d'estranyar que el 76% dels nostres enquestats opini que la línia continuarà igual que fins ara.
Però fins i tot això perilla, i és que si s'acaba materialitzant el desdoblament de la línia entre Reus, Lleida i Saragossa, això podria ser l'estocada final a una llarga agonia. Els alcaldes i la població de la zona no estan disposats a assumir la pèrdua i des del territori es vol defensar una infraestructura que si es construís ara, costaria al voltant dels 400 milions d'euros, segons el portaven de 'Trens Dignes'. Si el tancament de la línia acabés sent una realitat, caldria donar la raó al 17% dels enquestats que creu que acabarà esdevenint una via verda per ciclistes. Que passés això seria molt trist i trencaria amb més de 125 anys de ferrocarril.
També cal recordar que hi ha iniciatives per revitalitzar la línia des del punt vista turístic, com és la posada en marxa del 'Caspolino'. És un tren amb vocació turística com el que gestiona amb molt d'èxit la Generalitat de Catalunya entre Lleida i La Pobla de Segur sota el nom de 'El tren dels llacs'. El Caspolino uniria Reus amb Casp i permetria visitar l'incipient museu del ferrocarril que hi ha a Móra la Nova.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics