Dimarts, 19 de Març de 2024

Els grups parlamentaris celebren la unitat entorn a l'agenda catalana pel Corredor del Mediterrani

C's i PPC demanen al Govern que negociï la inversió amb l'Estat mentre que CSQP subratlla les reivindicacions del territori

03 de Febrer de 2017, per ACN
  • Imatge de la Taula Estratègica pel Corredor Mediterrani

    ACN

Les forces parlamentàries han celebrat la unitat el consens teixits entorn a l'agenda catalana pel Corredor del Mediterrani, rubricada aquest divendres al Palau de la Generalitat i que recull el calendari a desplegar d'aquí al 2020 per tal de fer efectiva una infraestructura "prioritària" per al país. C's i el PPC han demanat al Govern de la Generalitat que "dialogui i negociï" les obres i les inversions amb l'Estat. Des de CSQP, s'han subratllat reivindicacions locals com l'intercanviador de l'alta velocitat al Penedès i l'aprofitament de la línia ferroviària de la costa entre l'Hospitalet de l'Infant i Tarragona com a via de tramvia urbà. Pel PSC, no és moment de fer valer les demandes locals sinó de pensar en clau de país. JxSí ha insistit a prioritzar el transport ferroviari de mercaderies. La Taula Estratègica del Corredor del Mediterrani s'ha reunit aquest divendres al Palau de la Generalitat per consensuar les prioritats per al període 2017-2018 que reclamarà en les reunions que ha sol·licitat davant el govern espanyol i davant la Unió Europea. A més de la doble via entre Vandellòs i Tarragona i la implantació de l'ampla estàndard europeu entre Vila-seca i Castellbisbal, els membres de la Taula han reclamat prioritat a la represa de les obres de la nova estació de la Sagrera.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha destacat la unanimitat en relació amb l'agenda catalana d'obres prioritàries del Corredor del Mediterrani. Entre les concrecions d'aquesta agenda, ha destacat la necessitat de demanar al ministeri de Foment ''l'acceleració'' de la implantació del tercer fil entre Vandellòs i Tarragona ja que és un retard ''escandalós'' després de quinze anys d'obres.

Ciutadans, el principal partit de l'oposició al Parlament, ha qualificat de "bones notícies" el grau d'entesa de totes les institucions catalanes en relació al document segellat aquest divendres, alhora que ha advertit de la necessitat d'ampliar aquest punt d'acord amb un dels principals actors implicats en el Corredor del Mediterrani, el govern espanyol. "Hem de parlar amb els de fora, que ens han d'ajudar a enllestir aquestes obres prioritàries. Si no, tindrem un monotema. El que volem és diàleg", ha argumentat. Alhora, ha garantit que C's estarà "al costat" del Govern en la reivindicació d'aquesta infraestructura.

Des del PSC, Jordi Terrades ha destacat que l'agenda sorgida de la trobada d'aquest divendres és "clara" ja que situa com a "prioritat" la finalització de les obres i l'accés d'ample europeu "al transport de mercaderies i passatgers". El diputat ha advertit, però, que l'espai de debat no pot convertir-se en una "agenda de reivindicacions locals" perquè tot i que són "legítimes", s'ha d'obeir a una "lògica de país". Així mateix, ha opinat que l'aposta per la infraestructura ferroviària "aquesta vegada va de debò". "Esperem que el coordinador nomenat no sigui una figura cosmètica sinó que negociï el calendari i les inversions", ha afegit.

CSQP, en canvi, ha discrepat i ha fet valer dues demandes sorgides al territori. D'una banda, l'aprofitament de la línia ferroviària entre l'Hospitalet de l'Infant i Tarragona com a línia urbana o interurbana de tramvia de transport de passatgers, sobretot per connectar punts costers i turístics com Salou i Cambrils atès el volum de persones que van a Port Aventura. Així mateix, ha recordat la petició perquè el Penedès tingui un intercanviador d'alta velocitat.

El portaveu parlamentari adjunt del PPC, Santi Rodríguez, ha ressaltat la inversió duta a terme per l'Estat en els darrers "quatre-cinc anys" en les obres del Corredor del Mediterrani al llarg de l'Estat, per valor de 6.000 milions d'euros. L'exemple més clar que les obres no estan aturades sinó que són "una realitat", ha dit, és la doble via entre Vandellós i Tarragona, que "hauria de resoldre força dels problemes de connexió ferroviària entre Catalunya i la Comunitat Valenciana". Rodríguez ha retret al Govern que fins ara no hagi tingut en compte l'executiu espanyol en el marc de les trobades i ha lamentat que de cara a la reunió prevista a Madrid per presentar l'agenda catalana es convidi l'Estat "com un actor més".

L'executiu català té previst presentar aquest pla tant a Madrid -a la delegació de la Generalitat a la capital espanyola-, a Tolosa de Llenguadoc (França) i a Brussel·les, davant les institucions europees.

Des de Junts pel Sí, el diputat Germà Bel ha assegurat que el seu grup parlamentari és el que més "propostes, esmenes i crítiques" ha fet a fi de millorar el projecte. Tot ressaltant la importància estratègica del Corredor Mediterrani, ha prioritzat la infraestructura com a via de transport de mercaderies, per sobre de la de passatgers, perquè "tot no es pot encabir". "Tothom planteja que 'hi ha d'allò meu', que és natural en processos de decisió, però no volem danyar la robustesa de la proposta", ha emfatitzat.

L'Ajuntament de Reus celebra que es prioritzin les seves peticions

En representació del consistori reusenc hi ha anat a la taula el regidor d'Urbanisme, Marc Arza, qui s'ha mostrat satisfet perquè el document prioritza tres reivindicacions d'especial interès per a la ciutat, com són la variant de mercaderies, l'estació intermodal i la connexió del tercer fil a Vilafranca.

Josep Andreu exigeix concrecions

El president del Port de Tarragona, Josep Andreu, ha reclamat, un cop més, la necessitat urgent de disposar d’un calendari real d’execució del Corredor Mediterrani fins a Tarragona, i ha denunciat que “els incompliments en aquest projecte no només posen en perill el futur de les inversions de moltes empreses al territori, sinó que a més resta credibilitat a la institució i al territori que representem, a l’hora de captar noves inversions”. I és que el disposar d’ample de via internacional és un element clau i fonamental per a consolidar el creixement del Port de Tarragona, i per atreure noves inversions.

De la mateixa manera, el president del Port s’ha mostrat confiat en què en breu es licitin les obres de dotació del tercer fil al tram Castellbisbal - Vila-seca, tal com van anunciar fa un mes des del ministeri de Foment i ha valorat positivament la creació de la figura del coordinador del Corredor Mediterrani amb capacitat d’interlocució entre tots els agents polítics, econòmics i socials implicats.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics