Avançar les compres de Nadal enguany és gairebé indispensable per poder fer cagar el Tió o tenir regals sota l’arbre el matí del 6 de gener. El món viu una crisi logística derivada de la pandèmia que posa en perill tota la cadena productiva, des de la fabricació dels productes fins als consumidors finals. La qüestió que fa penjar la campanya nadalenca d’un fil té diversitat de causes, tant pel que fa a l’oferta com la demanda de subministraments i on el trànsit marítim pren gran rellevància, ja que suposa el 90% del transport internacional.
A quarts de 12 del migdia, les botigues de joguines de Tarragona no paren de rebre clients. Alguns van directes a la secció que els cal, altres busquen alternatives a regals que no han acabat d’agradar, però arriba més d’un pregunta per joguines concretes que estan encarregades i la responsable del comerç respon que “ha d’arribar, però no se sap quan”. A Juguettos, la botiga ubicada al carrer del Governador González, han notat un avançament dels regals de Nadal d’enguany. Sònia Cardoso, treballadora de l’establiment, explica que hi ha hagut un “augment de preus dels productes a causa de l’increment del cost de les matèries primeres”.
A la botiga JAC de la Rambla Nova van avançar-se a la crisi de transports actual, la seva responsable assegura que “van fer les comandes al març” i “el magatzem està ple”. Tot i que és possible que no arribin algunes joguines del catàleg, la planificació de Nadal ha estat l’encertada. A JAC coincideixen amb Juguettos: “Els tarragonins s’han avançat” i per tant, “s’espera que les vendes del novembre siguin més fortes que al desembre”.
Per una banda, hi ha hagut un increment de la demanda postpandèmia, al que se li suma una falta de producció de la Xina a conseqüència de les estrictes mesures vers la Covid-19, una situació que ha fet augmentar el cost de les matèries primeres en l’àmbit internacional. Per altra banda, la crisi pateix una vessant espacial, pel que fa a la manca de contenidors com a resultat dels pocs i grans actors logístics del món, els sis primers dels quals controlen el 70% de la capacitat d’espai transportable, segons la base de dades Alphaliner. Aquests grans vaixells estan col·lapsats als ports més importants del món esperant per poder descarregar les seves mercaderies mentre que els països exportadors no tenen transport per enviar els seus productes.
A finals de setembre, PIMEC va publicar un estudi centrat en la problemàtica i els preus dels aprovisionaments. En aquesta investigació es manifestava que gairebé el 85% de les empreses catalanes estan patint problemes de subministraments derivats de la crisi mundial, així com un 30% de les Petites i Mitjanes Empreses del país tenen endarrerides comandes. “El coll de l’ampolla de Catalunya es troba en aquests moments al Port de Barcelona”, analitza Ramon Talamàs president de la Cambra de Comerç de Terrassa, així i tot, “és una situació generalitzada arreu”. És per això que botigues tarragonines, com Juguettos, que els seus productes arriben a la ciutat comtal, tenen incertesa pel mes que ve: “De moment arriba tot, però això no vol dir que també arribi durant el desembre”, insisteix Sònia Cardoso.
Un altre aspecte que preocupa els experts és l’increment d’imports dels productes, de fet Tarragona registra una mitjana d’encariment del 144% dels preus des de principis d’any, segons PIMEC. La crisi del transport ha fet augmentar quatre vegades el cost d’un contenidor per transportar comandes i la diferència es veu reflectida al preu final degut a la inflació d'aquest. Es tracta d’una “situació complicada” per a les PIME, assegura Florenci Nieto, president de PIMEComerç Tarragona, qui argumenta que “les grans corporacions es beneficiaran de la situació actual perquè les petites i mitjanes empreses no poden assumir l’encariment del transport”. L’expert en comerç no contempla la idea de deixar de subministrar a la ciutadania productes que estan esperant, la solució de Florenci Nieto passa pel Govern, el qual creu que “ha de pronunciar-se i posicionar-se al costat del teixit productiu del país, que és el que dóna riquesa al territori”.
Sigui com sigui, l’expert economista Ramon Talamàs expressa que hi ha una total “certesa en què hi haurà problemàtiques logístiques en la distribució dels productes” les properes setmanes, degut a la “manca d’espai i les llargues cues de vaixells als ports”. La campanya de Nadal, així com el Black Friday d’enguany, es presenta amb “incertesa, neguit i preocupació”, segons Florenci Nieto per “si arriben o no els productes de la temporada”.
A quarts de 12 del migdia, les botigues de joguines de Tarragona no paren de rebre clients. Alguns van directes a la secció que els cal, altres busquen alternatives a regals que no han acabat d’agradar, però arriba més d’un pregunta per joguines concretes que estan encarregades i la responsable del comerç respon que “ha d’arribar, però no se sap quan”. A Juguettos, la botiga ubicada al carrer del Governador González, han notat un avançament dels regals de Nadal d’enguany. Sònia Cardoso, treballadora de l’establiment, explica que hi ha hagut un “augment de preus dels productes a causa de l’increment del cost de les matèries primeres”.
A la botiga JAC de la Rambla Nova van avançar-se a la crisi de transports actual, la seva responsable assegura que “van fer les comandes al març” i “el magatzem està ple”. Tot i que és possible que no arribin algunes joguines del catàleg, la planificació de Nadal ha estat l’encertada. A JAC coincideixen amb Juguettos: “Els tarragonins s’han avançat” i per tant, “s’espera que les vendes del novembre siguin més fortes que al desembre”.
Per una banda, hi ha hagut un increment de la demanda postpandèmia, al que se li suma una falta de producció de la Xina a conseqüència de les estrictes mesures vers la Covid-19, una situació que ha fet augmentar el cost de les matèries primeres en l’àmbit internacional. Per altra banda, la crisi pateix una vessant espacial, pel que fa a la manca de contenidors com a resultat dels pocs i grans actors logístics del món, els sis primers dels quals controlen el 70% de la capacitat d’espai transportable, segons la base de dades Alphaliner. Aquests grans vaixells estan col·lapsats als ports més importants del món esperant per poder descarregar les seves mercaderies mentre que els països exportadors no tenen transport per enviar els seus productes.
El Port de Barcelona com a coll d'ampolla
A finals de setembre, PIMEC va publicar un estudi centrat en la problemàtica i els preus dels aprovisionaments. En aquesta investigació es manifestava que gairebé el 85% de les empreses catalanes estan patint problemes de subministraments derivats de la crisi mundial, així com un 30% de les Petites i Mitjanes Empreses del país tenen endarrerides comandes. “El coll de l’ampolla de Catalunya es troba en aquests moments al Port de Barcelona”, analitza Ramon Talamàs president de la Cambra de Comerç de Terrassa, així i tot, “és una situació generalitzada arreu”. És per això que botigues tarragonines, com Juguettos, que els seus productes arriben a la ciutat comtal, tenen incertesa pel mes que ve: “De moment arriba tot, però això no vol dir que també arribi durant el desembre”, insisteix Sònia Cardoso.
Un altre aspecte que preocupa els experts és l’increment d’imports dels productes, de fet Tarragona registra una mitjana d’encariment del 144% dels preus des de principis d’any, segons PIMEC. La crisi del transport ha fet augmentar quatre vegades el cost d’un contenidor per transportar comandes i la diferència es veu reflectida al preu final degut a la inflació d'aquest. Es tracta d’una “situació complicada” per a les PIME, assegura Florenci Nieto, president de PIMEComerç Tarragona, qui argumenta que “les grans corporacions es beneficiaran de la situació actual perquè les petites i mitjanes empreses no poden assumir l’encariment del transport”. L’expert en comerç no contempla la idea de deixar de subministrar a la ciutadania productes que estan esperant, la solució de Florenci Nieto passa pel Govern, el qual creu que “ha de pronunciar-se i posicionar-se al costat del teixit productiu del país, que és el que dóna riquesa al territori”.
Sigui com sigui, l’expert economista Ramon Talamàs expressa que hi ha una total “certesa en què hi haurà problemàtiques logístiques en la distribució dels productes” les properes setmanes, degut a la “manca d’espai i les llargues cues de vaixells als ports”. La campanya de Nadal, així com el Black Friday d’enguany, es presenta amb “incertesa, neguit i preocupació”, segons Florenci Nieto per “si arriben o no els productes de la temporada”.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics