L’associació femVallès ha fet pública una important proposta en matèria de mobilitat, que dilluns van traslladar al subdirector general de Transport Públic de la Generalitat, Benjamin Cubillo: establir un servei ferroviari que uniria Tortosa i Figueres, i que serviria per comunicar 3,8 milions de catalans, en paral·lel al traçat de l’AP-7. Per construir aquesta nova infraestructura, l'associació proposa aprofitar els treballs de la implementació l’ample estàndard en el tram Castellbisbal - Nus de Vilaseca del Corredor Mediterrani prevista per l’any 2025.
Així, en la mateixa línia que la plataforma Promoció del Transport Públic, els vallesans insten la Generalitat a fer ús de les seves competències per impulsar aquesta infraestructura, i enllaçar Catalunya de nord a sud a través del tren.
La proposta ha estat ben rebuda per Cubillo, i fruit de la reunió s’ha creat un nou grup permanent de treball que incorpora tècnics de femVallès i de la Direcció General de Transport i Mobilitat, per tal de treballar les noves propostes.
L’associació considera aquest nou servei ferroviari "clau per bastir un país cohesionat i equilibrat que s’interrelacioni a través d’unes comunicacions dissenyades eficients i sostenibles".
El nou servei ferroviari connectaria de manera directa un nombre important de ciutats mitjanes del país, que agrupen uns 600.000 habitants, afegint-hi els municipis que es podrien connectar amb correspondències: Girona, Santa Pepètua de Mogoda, Sant Cugat del Vallès - a Volpelleres i l’Hospital General, per tant, afegint-hi les correspondències Terrassa i Sabadell via FGC -, Martorell, Vilafranca, Sant Vicenç de Calders, Torredembarra, Tarragona, Vila-Seca, Cambrils, l’Hospitalet de l’Infant, l’Ametlla de Mar, Aldea i Tortosa. Un recorregut de 292 quilòmetres en un temps de dues hores i 30 minuts, segons l’associació.
Entre Figueres i Mollet, els combois utilitzarien la línia d’Alta Velocitat existent, i arribats al nus de Mollet s’incorporarien a la línia 246 d’ample mixt, per seguir fins a Castellbisbal i, des d’allà, continuar fins a Tortosa per la via, també d’ample mixt, que passa pel centre de Tarragona. La línia 246, que uneix Castellbisbal i Mollet, permet la incorporació d’aquest servei i l’augment de freqüències de la R8 - entre Martorell i Granollers Centre.
La nova proposta de femVallès serviria per revertir les mancances del servei ferroviari a les Terres de l’Ebre i la ciutat de Tarragona, a més de passar pel mig de la regió metropolitana de Barcelona, cosa que aproparia els trens regionals a les capitals del Vallès i altres ciutats del pla de Barcelona. Pel que fa a la capital, alliberaria trànsit pel centre de la ciutat, amb uns túnels que presenten graus de saturació importants.
Però el més destacat és que el servei contribuiria a l’equilibri territorial del país, ja que actuaria com a columna vertebral de la Catalunya més urbana amb la mateixa potència que l’autopista del mediterrani. L’associació afirma que aquest servei seria "eficient i modèlic", i que es pugui equiparar amb el que presenta actualment el centre d’Europa.
Una de les infraestructures imprescindibles per a la construcció d’aquesta línia són els intercanviadors a Sant Cugat, ampliant les estacions d’Hospital General i Volpelleres dels FGC. Segons femVallès, una actuació que "amb uns escassos 5 milions d’euros connectarà les línies de Terrassa i Sabadell (S1 i S2) amb la línia de rodalies R8 de Renfe".
Aquests intercanviadors formen part del Pla Específic de Mobilitat del Vallès, i són sobre la taula des de l’any 2013, quan femVallès la va presentar. Ara com ara, com explica l’entitat, el projecte "està començant a fer els primers passos amb la Generalitat i el Ministeri després de molts anys aparcat en un calaix".
La segona actuació necessària és la duplicació de la línia 246, que uneix Castellbisbal i Mollet, ja que el trànsit actual permet la incorporació de nous combois per a regionals i augmentar la freqüència de la R8, però preveient un futur augment del trànsit de mercaderies amb el Corredor Mediterrani, el més adient seria planificar la duplicació de les vies d’aquest tram. Amb l’ampliació de la capacitat, permetrà que exerceixi el seu paper de bypass d’alta velocitat que, de fet, ja li atorga el planejament vigent i així eliminar "l’embut" existent.
Així, en la mateixa línia que la plataforma Promoció del Transport Públic, els vallesans insten la Generalitat a fer ús de les seves competències per impulsar aquesta infraestructura, i enllaçar Catalunya de nord a sud a través del tren.
La proposta ha estat ben rebuda per Cubillo, i fruit de la reunió s’ha creat un nou grup permanent de treball que incorpora tècnics de femVallès i de la Direcció General de Transport i Mobilitat, per tal de treballar les noves propostes.
L’associació considera aquest nou servei ferroviari "clau per bastir un país cohesionat i equilibrat que s’interrelacioni a través d’unes comunicacions dissenyades eficients i sostenibles".
292 quilòmetres per unir Catalunya de nord a sud en paral·lel a l’AP-7
El nou servei ferroviari connectaria de manera directa un nombre important de ciutats mitjanes del país, que agrupen uns 600.000 habitants, afegint-hi els municipis que es podrien connectar amb correspondències: Girona, Santa Pepètua de Mogoda, Sant Cugat del Vallès - a Volpelleres i l’Hospital General, per tant, afegint-hi les correspondències Terrassa i Sabadell via FGC -, Martorell, Vilafranca, Sant Vicenç de Calders, Torredembarra, Tarragona, Vila-Seca, Cambrils, l’Hospitalet de l’Infant, l’Ametlla de Mar, Aldea i Tortosa. Un recorregut de 292 quilòmetres en un temps de dues hores i 30 minuts, segons l’associació.
El mapa de la línia que dibuixa l'associació femVallès Foto: femVallès
Entre Figueres i Mollet, els combois utilitzarien la línia d’Alta Velocitat existent, i arribats al nus de Mollet s’incorporarien a la línia 246 d’ample mixt, per seguir fins a Castellbisbal i, des d’allà, continuar fins a Tortosa per la via, també d’ample mixt, que passa pel centre de Tarragona. La línia 246, que uneix Castellbisbal i Mollet, permet la incorporació d’aquest servei i l’augment de freqüències de la R8 - entre Martorell i Granollers Centre.
La nova proposta de femVallès serviria per revertir les mancances del servei ferroviari a les Terres de l’Ebre i la ciutat de Tarragona, a més de passar pel mig de la regió metropolitana de Barcelona, cosa que aproparia els trens regionals a les capitals del Vallès i altres ciutats del pla de Barcelona. Pel que fa a la capital, alliberaria trànsit pel centre de la ciutat, amb uns túnels que presenten graus de saturació importants.
Però el més destacat és que el servei contribuiria a l’equilibri territorial del país, ja que actuaria com a columna vertebral de la Catalunya més urbana amb la mateixa potència que l’autopista del mediterrani. L’associació afirma que aquest servei seria "eficient i modèlic", i que es pugui equiparar amb el que presenta actualment el centre d’Europa.
Dues actuacions al Vallès, clau per al desenvolupament d’aquesta línia
Una de les infraestructures imprescindibles per a la construcció d’aquesta línia són els intercanviadors a Sant Cugat, ampliant les estacions d’Hospital General i Volpelleres dels FGC. Segons femVallès, una actuació que "amb uns escassos 5 milions d’euros connectarà les línies de Terrassa i Sabadell (S1 i S2) amb la línia de rodalies R8 de Renfe".
Per l’estació d’Hospital General passen actualment els trens de les línies S1 (Terrassa) i S7 (Rubí). Foto: FGC
Aquests intercanviadors formen part del Pla Específic de Mobilitat del Vallès, i són sobre la taula des de l’any 2013, quan femVallès la va presentar. Ara com ara, com explica l’entitat, el projecte "està començant a fer els primers passos amb la Generalitat i el Ministeri després de molts anys aparcat en un calaix".
La segona actuació necessària és la duplicació de la línia 246, que uneix Castellbisbal i Mollet, ja que el trànsit actual permet la incorporació de nous combois per a regionals i augmentar la freqüència de la R8, però preveient un futur augment del trànsit de mercaderies amb el Corredor Mediterrani, el més adient seria planificar la duplicació de les vies d’aquest tram. Amb l’ampliació de la capacitat, permetrà que exerceixi el seu paper de bypass d’alta velocitat que, de fet, ja li atorga el planejament vigent i així eliminar "l’embut" existent.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics