Dijous, 28 de Març de 2024

Rafael Sánchez: ‘El ‘compliance’ va més enllà de fer cas a les normes, és cultura ètica en l’empresa’

També anomenat compliment normatiu, és un conjunt de processos i bones pràctiques adoptades per les empreses per identificar els riscos operatius i legals i respondre-hi

11 de Juliol de 2018, per Marià Arbonès
  • Gilabert i Sánchez oferiran una conferència a El Círcol

     

El dijous, 12 de juliol, a El Círcol, tindrà lloc la conferència ‘Compliance per a pimes, els propietaris estan protegits’, a càrrec de l’advocat penalista Tomàs Gilabert i l’advocat i president de l’Associació Catalana de Compliance (COMPCAT), Rafael Sánchez. El 'compliance', o compliment normatiu, és un conjunt de processos i bones pràctiques adoptades per les empreses per identificar els riscos operatius i legals i respondre-hi. Una funció jurídica en auge tenint en compte els casos de frau i corrupció que es produeixen.

En aquesta entrevista a Reusdigital.cat, Rafael Sánchez ens avança aspectes sobre el 'compliance' i l’acte previst al Círcol.

La primera pregunta és gairebé obligada. Què és el ‘compliance’?

Podem utilitzar també l’expressió compliment normatiu? Sí, correcte. Diguéssim que és la traducció de l’anglès ‘compliance’, que és compliment normatiu; però el ‘compliance’ no només és complir normes, sinó també tenir una cultura ètica en els negocis dintre de l’empresa i que aquesta cultura ètica impregni l’estructura organitzativa de l’empresa. Que els procediments, els controls, les instruccions i la forma de treballar dins de l’empresa sempre respectin la cultura ètica que s’ha implantat.

Podem dir que es tracta d’una funció nova, que no té res a veure amb els serveis que habitualment porten els bufets d’advocats d’una empresa?

El ‘compliance’ va molt més enllà. No és només tenir un assessorament per a complir amb la normativa fiscal o amb la normativa laboral, sinó que també és una eina important dins de l’empresa perquè els teus treballadors apliquin aquesta ètica a la seva forma de treballar, a les seves funcions i a la seva responsabilitat. És a dir, que no només s’entra en el compliment estricte de la normativa, sinó que s’implanta un codi de conducta, una forma de treballar, que sempre és respectuosa, no només amb la normativa, sinó també amb el medi ambient, amb l’ètica, amb les bones pràctiques... En definitiva, va més enllà del que és pròpiament el compliment normatiu.

Aquest fenomen sorgeix perquè el grau de corrupció i frau és considerable en les organitzacions?

Sí, efectivament. L’OCDE va demanar als països europeus que apliquessin normes en la seva estructura i la seva normativa que vinguessin a exigir a les empreses que es posessin en marxa programes de compliment normatiu per a evitar la comissió de delictes de corrupció. Aquests delictes es cometen aprofitant estructures organitzatives i enginyeries societàries que plantegen problemes a l’hora d’identificar les persones que els perpetren. Amb això, el que fa el govern central és posar-se a l’òrbita de la resta de països europeus, que ja fa molts anys que apliquen normatives semblants. A l'estat espanyol, en principi, aquesta recomanació es va implantar en les estructures organitzatives de les empreses el 2010 amb una primera modificació del Codi penal, i després, amb una altra modificació, bastant més profunda i que va més enllà, de l’article 3120.

És un servei apte per a una empresa petita, mitjana o gran? Del sector privat o públic?

Si pensem que el ‘compliance’ és un codi de bones pràctiques, òbviament moltes de les nostres empreses ja l’apliquen, partint de la base que tothom fa bé les coses. Sí que és cert que és més adient disposar d’aquest programa de ‘compliance’ quan aquesta estructura organitzativa comença a ser una mica més complexa i hi ha professionals o directius que duen a terme aquestes funcions dintre de l’empresa. Òbviament, l’administrador d’una empresa petita amb dos, tres o quatre treballadors té molt més controlada la seva empresa que no pas el que està al davant d’una estructura una mica més gran, més professionalitzada. No podem excloure cap empresa, però sí que és cert que són eines més recomanables per a empreses mitjanes o grans que no pas per a les petites o per a l’autònom que té dos o tres treballadors a càrrec seu.

Quin sector empresarial és, ara per ara, el que té el ‘compliance’ més establert?

Ara mateix, els clubs de futbol són un dels sectors que estan implantant amb més contundència els programes de ‘compliance’ dintre de les seves estructures, sobretot pel fenomen que hem patit amb la corrupció esportiva, però hi ha un moviment bastant important i no podem destacar cap sector. Sí que és cert que encara és aviat, i des de COMPCAT estem intentant fer una tasca de divulgació. Estem fent veure que, sigui del sector que sigui, l’empresa tindrà molts més avantatges si disposa d’aquest programa de ‘compliance’ en la seva estructura que si no el té. La mateixa Administració ja s’està interessant per la implantació de programes anticorrupció i antisuborn, cosa que vol dir, per exemple, que la Llei de contractes del sector públic ja comença a demanar a les empreses que es presentin a concursos que disposin d’un programa de ‘compliance’, i grans empreses que tenen com a proveïdores altres empreses mitjanes o petites també demanen que aquestes disposin d’un programa de ‘compliance’ si volen continuar sent-ne proveïdores. Creiem que la totalitat de les empreses del nostre país, tard o d’hora, acabaran implantant un programa de prevenció dins de les seves estructures.

És un servei, diguéssim, molt semblant al de prevenció de riscos laborals.

Sí, és molt semblant, perquè el que s’intenta especialment és evitar la comissió de fets delictius dins de la mateixa estructura; és a dir, que s’aprofiti l’estructura organitzativa de l’empresa per a la comissió de delictes. Amb la prevenció de riscos laborals és molt semblant, perquè precisament el que s’intenta evitar és que el treballador es faci mal i promoure que desenvolupi la seva feina correctament i d’acord amb la normativa de salut i seguretat de l’empresa. Podríem utilitzar aquest exemple com a comparativa.

La presentació a Reus la fan el 12 de juliol a El Círcol. Quin és el professional que esperen com a públic?

Està obert a qualsevol perfil, ja que és una conferència pensada per a propietaris d’empreses, administradors, oficials de compliment que ja l’estan començant a utilitzar dins de les empreses, consultors externs, advocats, economistes... Hem pensat en una conferència que pugui abastar pràcticament tot l’espectre de professionals que es veuen implicats en els programes de prevenció de delictes a la societat, per la qual cosa esperem que no només hi vinguin empresaris, sinó també altres professionals relacionats amb el compliance.

Una presentació que promou l’associació COMPCAT i que a Reus també rep el suport del sector, oi?

Correcte. COMPCAT vol donar suport a aquestes empreses i als seus oficials de compliment en qualsevol moment que tinguin un dubte o vulguin fer una consulta. La raó de ser de l’associació és donar suport i cobertura a les empreses o els usuaris que s’hi adrecin en un moment de dubte, i nosaltres, encantats d’intentar ajudar-los en la mesura de les nostres possibilitats.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics