Dimecres, 02 d'Octubre de 2024

Reus espera un estiu semblant al del 2019

05 de Juliol de 2022, per Joel Medina
  • Una turista fotografia la Casa Navàs, al Mercadal de Reus

    Reusdigital.cat

Des del sector turístic d’arreu del país s’està preveient que l’estiu del 2022 sigui el de la recuperació gairebé absoluta. Amb calma, això sí, perquè ja s’ha vist que, en aquests darrers anys, no es poden dir les coses amb gaire vehemència, ja que qualsevol entrebanc pot truncar totes les previsions.

No obstant això, a Reus hi ha confiança de cara a la temporada estival. Segons la regidora de Promoció de Ciutat, Montserrat Caelles, les expectatives són potents: “Ho diem amb aquella prudència que hem après a tenir, però fins i tot creiem que en alguns casos es poden arribar a superar xifres del 2019”.

Quins són els motius? Segons el consistori, n’hi ha dos de principals. El primer és la previsió d’arribada de turistes a la Costa Daurada. Segons les dades de l’aeroport de Reus, s’espera que en tot l’any se superin els 750.000 passatgers. En un escenari força optimista, les dades podrien apropar-se a les de fa tres anys, quan en van arribar 1.046.062, però el fet de disposar de menys rutes i destinacions farà que s’ofereixin menys seients.


Tanmateix, es vol recuperar l’afluència de passatgers d’abans de la pandèmia. I si des de l’aeroport s’és optimista, des de la Taula Institucional de Creuers del Port de Tarragona també s’entreveu una remuntada, “potser no al nivell del 2019, però sí que tot l’equipament logístic torna a arrencar”, explica Caelles, que forma part de la Taula.

L’altre motiu són els inputs que el consistori està rebent per part del sector hoteler: “No podem donar les dades com a oficials perquè són empreses privades, malgrat això, ens consta que són positives”, diu la regidora. En paraules del director de l’Hotel Reus Park i representant dels hotels de Reus a l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de la demarcació, Magdaleno Pareja, “ja es viu pràcticament en un període de normalitat absoluta, aquests anys han estat molt durs i ara tot pinta que anirà molt bé, fins i tot millor que el 2019”.

Per a aquest mes de juliol, entre setmana s’espera una ocupació de fins al 65%, mentre que el cap de setmana s’arribaria gairebé al 97%. I durant el mes d’agost, es preveu que s’incrementi fins al 98% cada dia. En la mateixa línia, Jesús Miguel, de Brea’s Hotel i el restaurant Masia Crusells, confirma que “volem un agost com el de fa tres anys, amb una ocupació d’entre el 90 i el 95%”, tot i que afegeix que Brea’s és un hotel d’empresa, per tant, fins a primers d’agost, els clients són bàsicament comercials i executius: “És així durant 11 mesos de l’any, i ja de cara a l’agost comencen a venir turistes que visiten la costa mediterrània”.

Per al propietari d’apartaments Clàudia, Joan Mestre, hi ha un aspecte que farà perdre la comparació amb el 2019: el conflicte Rússia-Ucraïna. Mestre comenta que “la guerra marcarà la diferència respecte a fa tres anys”. No obstant això, confia a assolir percentatges del 80 i 85% d’ocupació.

Perfil de visitants



Quin és el tipus de turistes que visiten la ciutat de Reus? Segons la regidoria de Promoció de Ciutat, el públic nacional és el que més presència té. Des del turisme de proximitat fins a regions com Navarra, País Basc o Madrid, passant per Aragó i el País Valencià. També hi ha un perfil de clients que fan nit a Reus, aprofitant viatges a altres indrets de l’estat: “Hi ha gent que baixa a Andalusia i fa nit aquí al viatge d’anada i al de tornada”, comenta Miguel. En l’àmbit internacional, el sud de França és qui més visitants aporta, acompanyat en menor mesura pel turisme belga i el neerlandès. “D’anglesos, gairebé res”, explica Pareja.


Segons l’Ajuntament, l’alemany és un públic que s’està sumant al conjunt de turistes internacionals: “Des de la regidoria hem començat a notar la presència de visitants que venen d’Alemanya, quelcom que feia uns anys no passava, i és positiu perquè l’internacional és un públic prescriptor”.

Substituirà aquest increment de públic alemany la manca de visitants russos i ucraïnesos? Igual que Mestre, Pareja es mostra preocupat: “Si queden buits els llits d’agència russa que hi ha a Salou i a La Pineda, i si els hotels d’allà no omplen, podrien agafar clientela nostra, perquè nosaltres treballem quan Salou està ple”. A més, el públic rus no ha estat gaire present a Reus últimament: “El que fan és reservar habitacions només per tenir els visats, i una setmana abans et truquen per dir que no vindran, per tant, ni els volem”, diu Miguel.

Per la seva part, Caelles especifica que l’alemany i el rus-ucraïnès són dos perfils diferents: “No sempre hem de parlar només de quantitat, sinó que de vegades anem a buscar un perfil concret”. Sobre si compensarà un públic per un altre, la regidora exposa que caldrà esperar a finals d’estiu. No obstant això, argumenta que es farà una valoració per observar la manera com es comporten els nous turistes i quines preferències tenen.

Els períodes d’estada dels visitants a Reus acostumen a ser més aviat curts: “En general, és estrany que s’hi estiguin més de quatre dies”, explica Mestre. Són turistes que venen d’escapada, atrets majoritàriament pel sol i la platja.

Estratègies de promoció i recerca de nous públics



Precisament allargar l’estada dels visitants és un dels objectius de la campanya GaudíReus Estiu 2022, que es va iniciar el passat 15 de juny, s’allargarà fins al 30 de setembre i també té la finalitat de potenciar l'arribada de nous turistes i augmentar la quantitat de visites i despeses a la ciutat. Caelles ressenya que “encara que s’anomeni Gaudí Estiu, es treballa perquè Reus es posicioni com una ciutat on es pugui fer turisme tot l’any”.


Tot i estar marcats per la costa, especialment durant els mesos d’estiu, un dels reptes de l’Agència Reus Promoció també és el de fixar-se en localitats d’interior del territori per diversificar les potencials línies de negoci.

L’entorn



Fa uns dies, la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la demarcació va donar a conèixer que enguany s’han invertit 70 milions d’euros en renovacions i construccions d’allotjaments turístics. Caelles explica que “això beneficiarà a la ciutat de Reus de manera directa però també indirecta, perquè l’entorn és un factor clau”.


Sens dubte, la Costa Daurada és un indret atractiu pels turistes. Per la localització, el clima, la gastronomia i les possibilitats d’oci. Unes possibilitats que estan marcades per la presència d’equipaments com Port Aventura: “Un 85% dels clients que tenim venen per anar a Port Aventura”, remarca, Pareja. Això podria semblar quelcom conflictiu, perquè si bé és cert que tenir un dels parcs d’atraccions més gran d’Europa a 20 minuts és positiu, també hi ha qui pot pensar que això pot perjudicar el turisme local, i que la zona només quedi reduïda a això.

“Per mi, la competència és positiva si s’aprofita perquè això ens ho hem de mirar com una estratègia global de territori, i si la gent queden contenta amb la ciutat tot i que la visiti poc temps, és possible que hi torni”, interpreta Caelles.

Bones sensacions i expectatives ambicioses, però amb compte



El sector hoteler i turístic de la ciutat de Reus es mostra amb voluntat que la temporada estival del 2022 posi punt final a les males experiències viscudes per la Covid-19. Així i tot, malauradament, l’ambició no assegura resultats.

A priori, i tenint en compte les bones dades que va deixar la Setmana Santa, tot sembla indicar que aquest estiu tot estarà gairebé normalitzat, i el turisme podrà tornar per millorar la situació de l’hostaleria i el comerç, en especial dels establiments locals, que han estat uns dels segments més afectats durant aquests tres anys. No obstant això, cal tenir prudència.



 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges