Dilluns, 29 de Juliol de 2024

S'impulsa 'Polígons 10', un pla destinat al 'pulmó econòmic' de Reus

En els últims anys s'ha fet 'molta' feina d'estudi de necessitats, però els polígons han estat la 'part oblidada' de la ciutat

29 de Juliol de 2024, per Raúl Rodríguez
  • Una de les rotondes del carrer de Recasens i Mercadé, al polígon AgroReus

    Raúl Rodríguez

L'Ajuntament de Reus, en les pròximes setmanes, arrenca les actuacions del 'Polígons 10', un pla que busca millorar el dia a dia dels deu polígons industrials de la ciutat. S'hi treballarà en tres eixos: seguretat, mobilitat i infraestructures, sostenibilitat i innovació.

Durant els darrers mesos, a partir del diàleg continu i les taules estratègiques amb els representants dels polígons (Associació d'Empresaris i Propietaris dels Polígons Industrials de Reus - APIR), el consistori ha definit les necessitats "més urgents", en paraules del regidor de Promoció Econòmica, Innovació i Coneixement, Josep Baiges, que tenen els deu polígons industrials (s'han simplificat els quinze que hi havia). Baiges ha apuntat que els polígons són el "pulmó econòmic" de la ciutat.

Pel que fa a la seguretat, la mobilitat i les infraestructures, des de l'Ajuntament es planteja un nou pla d'asfaltat, l'impuls de pàrquins dissuassoris (el primer, al polígon DYNA en els propers mesos) i la reordenació del trànsit, un aspecte que es treballa conjuntament amb Guàrdia Urbana i que, principalment, busca facilitar l'entrada al polígon AgroReus. També, en aquest últim any, s'han ampliat les freqüències d'autobusos urbans cap a les zones industrials (de vuit a catorze expedicions les línies 30 i 31), i tal com han assegurat a la roda de premsa d'aquest dilluns al migdia, el servei de bicicleta compartida, la Ganxeta, arribarà al polígon AgroReus (al carrer de Recasens i Mercadé). Una de les primeres actuacions, que s'iniciarà en el proper semestre, serà l'asfaltat de dos trams dels carrers de Recasens i Mercadé i d'Ignasi Iglesias, al polígon AgroReus, que s'inclou als plans directors de manteniment de la via pública i està pressupostada amb gairebé 300.000 euros.

L'actuació afectarà el tram del carrer d'Ignasi Iglesias entre el carrer de Cornudella de Montsant i el carrer de Recasens i Mercadé, i el tram d'aquest darrer entre la rotondes de la carretera T-11 i la cruïlla amb el carrer de Víctor Català. Es preveuen totes les actuacions en horari de dia, excepte els treballs corresponents a la rotonda de Recasens i Mercadé amb Ignasi Iglésies, que estan previstos en horari nocturn. L'obra es preveu licitar-la conjuntament amb el contracte d'obra del carril bici del carrer de Recasens i Mercadé.

Des de fa uns mesos, des de Reus Net s'ha adaptat el seu pla de neteja per adaptar-se als polígons industrials i s'ha fet front a la caiguda de la fulla. Aviat, també, s'adjudicarà el contracte d'esporga de l'arbrat, una actuació que contemplarà la situació actual als polígons industrials, que són, tal com ha apuntat el regidor de Via Pública, Daniel Marcos, uns "pols d'atracció cabdals per atraure l'activitat comercial i industrial i se'la ha d'aportar serveis municipals".

Quant a la cerca de la sostenibilitat, l'Ajuntament impulsarà una campanya informativa alineada al pla nacional de retirada de fibrociment, ja que les empreses i propietats particulars l'hauran d'exercir fins al 2032. Per la seva banda, el consistori s'ha proposat enllestir-la, a les instal·laciosn i emplaçaments públics, abans del 2028. A Reus, a hore d'ara, hi ha censades 1.273 cobertes amb amiant, fibrociment. L'Ajuntament no tan sols tindrà un paper informatiu, sinó que sancionarà aquells actes incívics, com l'abocament irregular.

Per tal de recon+eixer la bona tasca de les empreses, s'impulsarà un segell de qualitat per als agents que encetin iniciatives alineades amb la millora i preservació del medi ambient. A més, cal recordar que des de Medi Ambient es promouen els Premis de Medi Ambient Ciutat de Reus.

L'Associació Comunitat Energètica del Polígon Agro-Reus (ACEPAR), una associació públic-privada impulsada per l'Ajuntament de Reus, juntament amb la participació d'empreses privades, pretén fomentar les instal·lacions fotovoltaiques per a l'autoconsum i consolidar-se. Tal com ha explicat el regidor de l'Àrea de Medi Ambient, Sostenibilitat i Via Pública, Daniel Rubio, l'objectiu de l'ACEPAR és repercutir directament en els beneficis (estalvis) de les empres i assoli una millora en la seva competitivitat.

Ara fa unes setmanes, es van activar taules de treball amb l'acompanyament d'una consultora per promoure un pla de mesures de dinamització i nous sistemes de treball, fomentar la formació i una cultura innovadora. Aquestes actuacions per a la innovació contemplen impulsar grups de treball temàtics per transmetre coneixements des de l'experiència i establir sinèrgies o col·laboracions que fomentin la competitivitat de les empreses, fer trobades de bones pràctiques per donar visibilitat als atractius de les empreses de Reus i realitzar tallers pràctics per a l'acompanyament d'empreses en la creació de plans de treball individualitzats en petits grups de màxim vuit o deu empreses. En paraules de Josep Baiges, l'Adminstració pública "necessita tenir una APIR forta, representativa, punyent i crítica" per conèxier la realitat dels polígons i treballar per millorar-la.

 

Durant anys, la "part oblidada" de la ciutat

 

En representació de l'APIR, Vicenç Ferré, ha explicat que durant molt de temps, els polígons industrials han estat la "part oblidada" de la ciutat, que ara fa uns anys es va començar una fase d'estudi i que pròximament, serà una realitat. "La partida pressupostària destinada als polígons ha de ser important perquè són un aparador, i la gent que els visita s'ha d'endur una bona opinió", ha detallat Ferré, qui ha aprofitat per fer una crida a lles empreses dels poligons per a què s'associin a l'APIR.

Amb l'anterior equip de govern, segons Ferré, es va fer "molta feina d'estudi" que "no hi va haver temps d'executar", mentre que ara s'ha assegurat la seva "continuïtat". No obstant això, sota una visió crítica, ha puntualitzat que "feia anys que no es podaven els arbres". Això sí, des de l'APIR són conscients que "s'ha de demanar més a l'Ajuntament", ja que no hi ha una balança equitativa entre allò que aporten els polígons a la ciutat i com els acaba repercutint.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges