Dissabte, 13 de Juliol de 2024

Tomàs Barberà, tot mirant al futur sense perdre l’essència

L'històric establiment es troba en ple procés de digitalització amb la creació d’un web, que veurà la llum al gener, i que permetrà comprar en línia

15 de Desembre de 2020, per Cristina Valls
  • Meritxell Barberà, a l'exterior de la quasi centenària botiga del Mercadal

    Cristina Valls

“El secret de mantenir-se tants anys en actiu no és un altre que l'esforç, tenir les últimes novetats del mercat i garantir una atenció propera al client, se n’ha d’estar pendent”, explica Meritxell Barberà, de la botiga, gairebé centenària, Tomàs Barberà. I és que l’any vinent serà quan assolirà el segle de trajectòria. Situada a la plaça del Mercadal, la botiga ha vist evolucionar el comerç de la ciutat i com són de diverses les rutines de compra. Barberà assegura que aquesta professió t’ha d’agradar, ja que “té molt a veure amb el tracte humà, has de parlar i, sobretot, escoltar”. És, doncs, una funció social. 

Tradició i botiga en línia, al gener

Una altra màxima de can Barberà és tenir productes de qualitat. Donen molt de pes a tenir articles didàctics, que vagin més enllà de quelcom lúdic. Tomàs Barberà aposta, des dels seus inicis, per satisfer les necessitats d’un públic molt ampli amb articles de papereria i oficina, d’escriptura i de regal; joguines de tota mena (amb l'accent posat en les de caràcter educatiu, d’imitació i jocs de taula) i marroquineria, entre altres. “Per a nosaltres és important atendre tothom. Fins i tot, amb quelcom tan senzill com ho són els llibres de comptabilitat. Potser en l’actualitat, molta gent fa anar l’ordinador, però hi ha un públic que encara fa anar el paper i s’hi sent més còmode”, apunta.

La diversitat en l’oferta els ha permès, per tant, atendre un ventall de gent molt diversa. Preguntada sobre com s’han adaptat a la pandèmia, la botiguera i també presidenta d’Unió de Botiguers, diu que encara estan en procés d’adaptació. “Estem reformulant-nos encara, perquè estem treballant amb eines digitals i pàgina web. És un procés lent i moltes inversions no les podem fer, per ara. Anem seguint amb molta dedicació. Ja tenim el web preparat per presentar-lo al gener, perquè ara és una època complicada. Creiem que per obrir-la oficialment hem d’acabar d’entrar tots els articles i, en plena campanya de Nadal, hem d’atendre presencialment al públic”, destaca. El nou espai permetrà comprar en línia els diferents productes de Tomàs Barberà.

Nous canals per atendre el client

A hores d’ara, potencien el tracte amb el client a través de nous canals, sigui a través de missatgeria instantània o xarxes socials, que els són útils per anunciar les novetats de la botiga. “Poden reservar-nos regals per WhatsApp, ja ho vam fer així durant el confinament. Vam tenir comandes que ens van permetre sobreviure en moments tan incerts com aquell. Depenent del dia, podíem tenir entre sis i 10 comandes. Moltes famílies ens van demanar jocs per jugar a casa i material per poder dibuixar”, resumeix.

Tot plegat ho rememora com una prova feixuga, ja que “en aquells moments no estàvem preparats per una situació així”, manifesta. Els primers mesos de l’arribada de la covid-19, diu, “ens van fer molt de respecte, vam veure que de cop i volta ens quedàvem sense ingressos. Malgrat tot, i amb el temps que va anar passant, hem vist que hi ha un retorn al comerç de proximitat i això, penso, que és molt positiu”, expressa. Al cap i a la fi, resol, són els comerços “els que donen vida als carrers”. 

El comerç, tret distintiu de Reus

Ajudar-los, continua, “suposa donar feina a gent d’aquí i treballar units”. El comerç, per a l’emprenedora, és un dels trets que identifica millor la capital del Baix Camp. Quan van tornar a obrir, l’11 de maig, “una data que recordo perfectament, va venir molta gent”, assenyala. “Tothom tenia ganes de sortir, d'una banda, i de comprar, de l'altra; i especialment per premiar els infants, que tan bé es van portar”, recorda.

Entre els articles més venuts, hi ha trencaclosques per a la mainada i també per a adults, així com àlbums de fotografies. “La gent ha tingut força més temps per endreçar-les”, exposa. A Tomàs Barberà encaren la campanya de Nadal amb optimisme. “Venim d’una primavera i estiu dolents, perquè no hi ha hagut visitants i la tardor sembla que s’hagi animat més. Creiem que, si més no, aquesta campanya serà acceptable. Pensant en el comerç en general, no ens salvarà l’any, però sí que ens ajudarà a acabar-lo amb un cert revulsiu, perquè hi ha molts negocis que depenen d’aquestes dates. Poden arribar a facturar un 30% més de tot l’any”, conclou.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges