El certamen permet apropar la ciència i la tecnologia a l’escola i “reforçar el coneixement des d’etapes primerenques” per tal que “cada vegada hi hagi més nens i nenes que s’animin a venir a la universitat” i que “surtin futurs enginyers d’aquí”, ha apuntat Puig, que ha recordat als alumnes que el que ara és un torneig al futur es pot convertir en la seva professió.
El director de l’ETSE de la URV fa una valoració positiva de la cinquena edició el certamen perquè “cada any s’ha incrementat la participació” fins a arribar al punt en què, a la categoria sènior, la més potent, estan al límit d’equips que poden absorbir tot tenint en compte les instal·lacions on fan les activitats. A més, Puig ha remarcat que no totes les escoles, enguany de 10 localitats diferents, no solen repetir en les edicions perquè així hi ha més oportunitat de fer conèixer el certamen entre altres centres que encara no han participat d’aquest projecte.
La competició està estructurada en diversos tornejos que porten a una eliminatòria per guanyar una posició a la Gran Final de la FIRST Lego League Espanya. De totes maneres, guanyar no és l’objectiu principal del projecte, almenys segons la visió de Puig, que ha remarcat que “no interessa tant la competició sinó la divulgació de l’aspecte social, fomentar el treball en equip i valors positius”. De la mateixa manera, l’Aleix Fernàndez, que fa sisè de primària a l’escola Alberich i Casas de Reus, ha assegurat que “el joc del robot és només l’esquer” per motivar-los i que “l’apartat de valor i projecte científic” també és important.
La tasca de programació
Englobat en un projecte més gran, els alumnes han de programar que el robot faci “missions” concretes relacionades amb la gestió de residus, com arrossegar altres peces amb l'autòmat, desplaçar-les o tombar una construcció de peces Lego. Ho han detallat més la Inés Arribas i l’Alba Medina, d’AURA La Canonja: el robot “ha de portar una peça, que és un pop, a una base” i també “ha de conduir un camió per un carril fins a fer caure unes caixes grogues i després, el robot ha de fer marxa enrere”.
Pablo Muñoz, de La Salle Torreforta, ha format part de l’equip de programació: “la nostra feina és programar en un ordinador, és a dir, posem coses, ens connectem amb un cable al robot i el robot ho fa”, ha detallat Pablo, que ha recordat que han estat ells qui han “ordenat al robot quines missions ha de fer” perquè la màquina, per ella mateixa, “no té intel·ligència”.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics