L’Estat dona per iniciades les obres del complex túnel al Coll de Lilla, entre Valls i Montblanc. Les màquines ja es troben als peus de la muntanya que es començarà a excavar en un parell de mesos. De moment s’estan fent els treballs previs per construir un mur de contenció amb 65 pilons de formigó i assegurar l’entrada del túnel, que farà una longitud d’1,5 quilòmetres i fins a 120 metres de profunditat.
La presència d’argiles expansives van obligar a replantejar l’actuació. S’estima un any i mig d’obres per enllestir el forat del túnel, que tindrà dues boques. Amb un pressupost que s’ha elevat a 115 milions d’euros, es tracta del quart i últim tram pendent d’executar de l’autovia A-27, entre Tarragona i Montblanc.
“És una realitat, això no té marxa enrere”, ha declarat la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, que també ha demanat disculpes a la ciutadania pel retard que arrossega el projecte. Es tracta de la primera visita de titulars estatals a les obres, amb notòria absència dels alcaldes del territori.
Amb la visita de Cunillera a les obres aquest dijous al matí, acompanyada dels subdelegats de Tarragona i Lleida, i maquinària en marxa als peus de les muntanyes, s’ha escenificat l’arrencada d’un projecte encallat durant anys, si bé amb l’absència dels alcaldes de Valls i Montblanc. Cunillera ha reconegut “poc contacte” amb els batlles, contraposant-ho amb la bona entesa i diàleg que assegura haver mantingut amb els alcaldes de l’A-2 i l’AP-7. A la vegada, ha garantit que la convocatòria d’eleccions generals no frenarà l’actuació i que, en tot cas, es podrien veure afectades obres "complementàries" del tram que estaven previstes als pressupostos generals del 2019, sense concretar, però, de quines es tracten.
També s’ha compromès a executar el túnel a un “ritme accelerat”, sense aventurar, però, cap calendari no sols per la “decepció” adherida al projecte després de diversos calendaris incomplerts, sinó també per la seva complexitat i envergadura. “Creiem que tenim la solució”, ha manifestat.
L'obertura del túnel marcarà el termini
Segons els enginyers, l’obertura del túnel determinarà el seu termini. Ara es treballa en la pantalla amb 65 pilons de formigó armat per sostenir un vessant de muntanya inestable i garantir la màxima protecció. Aquest mur de contenció anirà ancorat a terra fins a 24 metres. La màxima complexitat de l’actuació és que el túnel travessarà uns terrenys difícils. Si a la boca al terme de Valls el terreny es caracteritza per fulles sobreposades de pissarra, la que donarà al cantó de Montblanc té presència d’argiles amb guixos expansius.
En el cos de la muntanya, on els materials són més compactes, es faran voladures, mentre en altres trams s’avançarà amb retroexcavadora, amb passes de 75 centímetres, per conformar un túnel amb revestiment en forma circular, ja que, en l'opinió dels enginyers, suporta millor les pressions pròpies del terreny. Tindrà dues boques (una per sentit), amb dues calçades cadascuna. S'estima que l'excavació del forat pot suposar un any i mig de treballs. A part del túnel, però, dins d’aquest mateix tram d’autovia, de poc més de 7 quilòmetres, també hi ha altres punts d'elevada complexitat, com dos viaductes ja en construcció, un dels quals de 180 metres de longitud.
De fet, s’està construint in situ per les dimensions -de 50 metres- de les bigues. La calçada s’encofrarà aquest mes de març. Inicialment també es preveia un viaducte al terme de Lilla, a la boca del túnel encarada en direcció a Montblanc, però, per problemes geotècnics s’ha optat per un caixó de drenatge de formigó armat, cobert amb un terraplè -tal com també es va fer amb el túnel de l’AVE .
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics