El desmantellament de la via de tren entre Salou i Cambrils ha arribat a fiscalia. Les associacions de Promoció del Transport Públic (PTP) i la Plataforma en Defensa del Ferrocarril (PDF) han presentat aquest dimarts una denúncia perquè la Fiscalia de Catalunya exigeixi el compliment de la legislació ferroviària abans de les obres per desmantellar la línia. Segons les associacions, les administracions no segueixen les directrius de la normativa del sector ferroviari mentre que, per altra banda, fan valer una declaració d’impacte ambiental que es remunta a 20 anys enrere.
“Estem esperançats que la fiscalia vegi el problema de fons; se salten la llei i fan servir el tramcamp com a excusa per desmantellar dotze quilòmetres de via amb 675.000 passatgers anuals”, diu el president de la PTP, Ricard Riol. “És injustificable”, ha manifestat. Riol contraposa que s'agafi de referència una declaració d’impacte ambiental de l’any 1998 sobre la variant de Vandellòs per treure el tren del centre de Salou i Cambrils, però no es tingui en compte la llei del sector ferroviari del 2010, segons la qual, per desclassificar una via, cal el vistiplau autonòmic, un decret del Consell de Ministres i la justificació de la desaparició d’interès públic de la línia.
“El desmantellament, a part de ser un disbarat, entra en un seguit d’incompliments jurídics; des que es va posar sobre la taula ha anat sortint legislació ferroviària, urbanística i mediambiental i les obres han de complir-ho; per això, cal valorar si s’incorre en delicte”, ha afegit Daniel Pi, crepresentant de l’associació PTP al Camp de Tarragona. Es confia obtenir resposta de la Fiscalia en un parell de mesos. Més enllà dels arguments jurídics, les associacions tampoc accepten que el tramcamp es faci servir d’”excusa” per desmantellar l’actual via de tren.
Creuen que, més que tractar-se d’una qüestió de mobilitat, s’hi mouen raons urbanístiques i especulatives. Amb tot, tant PTF com PDF diuen que no veuen inconvenients en els aprofitaments urbanístics i exigeixen la reconversió gradual cap a tren-tramvia. Les discrepàncies entre aquestes associacions i els alcaldes dels municipis afectats, partidaris del desmantellament, ja fa temps que cuegen. Ambdós col·lectius recorden que tant el Síndic de Greuges com tots els partits del Parlament van defensar mantenir la via fins que no arribés el tramcamp. A part de la denúncia preparen tot un seguit d’actes, com una sessió informativa el 9 de març o una acció reivindicativa a l’abril.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics