Amb el nou curs, les escoles bressol municipals El Poniol i Anna Frank de la Selva del Camp han ampliat i consolidat el projecte Pedagogia de la vida quotidiana, iniciat el curs passat i que s’ha reforçat amb la implicació de tota la comunitat educativa en la nova metodologia, noves inversions en materials i l’adequació de diferents espais d’acord amb aquesta filosofia d’aprenentatge. La nova orientació pedagògica de les escoles selvatanes de l’etapa 0-3 parteix del fet que les activitats de la vida quotidiana són l’eix central de l’ambient educatiu de l’escola.
“Un dels objectius principals, explica la directora del centre, Maria López, és passar d’una educació en què les persones adultes marquen constantment el ritme dels aprenentatges a permetre que siguin els infants els qui decideixin la manera com descobreixen l’entorn i hi experimenten a partir de l’acompanyament, els materials i les propostes que ofereixen les educadores i l’escola”. En aquest sentit, aquest sistema de treball no s’ha d’entendre com deixar que els infants facin tot allò que volen en tot moment sense cap pauta ni guiatge, sinó més aviat permetre que expressin les seves inquietuds i desenvolupin les seves capacitats a partir de la proximitat de les educadores i les persones de la família (que també poden ser-hi presents el temps que desitgin).
Aquesta pràctica posa a l’abast dels infants espais ambientats amb nous materials naturals, la majoria de fusta, que els permeten desenvolupar la imaginació i les habilitats segons les seves preferències i ritme de descoberta. Són objectes amb formes, textures i colors que s’allunyen de les clàssiques joguines de plàstic que imiten objectes de la vida dels adults, sinó que permeten a l’infant jugar estimulant la imaginació, creativitat i la pròpia iniciativa.
A les estances (així les anomenen ara, deixant de banda el nom de “classe” o “aula”) s’hi han disposat unes cadires i taules perquè les famílies puguin acompanyar també els petits durant el temps que passen a l’escola. En l’àmbit d’adquisició d’hàbits, es procura aproximar-se a tot allò que també es fa a casa, com per exemple a l’hora dels àpats: s’intenta que el grup mengi a la classe, amb gots de vidre i interrompent al mínim possible el procés. Els espais també aporten major llibertat de moviments als infants, especialment als lactants, als quals no se’ls forcen postures ni moviments per als quals no estiguin encara preparats. L’organització del temps, a més dels canvis en els espais i els materials, també ha estat una de les transformacions clau en aquesta nova etapa.
Els ritmes amb què es treballa s’allunyen de l’encotillament de les programacions molt rígides i pautades, tant diàries com per períodes, amb la qual cosa l’aprenentatge és molt més adaptat a les necessitats concretes dels nens i nenes i fuig de la pressió per acomplir obligatòriament un calendari d’activitats obligatòries preestablert. “La bona planificació és fonamental en aquest mètode, explica López, ja que facilita l’acció de les educadores i propicia un ambient agradable i relaxat, augmenta el benestar, la seguretat, la confiança i, en definitiva, l’autonomia dels infants”.
Per portar a terme aquest replantejament pedagògic ha calgut fer una aposta formativa al conjunt de l’equip docent de les dues escoles bressol i treballar en l’adaptació dels espais de tots dos centres. La regidora d’Educació, Judit Fontanillas, explica que des de l’Ajuntament s’ha invertit en la formació de les professionals i també s’han realitzat un seguit de transformacions dels espais, entre els quals els jardins, i s’ha facilitat l’adquisició de materials nobles i naturals que han anat deixant enrere les joguines i objectes de plàstic.
En la mateixa línia, aquest estiu s’han fet millores a l’EBM Anna Frank, en concret a l’espai de Llar 1, on s’ha adequat una sortida directa al jardí amb una nova rampa adaptada a la normativa vigent. Les escoles bressol municipals de la Selva atenen aquest curs un total de 91 infants, 63 al Poniol i 28 a l’Anna Frank.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics