Diumenge, 01 de Setembre de 2024

L’app que vigila

La posada en marxa de l’aplicació per a telèfons mòbils Epp! Tarragona ha fet incrementar el nombre d’avisos rebuts d’incidències al carrer

21 de Juliol de 2015, per El Punt Avui/ Azahara Palomares
  • Amb un telèfon mòbil, l'aplicació de l'Ajuntament permet avisar d'incidències com que hi hagi brossa fora d'un contenidor

    Judit Fernàndez

Tarragona ha fet un tomb a la relació entre ciutadans i administració en un dels temes més habituals en les queixes veïnals: les incidències o els desperfectes al carrer. La introducció, al mes de febrer, de l’aplicació per a telèfons mòbils Epp! Tarragona, que han desenvolupat els mateixos serveis tècnics de l’Ajuntament i que és la primera d’aquest tipus que s’implanta al Camp de Tarragona, ha permès en sis mesos multiplicar el nombre d’avisos que el consistori rep i ajudar a una millor coordinació del servei d’intervenció ràpida. Segons les dades recopilades fins a mitjan juliol, set de cada deu incidències relatives a la via pública que s’han rebut ja han arribat a través de l’aplicació com a via d’avís a l’administració local, molt per damunt d’altres mitjans mes clàssics com ara el telèfon.

Més de 3.700 avisos

“Estem molt contents, trobem que la gent l’ha acceptat molt bé i que s’ha aconseguit augmentar molt el nombre d’incidències, cosa que ens està permetent estar més a prop de la ciutadania”, celebra la regidora d’Espais Públics, Ivana Martínez. Segons les dades del consistori tarragoní, fins al 16 de juliol a través de l’aplicació Epp! Tarragona es van rebre 3.750 avisos, mentre que la via tradicional d’avís al consistori per aquest tipus de comunicacions, l’anomenat Telèfon Verd, tan sols va rebre poc més de mil avisos.

“És molt directe i còmode. Molta gent, si veu una vorera trencada, ja no da després l’esforç de trucar per telèfon i se n’oblida. Ara, aquest mateix pas es pot fer de forma immediata”, relata Martínez.

L’aplicació, que es pot descarregar de manera gratuïta tant en telèfons Android com iPhone, ofereix com a principal avantatge, a banda de la immediatesa, la geolocalització de les incidències, que poden ser de qualsevol tipus sempre que siguin relatives a la via pública sempre que siguin relatives a la via pública. L’usuari també hi pot afegir una fotografia i una explicació escrita per tal de facilitat la resolució del problema.

Un cop rebuda la incidència, des de l’Ajuntament es redistribueix al departament corresponent i s’ofereix informació constant a l’usuari, a través de missatges de la mateixa aplicació, sobre l’estat en què s troba la incidència, quan s’ha produït la seva resolució i, en cas que no sigui possible, quin motiu ho impedeix.

La meitat, resoltes 

Un dels objectius de la posada en marxa de l’aplicació, juntament amb la consolidació de la coneguda com la brigada d’intervenció ràpida, era oferir la resolució de les incidències  en un termini de 24 hores. Tot i que la mateixa regidora reconeix que moltes vegades això no és possible per la naturalesa diversa dels avisos (“No és el mateix netejar un contenidor que arreglar una vorera”, diu), el grau de resolució durant aquests set mesos és força alt: gairebé la meitat de les queixes s’han resolt (46,8%).

Aquelles incidències que no s’han pogut solucionar estan majoritàriament pendents de la tramitació d’una resolució d’algun departament de l’Ajuntament, o bé s’ha establert un calendari d’execució que s’allargarà setmanes o fins i tot un any. En altres casos, són un tipus de queixa que, per la seva naturalesa, s’ha de tramitar a través d’una entrada per registre municipal,  que fins i tot s’escapen de les competències municipals.

La neteja, la principal

Per àrees, els dos departaments que reben més feina des de la nova aplicació són neteja pública i la brigada, especialment pel que fa a petites reparacions que recauen en l’equip d’intervenció ràpida. Els segueixen incidències relatives al departament d’enginyeria, mobilitat i la Guàrdia Urbana. La varietat de temes fa que també s’hi puguin rebre avisos sobre plagues   –especialment rates o paneroles-, i evitar-ne així la propagació.

Tot i la valoració positiva, de moment l’Ajuntament no es planteja estendre el sistema a d’altres àmbits o fins i tot oferir-la en altres territoris. “Esperarem al balanç anual i llavors decidirem”, avança la regidora.

Un mapa més precís dels problemes de la ciutat

L’altra cara de la moneda dels beneficis de l’aplicació és que ha permès una organització més eficient dels serveis municipals implicats. “La feina acaba sent la mateixa, però ara tens avisos per avançat d’on hi ha els problemes i on has de dirigir la brigada prioritàriament”, detalla Martínez. També ha permès reduir la feina d’inspecció, ja que aquesta acaba recaient en els mateixos ciutadans. “Al mateix temps, tenim un mapa precís dels punts de la ciutat on hi ha més problemes, i ens pot servir per decidir fer-hi accions preventives o desenvolupar-hi campanyes de civisme”, conclou.

Etiquetes: 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics